به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در طرح علمداران تبلیغ، ویژه اساتید بسیجی حوزه علمیه قم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن اشاره به حادثه عاشورا که بدون روشنگری و تبیین حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) عاشورا نمیشد، مطرح کرد: ما در حال حاضر محتواهای تاریخی ما قبل از عاشورا، در زمان حادثه عاشورا و پس از عاشورا را داریم و این سه مرحله موجب شده است که حادثه عاشورا به یک مدرسه ماندگار و درس آموز تبدیل شود.
مدیرحوزههای علمیه با بیان اینکه تبلیغ عاشورا از مدینه آغاز میشود، عنوان کرد: مجموعه این تمهیدات برای این است که عاشورا آنگونه که خداوند میخواهد رقم بخورد.
وی با اشاره به اینکه غروب و عصر عاشورا زمان آغاز تبلیغ پس از عاشورا است، خاطرنشان کرد: این تبلیغ در دو مرحله تا پایان عمر مبارک امام سجاد(ع) و مرحله دوم تا پایان امامت ادامه خواهد داشت.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه عاشورا پس از پایان مقابل چند آسیب بزرگ قرار گرفت، تصریح کرد: جمع این آسیبها در فراموشی آن بود که عاشورا مانند بسیاری از اتفاقات برود در کتابها و فراموش شود.
وی ادامه داد: آسیب دوم نیز این بود که عاشورا دچار تحلیلها و تفسیرهای غلط و اشتباه شود و این تفسیرها اجازه ندهد عاشورا مانند یک مکتب و مدرسه تربیتی شود.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در مقابل این آسیبها ایستادگی کردند، یادآور شد: اگرچه وقایع بسیاری ازجمله توابین، مختار و ... پس از عاشورا رقم خورد، ولی در هیچکدام از این وقایع شاهد میدان داری امام سجاد(ع) نیستیم.
وی اضافه کرد: این اتفاق به این دلیل بود که ورود مستقیم امام به هرکدام از این وقایع میتوانست منجر به تفسیرهای اشتباهی از عاشورا شود.
وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) نظام جامع اندیشه اسلامی را سامان دادند، بیان کرد: این سه رسالت مهم و بزرگ امام سجاد(ع) بود که ایشان از عهده آن برآمدند.
مدیر حوزههای علمیه سخنرانی مقام معظم رهبری در خصوص تبلیغ را مدنظر قرارداد و گفت: مخاطب اصلی این فرمایش مقام معظم رهبری حوزویان هستند و نباید به دنبال پیدا کردن مقصری، جدای از خودمان باشیم.
وی با بیان اینکه باید با حداکثر توان برای پیشبرد نگاه مقام معظم رهبری تلاش کنیم، اظهار کرد: این تلاش باید مبتنی با برنامهریزی دقیق باشد.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تبلیغ دارای معانی مختلف است، مطرح کرد: یک معنای تبلیغ، تبلیغ به معنای خاص و اسمی است که تبلیغ در یک مرکز در کنار نظامات مختلف شکل خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در معنای دیگر، تبلیغ به عنوان روح و حقیقتی که باید در تمام نظامات جلوهگری کند تعریف میشود، عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز این معنای تبلیغ را مدنظر قراردادهاند.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه درس استاد باید با نگاهی به زمانه و شبههها داشته باشد، خاطرنشان کرد: این نگاه عام و جامع مهمترین نکته در فرمایش مقام معظم رهبری است.
وی با بیان اینکه تمام عالمان دین باید همراه با تولید علمی رویکرد ابلاغ پیام دین را داشته باشند، تصریح کرد: برای تحقق این موضوع باید نظام درسی و پژوهشی پیوست تبلیغ را داشته باشند.
آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه باید پژوهشها مبتنی بر گشایش گرههای جامعه باشد، یادآور شد: باید به تبلیغ در جهان توجه داشته باشیم چرا که اگر خود را به ایران محدود کنیم ، محدود خواهیم شد.
وی افزود: نگاه به آفاق عالم و هدفگیری نقاط مهم جهان هدف بزرگی در مسیر پیشبرد و توسعه نظام اسلامی است.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه باید پیام انقلاب اسلامی را به تمام دنیا برسانیم، ابراز کرد: یک بعد تبلیغ، ابلاغ پیام است و بعد دیگر تربیت این پیام و نقش آفرینی مدیریتی و اجرایی با محوریت مقام معظم رهبری است.
وی با اشاره به اینکه باید نظام حوزه شبهات جامعه را در خود حل کند، بیان کرد: بسیج اساتید حوزه یک کانون جامع و فعال تبلیغ است که نتایج ارزشمندی را به همراه خواهد داشت.
نظر شما