۱۹ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۲۹
کد خبر: 85195349
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناخت کتابت قرآن زمینه ساز آشنایی با جغرافیای فرهنگی ایران می شود

خمین - ایرنا - قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم گفت: شناخت کتابت قرآن از سوی پژوهشگران زمینه ساز آشنایی با جغرافیای فرهنگی ایران می شود.

به گزارش ایرنا، مرتضی توکلی پنجشنبه در همایش بزرگداشت شیخ زین العابدین محلاتی افزود: قرآن کریم تنها کتابی در دنیا است که برای نگارش آن چندین کتاب نوشته شده است و در این حوزه بی نظیر است .

وی بیان کرد: برگزاری چنین همایش هایی اهتمام مسلمانان نسبت به این میراث ارزشمند اسلامی پاسخی به اقدامات هتاکانه و جسارت به این کتاب مقدس است.

توکل ادامه داد: کتاب قرآن از جنبه های مفاهیم و معارف، خوانش،قرائت نیز منحصربه فرد است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم اظهار کرد: افرادی مانند شیخ زین العابدین محلاتی عمر خود را برای نگارش قرآن کریم صرف کردند.

وی گفت: کاتب قرآن برای نگارش این کتاب مقدس باید با علوم دیگر مانند قرائت و نحوه نگارش نیز آشنایی داشته باشد.

وی ادامه داد: بسیاری نسخه های قرآنی در موزه ها وجود دارد اما حتی یک نسخه از آنها معرفی نشده است.

قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن کریم افزود: دارالاکتابه قرآن کریم یکی از دستاوردهای مرکز طبع و نشر قرآن کریم است.

امام جمعه شهرستان محلات نیز گفت: زمانی که هنر به مخصوص هنر خطاطی در خدمت به مقدسات و قرآن قرار بگیرد، نورانیت و ارزش دوچندان پیدا می‌کند.

حجت الاسلام مهدی ربانی ادامه داد: زین العابدین محلاتی یکی از برجسته‌ترین خطاطان و کاتبان وحی بوده که شهرت وی ملی بوده و آثار برجسته به جایگاه ایشان را ارتقا داده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این همایش گفت: همایش های «از سلمان تا چمران »و« بزرگداشت آقا نورالدین عراقی» امسال به منظور تجلیل از مفاخر در این استان برگزار می شود.

حسین محمودی فر افزود: در دین اسلام بر هنر خوشنویسی بسیار تاکید شده است.

وی ادامه داد: خوشنویسی می تواند ارزشهای اسلامی را گسترش دهد و با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی و رایانه جامعه به ویژه نظام تعلیم و تربیت به این هنر نیاز دارد.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی اظهار کرد: خوشنویسی کاربری فرهنگی بسیاری دارد و وظیفه ما حمایت از این هنر است.

محمودی فرد گفت: معرفی و تجلیل مفاخر سبب تقویت هویت فرهنگی می شود و با توجه به جنگ نرم و جایگزینی ارزشهای غیر اسلامی،مفاخر باید به عنوان الگو برای جوانان معرفی شود.

در این همایش از ویژه نامه همایش شامل پنج مقاله رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، افتتاح نمایشگاه خوشنویسی قرآن و برگزاری کارگاه کتابت قرآن کریم با حضور بیش از ۱۰۰ خوشنویس برتر کشور برنامه های جنبی همایش شیخ زین العابدین محلاتی است.

زین‌العابدین محلاتی از خوشنویسان نام‌آور خط نسخ و رقاع در اواخر سده سیزدهم و اوایل سده چهاردهم هجری است که در محلات و تهران آثار ارزنده‌ای از خود به‌جای گذاشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha