۳۵۰ هکتار از طرح جنگل‌کاری چپقلی اراک به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد+ فیلم

اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۵۰ هکتار از طرح جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک در مرحله نخست به سامانه آبیاری نوین تجهیز شد.

«عبدالحسین محمدی » روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شبکه لوله گذاری در راستای صرفه جویی و افزایش بهره‌وری از آب با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در منطقه ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک انجام شد و مرحله دوم این طرح پس از تامین اعتبار و بقیه زمین‌های منطقه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: ۴۰ کیلومتر لوله گذاری برای اجرای این طرح در منطقه چپقلی اراک انجام و با اجرای این طرح ۱۰۵ هزار اصله نهال که گونه‌های قالب آنها شامل سنجد، زبان گنجشک، داغداغان و زرشک است آبیاری می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مساحت طرح جنگل‌کاری چپقلی اراک را ۲ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: نیاز آبی هر درخت در طول دوره آبیاری ۴۰ لیتر آب در چهار نوبت است که با فاصله زمانی یک ماهه آبیاری می‌شوند.

محمدی خاطرنشان کرد: پیش از اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در این منطقه، آبیاری درختان به صورت تانکر و توسط نیروی انسانی انجام می‌شود که این مهم هدر رفت آب و طولانی شدن طول دوره آبیاری را به همراه‌ داشت و در طول سال تنها امکان ۲ نوبت آبیاری در منطقه وجود داشت.

وی اظهار کرد: اجرای طرح سامانه آبیاری نوین در مرحله نخست طرح جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری چپقلی اراک ضمن صرفه جویی ۲۵ درصدی مصرف آب افزایش دوره آبیاری در این منطقه را به همراه‌ دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با یادآوری ایجاد مخزن ۵۲ هزار متر مکعبی ذخیره روان‌آب‌های فصلی و پایه این منطقه افزود: این مخزن سال ۹۷ - ۹۸ در راستای ذخیره سازی روان‌آب‌های سطحی و آبیاری درختان این منطقه ایجاد شده‌ است.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha