۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۳:۳۰
کد خبرنگار: 2447
کد خبر: 85194646
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گفت وگوی وزیران خارجه آمریکا و الجزایر درباره کودتا در نیجر

تهران- ایرنا- منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، وزیران خارجه آمریکا و الجزایر در واشنگتن باهم دیدار و درباره پیامدهای کودتای نظامی در نیجر رایزنی کردند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، احمد عطاف وزیر خارجه الجزایر که به واشنگتن سفر کرده با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه الجزایر، عطاف با بلینکن چشم انداز روابط بین الجزایر و آمریکا و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین المللی مورد نگرانی مشترک را بررسی کرد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در مورد تحولات منطقه به ویژه وضعیت نیجر، مالی و لیبی تبادل نظر کردند.

وزیران خارجه الجزایر و آمریکا بر حمایت از تلاش‌ها برای یافتن راه حل‌های مسالمت آمیز برای این بحران‌ها به گونه‌ای که منطقه را از خطرات گزینه نظامی در امان نگه دارد، تاکید کردند.

جزئیات بیشتری از این گفت وگو گزارش نشده است.

روز جمعه، الجزایر مخالفت خود را نسبت به استفاده از قوه قهریه علیه کودتاچیان در نیجر به پائولا احمد تینوبو رئیس‌جمهور نیجریه که ریاست جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) را بر عهده دارد، اعلام کرده بود.

«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» چهارشنبه گذشته آمادگی خود را درباره مداخله نظامی در نیجر اعلام کرد اما در عین حال تاکید کرد که مداخله نظامی آخرین گزینه برای آنچه بازگشت دموکراسی در نیجر خوانده، خواهد بود.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مرداد ماه جاری با بازداشت محمد بازوم رئیس جمهور این کشور در داخل کاخ ریاست جمهوری و سپس برکناری او، بر دوره جدید سیاست ورزی و نخستین تجربه انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور استعمارزده نقطه پایان گذاشتند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha