غبارروبی از حرم و زودودن زنگار از دل/ خبرنگارانی که خادم امامزاده صالح شدند

تهران- ایرنا- امروز خبرنگاران به حرم مطهر امامزاده صالح (ع) رفتند تا غبار از حرم و زنگار از دل بزدایند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر ایرنا، امروز (شنبه) خبرنگاران به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در روز شهادت حضرت امام سجاد(ع) مهمان حرم امامزاده صالح بن موسی الکاظم (ع) در تهران بودند. برای اینکه مردان حرم را غبارروبی کنند، رواق مردان و زنان با یکدیگر عوض شده بود. در انتهای حیاط رواق مردان بود و زمانی وارد آنجا شدیم نوارهای سبز رنگی که دور آن رنگ طلایی تزئین شده بود؛ در چند ردیف بر روی زمین پهن و بر روی آن رحل و قرآن و عکس شهدای خبرگار که در دو طرف هر کدام از آنها دو شمعدان به زنگ سبز و شمع هایی که می گریستند، به چشم می خورد.

غبارروبی از حرم و زودودن زنگار از دل/ خبرنگارانی که خادم امامزاده صالح شدند

شهید کاظم اخوان ، شهید علیرضا برادران و شهید مرتضی آوینی از جمله شهدایی بودند که عکس آنها در کنار کتاب آسمانی خودنمایی می کرد. روبروی مکانی که مهمان ها نشسته بودند، نمادهایی با طرح سنتی با چوب درست شده بود و بر روی آنها قاب عکس یک میکروفن و دو شمعدان با شمع های روشن وجود داشت. چیدمان این رواق به مجلس، حس و حال معنوی داده بود. بعد از تلاوت سوره آل عمران از قرآن کریم توسط محمد حسینی پور زیارتنامه امامزاده صالح (ع) خوانده شد و پس از آن، خبرنگاران به صورت گروهی وارد ضریح برای زیارت شدند و هدایای معنوی از جمله مهر و تسبیح، شمع و عطر به آنها اهدا شد.

یکی از اقدمات قابل توجه در این مراسم، خادم شدن خبرنگاران بود؛ آنها با وجود پنج هزار نفر در نوبت خادم شدن، این توفیق را یافتند که بدون نوبت، خادم حضرت صالح بن موسی الکاظم (ع) شوند.

همزمانی ماه محرم و شهادت امام سجاد (ع) که با غم و درد عاشورا گریست و با دعا و مناجابت در جبهه جهاد تبین به مبارزه با طاغوت برخاست، بر گردن انداختن مدال خادم افتخاری خبرنگاران را باید به فال نیک گرفت که عنایت این امامان شامل حال آنها شده است. در این مراسم خبرنگاران با خواندن قرآن و زیارتنامه با معبود خود راز و نیاز کردند و به ائمه اطهار متوسل شدند تا قلبشان به نور الهی روشن شود.

غبارروبی از حرم و زودودن زنگار از دل/ خبرنگارانی که خادم امامزاده صالح شدند

دلتنکی پس از سه روز خادمی

منصوره جاوید یکی از خادمان افتخاری امامزاده صالح (ع) در مورد اینکه چگونه توانسته خادم شود، به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دوستانم خادم است در عید غدیر سال ۱۴۰۰ نیاز به کمک داشتند. سه روز برای کمک به امامزاده صالح آمدم و از همان زمان به این کار علاقمند شدم؛ هر چند از قبل هم دوست داشتم خادم شوم اما نمی دانستم چگونه اقدام کنم و این مزید بر علت شد و با پیشنهاد دوستم برای خادمی اقدام کردم.

وی افزود: بعد از اینکه سه روز به خادمان کمک کردم و به خانه رفتم، دلتنگ شدم و با خود گفتم کاش خادم می شدم. بعد از تکمیل برگه (فرم) به هدفم رسیدم و اکنون هفته ای یک بار از ساعت یک تا ۶ بعدازظهر برای خدمت به امامزاده می‌آیم. کارها در سه نوبت (شیفت) تقسیم می شود. یکی خادم داخل ضریح، یکی خادم در رواق و یک نفر در کفشداری. محل خدمت در ساعت های نوبت کاری تغییر می‌کند. من خدمت در همه جای امامزاده را دوست دارم و خوشحالم از اینکه می توانم کنار آقایم کمک کنم تا کار جلو برود. برخی دوست دارند بیشتر در کنار ضریح خدمت کنند. من هم بعضی اوقات اجازه می دهم افرادی که بیشتر دوست دارند در کنار ظریح باشند و به جای من آنجا بمانند و من در قسمت دیگر خدمت می کنم؛ هر چند خودم دوست دارم بیشتر در کنار ضریح و کفشداری باشم.

تاثیر خدمت در امامزده را در زندگیم دیده ام

جاوید گفت: تاثیر خادمی برای آقا را در طول دو سالی که خادم بودم در زندگی ام دیده ام؛ احساس می کنم سفره ای پهن است و همه از آن بهره مند می شویم، بحث ازدواجم چند وقت قبل پیش آمد. بعد از عقد برای مسئله کوچکی ممکن بود نتیجه ازدواج خوب نباشد که روبروی ضریح رفتم و دعا کردم و از آقا خواستم هر چه باعث عاقبت به خیری من می شود، همان اتفاق بیفتد و خدا را شکر نتیجه، خوب بود. با همسرم از طریق شوهر دوستم آشنا شدم. او پرستار و مثل من مذهبی است و دوست دارد در امامزاده صالح یا حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) خادم شود.

همه مثل هم هستیم خودتان دعا کنید

وی افزود: زائرها در قسمت تازدن چادر کمک می‌کنند تا شاید مشکل آنها حل شود و یا بیمارشان شفا یابد. یک بار یکی از زائران به من گفت که مریض در بیمارستان دارد، برایش دعا کنید. ما هم برای او صلوات فرستادیم و هفته بعد خبر بهبودی او را شنیدیم. یک بار هم همسر یکی از خادم‌ها بیمارستان بود که از ما خواست برایش دعا کنیم. اواخر شیفت تماس گرفت و گفت که از بیمارستان مرخص شده است.

این خادم افتخاری امامزاده صالح ادامه داد: گاهی اوقات که در ضریح هستم، زائران می گویند برایمان دعا کنید. در ذهنم می آید همه ما مثل هم هستیم شاید هفته ای یکبار که می آیم، حواسم بیشتر به رفتارم باشد وگرنه ممکن است در طول هفته مرتکب اشتباهی شوم. وقتی التماس دعا می گویند، خجالت می کشم. چون همه مثل هم هستیم و دوست دارم بگویم خودتان دعا کنید.

غبارروبی از حرم و زودودن زنگار از دل/ خبرنگارانی که خادم امامزاده صالح شدند

آقا خودش مرا برای خادمی دعوت کرد

زهرا یکی دیگر از خادمان امامزاده صالح (ع) می گوید: همیشه جمعه ها برای زیارت به اینجا می آمدم. دلم می خواست خادم آقا شوم. خودش مرا دعوت کرد و شیفتم هم روز جمعه افتاد. یک روز نشسته بودم و اشک می ریختم که حسی به من گفت برو به متولیان حرم بگو می خواهی خادم شوی. رفتم به مسئولان گفتم آنها گفتند که فرم را پر کن. بعد از یک سال زمانی که توقع نداشتم، با من تماس گرفتند و از آن روز تاکنون دو سال و نیم می گذرد؛ آقا همیشه وقتی آدم توقع ندارد، حاجت حاجتمدان را برآورده می کند. گاهی مریض های سرطانی که با اشک و آه از آقا شفا می خواستند، شفا گرفتند و نذر خود را با انداختن طلا در ضریح ادا کردند.

خانه آقا را برای مهمان ها مرتب می کنم

وی افزود: من همیشه در حرم، کنار ضریح یا در رواق، خانه آقا را برای مهمان ها مرتب می کنم. از وقتی به اینجا آمدم، راه ها برای خودم و خانواده ام باز شده و آقا علاوه بر خادم ها به خانواده آنها هم کمک می کند. یک بار آقا را در خواب دیدم که ایشان در ضریح به من گفتند که از خادم ها راضی هستند و چقدر خوب است که اینجا خادم هستید. من همیشه ختم قرآن برگزار می کردم و آقا در خواب از من خواست بین زائران جزءهای قرآن را توزیع کنم.

برآوردن حاجت در غبارروبی حرم

نیلوفر سادات حسینی ۲۴ ساله خادم دیگر امامزاده صالح (ع) می گوید: یک بنر برای ثبت نام خادم ها زده بودند که من از طریق سایت ثبت نام کردم. حدود یک ماه بعد، با من تماس گرفتند و بعد برای مصاحبه آمدم و بعد از یک هفته تماس گرفتند و شروع به کار کردم. اکنون یک سال است که در بخش انتظامات حرم خدمت می کنم و کارهایی نظیر بازرسی بدن و کیف زائران و تمیز کردن حیاط سمت رواق خانم ها را بر عهده دارم. جواب دادن به سوالات زائران و پر کردن لیوان های آب آنان از دیگر کارهای من در امامزاده است.

وی در خصوص تاثیر خادمی در زندگی خود توضیح داد: وقتی فردی خادم می شود، آثار آن را در زندگی اش می بیند.

در پایان این مراسم به خبرنگاران لوح سپاس به همراه آرم خادمی آستان مقدس حضرت صالح بن موسی الکاظم (ع) هدیه داده شد و آنها با این لوح خادم افتخاری این امامزاده شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha