خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

تهران - ایرنا - خواسته درگوشی پسربچه مشهدی از رییس جمهور، خاطره گویی عکاس سفرهای استانی، حمایت مادی و معنوی دولتمردان از اصحاب رسانه و پنج برابر شدن هدیه دولت به خبرنگاران با نظر رییس جمهور از مهمترین حاشیه های بیست و یکمین جشنواره رسانه های ایران بود که با حضور آیت الله رئیسی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هفدهم مرداد همه ساله، روزی برای خوش و بش اهالی رسانه است؛ ثبت عکس های یادگاری با مسئولان، واگویه‌های اصحاب رسانه از سختی ها و مشکلات این کار و خاطره گویی از اتفاقات ریز و درشتی که هر روز ممکن است در مسیر ایفای مسئولیت حرفه ای خود با آن رو به رو شوند.

آیین روز خبرنگار امسال با اختتامیه بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران آن هم پس از حدود یک دهه تعطیلی همراه بود؛ همین جشنواره بهانه‌ای شد تا خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات و رسانه از رسانه های مکتوب، برخط، دیداری و شنیداری و از تهران و شهرها همگی در سالن اجلاس سران گرد هم بیایند تا هم تجدید خاطره کنند و هم برگزیدگان هم صنف خود را بشناسند.

گذشت ده سال از آخرین گردهمایی اهالی رسانه، اثر خود را بر جامعه خبری کشور گذاشته بود؛ برخی به دیار باقی پر کشیده بودند، جوانان پا به میانسالی گذاشته بودند و بزرگان قدیم با همراهی و عصا در دست به پای به سالن گذاشتند.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

حضور پرشور اهالی مطبوعات از استان ها، چهره های رسانه‌ای از طیف ها و جریان های مختلف سیاسی و رسانه ای، مدیران مسئول روزنامه‌ها در مراسم امروز مشهود بود.

در میان برگزیدگان جشنواره بیست و یکم خبرگزاری جمهوری اسلامی توانست تندیس جشنواره را در بخش رسانه برتر در حوزه پژوهشی و تحقیق کسب کند و بهمن زارعی عکاس ایرنا نیز با اثر خود با عنوان «بیمارستان حیوانات» در بخش گزارش تصویری شایسته تقدیر شناخته شد.

البته اثر امین صبحی در بخش گفت‌وگو با عنوان «مخالف گره زدن آب خوردن به مذاکرات بودم»، اثر سید مجتبی صادقی در بخش خبر با عنوان «متخلفان واگذاری رانتی خودرو معرفی شدند» و اثر داوود میاندهی در بخش نقد مصلحانه با عنوان «سوگ بی پایان بم» دیگر آثاری بودند که از خبرگزاری ایرنا در بخش نامزدهای این جشنواره قرار داشتند.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

پس از معرفی آثار برگزیده جشنواره که با اهدای لوح و تندیسی مزین به شعر حکیم ابوالقاسم فردوسی با مضمون «نجستم همیشه جز از راستی» بود، نوبت به میزبانی اهالی رسانه از رییس جمهور رسید.

دست اندرکاران آیین امروز، بخشی را از مراسم را به بیان دیدگاهها و خواسته های اصحاب رسانه از مسئولان اختصاص داده بودند که پس از ورود رییس جمهور به سالن و اجرای تعزیه ای با موضوع شهادت حضرت امام زین العابدین(ع) نوبت به آنها رسید؛ نفر نخست بانویی از اهالی مطبوعات استانی بود که گلایه هایی از رعایت نشدن عدالت جنسیتی در حوزه مطبوعات داشت؛ او همچنین معتقد بود که رسانه های محلی و استانی با محدودیت های فراوانی روبرو هستند و از مسئولان وزارت ارشاد و رئیس جمهور درخواست داشت تا با حمایت های خود به این رسانه ها انگیزه دهند.

نفر بعدی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که بر توسعه دیپلماسی رسانه ای دولت سیزدهم تاکید کرد و معتقد بود در شرایطی که نظام سلطه به دنبال سیاهنمایی علیه جمهوری اسلامی ایران و دستاوردهای آن است، رسانه ها نیازمند حمایت برای مقابله با آنان هستند. او همچنین خواستار حمایت دولت از سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری شد.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

نفر سوم یکی از عکاسان مطبوعاتی بود که در ابتدای سخنش متذکر شد دلیل شهرتش عکسی است که از «سلام نظامی» شهید قاسم سلیمانی در برابر رهبر معظم انقلاب ثبت کرده است؛ او سپس به ذکر خاطره ای از همراهی اش در یکی از سفرهای رییس جمهور پرداخت و اینکه از کاروان همراه رییس جمهور جا مانده و در نهایت مجبور شده با آمبولانس خود را به تیم ریاست جمهوری برساند؛ خاطره گویی او خنده را بر لبان رییس جمهور نشاند و به همراه حضار او را تشویق کرد.

او از عکاسان خبری به عنوان آسیب پذیرترین و مظلوم‌ترین قشر در میان اصحاب رسانه یاد کرد و با بیان اینکه عکاسان عادت به صحبت کردن ندارند و حرف خود را با دوربین می زنند، از بالا بودن هزینه خرید دوربین و تجهیزات عکاسی گلایه داشت و این را گفت که یک دوربین حرفه ای هم قیمت یک پراید است و گاهی عکاسان ورزشی برای خرید دوربین و لنزهای حرفه‌ای و تجهیزات عکاسی حدود یک میلیارد تومان نیاز دارند.

پس از اظهارات منتخبان رسانه، مجری برنامه، آزادی معنوی و آزادی قلم را خواسته اصلی اهالی رسانه از دولتمران برشمرد که با تشویق حضار همراه بود. نکته قابل تامل اینکه رییس جمهور به دقت به سخنان منتخبان رسانه گوش فرا داد و نکات مهم خواسته ها و انتظارات آنان را یادداشت کرد.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

علاوه بر برنامه های پیش بینی شده در برنامه های اینچنینی که به معرفی آثار برگزیده و قرائت بیانیه هیات داوران و گزارش دبیر جشنواره اختصاص دارد، دست اندرکاران برگزاری یاد سه پیشکسوت حوزه مطبوعات که در عرصه سیاست هم صاحب نام بودند، گرامی داشتند؛ «عماد افروغ»، «سیدمحمود دعایی» و «احمد توکلی» این سه تن هر کدام در دوره ای از سرآمدان عرصه مطبوعات ایران بودند و زمانی هم ردای نمایندگی مردم در مجلس را به تن کردند تا به نحو دیگری زبان گویای خواسته های مردم از مسئولان باشند.

هنگامی که نوبت به سخنرانی رییس جمهور رسید، پسر نوجوان حدود ۱۰ ساله ای راه رییس جمهور را به سمت سخنگاه سد کرد و با نشان دادن عکسی به وی، خواسته خود را درگوشی به رییس جمهور بیان کرد؛ در این هنگام مجری برنامه به مزاح گفت «ایکاش می شد که ما هم خواسته های را درگوشی به رییس جمهور بگوییم». پس از پایان برنامه، خبرنگار ایرنا به سراغ این نوجوان رفت؛ او خود را سید محمدصدرا احدی نژاد و اهل تهران معرفی کرد که به همراه پدرش در مراسم روز خبرنگار حضور یافته بود.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

او ابتدا از اینکه چه درخواستی از رییس جمهور داشته طفره رفت و گفت که خصوصی بوده اما پس از دقایقی رضایت داد و به خبرنگار ایرنا گفت که با نشان دادن عکسی از دوران کودکی خود در کنار شهید سلیمانی در حرم امام رضا، از رئیس جمهور خواستم که شرایط را برای خادم الرضا شدن من فراهم کند.

علاقه سیدمحمدصدرا به خادمی در حرم مطهر امام هشتم (ع)‌تا حدی بود که در این مراسم به همراه پدرش لباس خدام بارگاه منور رضوی را به تن کرده بود.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

رییس جمهور در سخنان خود ضمن یادآوری سختی های شغل خبرنگاری و رسالت خطیر آنان در انعکاس حقایق، بیان پیشرفت های کشور در عرصه های فناوری و تزریق روحیه امید و خودباوری به جامعه را یکی از انتظارات و وظایف رسانه ها ذکر کرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه دولت و رسانه‌ها در زمینه پیشبرد راهبرد نظام برای تقویت ایمان و امید جامعه ماموریت مشترکی دارند، آزادی قلم و بیان را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد که این آزادی‌های مشروع در ایران تضمین شده است.

در این آیین، به رسم همیشگی برنامه های رییس جمهور و به سنت ارتباط بی واسطه با مردم، آیت الله رئیسی دقایقی را به شنیدن مطالبات اهالی رسانه که برخی از آنان مشکلات و مطالبات شخصی بود، اختصاص داد و نامه های مردمی را هم از شرکت کنندگان دریافت کرد.

این آیین با ثبت عکس یادگاری منتخبان جشنواره بیست و یکم با رییس جمهور به پایان رسید.

خواسته درگوشی از رییس جمهور؛ لبخند رییسی به خاطرات سفرهای استانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha