چالش های قابل تامل حوزه درمان کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - گرچه در ادوار مختلف بویژه طی ۲سال اخیر عمر دولت سیزدهم گام های اساسی برای تقویت زیرساخت های حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد برداشته شده ولی عمق محرومیت ها موجب شده که این شاخص های توسعه تا رسیدن به وضعیت مطوب راه دور و درازی پیش رو داشته باشد.

به گزارش ایرنا، استان محروم کهگیلویه وبویراحمد به حق یکی از استان هایی است که علی رغم گام های تحول آفرین دولت سیزدهم در حوزه سلامت خلاهای جدی در این حوزه نظیر نبود مراکز جراحی قلب، پرتو درمانی و بیمارستان سوختگی، مرکز رادیوتراپی و غیره دارد و مطالبه جدی مردم از متولیان امر توسعه این زیرساخت هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد مشکلات را اینگونه بازگو می کند که یکی از معضلات اصلی حوزه سلامت استان که به آن کمتر پرداخته شده است مشارکت نکردن خیران سلامت در زمینه سلامت است.

محمود شهامت ابراز کرد: کهگیلویه وبویراحمد تنها استانی است که در حوزه سلامت خیری سرمایه گذاری نکرده است و کمبود بیمارستان های خیرساز وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: عدم ماندگاری پزشکان متخصصان درد مضاعفی است که به خاطر کمبود زیرساخت ها در استان نمی مانند.

وی ادامه داد: پزشکان زیرزمینی و مراکز غیر مجاز در این استان بسیار ده چرا که قوانین بازدارنده وجود ندارد.

شهامت عنوان کرد: مسائل سیاسی گریبانگیر اغلب دستگاه های اجرایی به ویژه دانشگاه علوم پزشکی است و این مهم به سلامت و درمان مردم ضربه وارد می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: خلا نبود مطالبه گر تخصصی در حوزه سلامت یکی از چالش های موجود است که مشکلات حوزه درمان به درستی انعکاس داده نشده است.

وی تاکید کرد: بیمارستان های بی مصرفی در استان در نقاطی از کهگیلویه وبویراحمد ایجاد شده اند که بدون از دور اندیشی ساخته شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد گفت: باید طبق مقیاس کشوری ۱۲ پایگاه اورژانس در استان باشد اما تنها ۶ پایگاه وجود دارد اما رسیدگی آن ها به بیمار بیمار کمترین زمان ممکن صورت می گیرد.

شهامت افزود: اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد یک ماه است که تعطیل شده و این بدین معناست که باید روزانه شاهد مرگ یک مادر باردار در مناطق صعب العبور استان باشیم.

وی گفت: این استان تعداد ۷۸ تخت ویژه کم دارد اما کمتر به این موضوع پرداخته شده است.

شهامت تصریح کرد: وجود حدود تعداد زیادی(طبق آخرین آمار ۶ هزار) بیمار سرطانی در استان و نبود مرکز پرتو درمانی دردی مضاعف بر درد بیماران است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: البته باید در استان علت یابی شود که چرا تعداد بیماران سرطانی استان اینقدر زیاد هستند.

شهامت ابراز کرد: ضریب اشغال تخت در بیمارستان دهدشت ۹۸ درصد است که در کشور ۶۴ درصد است و می توان ادعا کرد که وضعیت دهدشت نگران کننده است و این بیمارستان جزو اورژانس های کشور است.

وی به موضوع زیرمیزی هایی اشاره کرد که برخی پزشکان دریافت می کنند و تاکنون برخورد جدی با آن ها نشده و به این کار اقدام می کنند.

شهامت تصریح کرد: نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در این مدت مسئولیتم چالش‌های حوزه سلامت را از معاونت درمان جویا نشده اند با اینکه چالش های زیادی وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: به آنها اعلام کردم که چالش‌ها را از من بخواهید، وزیر آن موقع می‌آید پشت دفتر شماها و دیگر لازم نیست پشت دفتر وزیر بنشینید.

وی با اشاره به مرگ ۲ مادر باردار در زایشگاه بیمارستان امام سجاد یاسوج، ابراز کرد: برخی رسانه های استان واژه هایی همچون قتلگاه برای این بیمارستان به کار بردند در حالی که در این بیمارستان کارهای بزرگ و شاخصی صورت می گیرد.

شهامت گفت : مطالبه گری ذات و حقد رسانه است و امید است برای بهبود و توسعه زیرساخت های درمانی و سلامت مردم قلم بزنند.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد هر چند نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر زیرساخت های درمانی متحول شده به طوری که هم اکنون یکهزار و ۱۰۰ تخت بیمارستانی در این استان فعالیت دارد اما همچنان از داشتن برخی زیرساخت ها محروم است به همین علت دولت در تلاش است تا با تکمیل طرح های در دست اجرا گامی بلند به سوی شاخص های سلامت استان بردارد.

از آنجا که تقویت زیرساخت‌های درمانی یکی از مهمترین مطالبات مردم برای حفظ سلامتی به عنوان مهمترین سرمایه آنان است دولت سیزدهم با اختصاص اعتبار از محل بودجه سفر رئیس جمهور به استان در کنار سایر منابع مالی برای تحقق این مهم در تلاش است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha