درمان بیمار قلبی با کمک دستگاه «روتابلاتور» در بیمارستان شهید مدرس

تهران - ایرنا - رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس از درمان بیمار قلبی به‌کمک دستگاه "روتابلاتور" در این بیمارستان خبر داد و گفت: این دستگاه با کمک خیرین سلامت خریداری و راه‌اندازی شده و برای اولین بار در این مرکز مورد بهره‌برداری قرار گرفته و آماده خدمت‌رسانی به مراجعان و بیماران است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سعید علیپور پارسا با اشاره به راه اندازی دستگاه روتابلاتور درمان کننده گرفتگی عروق قلبی (تراشیدن کلسیم جدار عروق) برای نخستین بار در بین مراکز پزشکی، آموزشی و درمانی دانشگاه در این مرکز گفت: گرفتگی عروق قلبی در افراد می‌تواند به سکته قلبی و مرگ ختم شده و در برخی موارد نیز موجب درد قلبی شود که با دارو کنترل نمی‌شود.

وی افزود: در این موارد بسته به وسعت و شدت درگیری عروق بیمار، آنژیوپلاستی با بالون و یا جراحی قلب باز برای بیمار انجام می‌شود.

رییس بیمارستان شهیدمدرس اظهار داشت: در برخی بیماران قلبی که میزان رسوب کلسیم در رگهای قلبی بسیار شدید است به ویژه زمانی که پلاک‌های کلسیم دورتادور رگ را فراگرفته، بازکردن تنگی عروق با استفاده از بالن (آنژیوپلاستی) امکان‌پذیر نیست و استنت در نظر گرفته شده برای بیمار، امکان عبور از رگ را نداشته یا در محل تنگی به طور کامل باز نمی‌شود.

این متخصص قلب و عروق افزود: در این موارد به ‌دلیل ریسک سکته قلبی پس از آنژیوپلاستی ناچار به انجام جراحی قلب باز اورژانس برای بیمار هستیم.

به گفته، علیپور پارسا، در این شرایط با استفاده از دستگاه آترکتومی کرونر(روتابلاتور) می‌توان این بیماران را در این مرکز تحت آنژیوپلاستی موفق قرار داد و پلاک‌های کلسیم را برداشت. در این روش با استفاده از یک مته الماسه، پلاک‌های کلسیم به ذرات ریز تبدیل شده و از طریق گردش خون و کلیه دفع می شوند.

رییس بیمارستان شهید مدرس یادآور شد: این خدمت قبلا در برخی مراکز خصوصی ارایه می‌شد و هزینه‌های زیادی را به بیماران تحمیل می‌کرد و برخی از بیماران نیز با توجه به هزینه‌های بالا امکان مراجعه به بخش خصوصی را نداشتند.

علیپور پارسا در پایان ضمن تقدیر از حمایت خیرین تصریح کرد: این دستگاه روتابلاتور با کمک خیرین سلامت خریداری و راه‌اندازی شده است و برای اولین بار در این مرکز مورد بهره برداری قرار گرفته و آماده خدمت‌رسانی به مراجعان و بیماران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha