«تجریش جنوبی» داستان امروز جامعه است/ تئاتر را تعطیل نکنیم

تهران- ایرنا- تهیه‌کننده نمایش «تجریش جنوبی» درباره شرایط دو قطبی حاکم در تئاتر گفت: هر جامعه‌ای به تئاتر نیازمند است؛ اما جدا از این موضوع تئاتر هم رسانه‌ای است که می‌توان با استفاده از آن حرف جامعه را زد. بنابراین تعطیلی آن اشتباه بزرگی است. زیرا به غیر از اینکه فرهنگ و آموزه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک فضای گفتگو محور را نیز از ما سلب می‌کند.

ماهی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر ایرنا، درباره دغدغه‌ای که موجب سرمایه‌گذاری در حوزه تئاتر شده است، توضیح داد: تئاتر دیدن از جمله اتفاق‌های روتین (روزمره) زندگی‌ام بوده که اولین بار با پدرم آغاز شد. در این سال‌ها تلاش کردم تا آن را ادامه دهم. در واقع غرق شدن در دنیای آدم‌های نمایش همیشه فرصت تجربه زندگی‌های مختلف را به من داده است. به همین دلیل حتی سال‌ها پیش تئاتر دیدن را به دوستانم پیشنهاد می‌کردم.

او همچنین درباره چگونگی همکاری با این نمایش بیان کرد: از دل تماشای نمایش‌های مختلف با آقای مهدی کاسه‌ساز آشنا شدم. نمایش اتاق روانی او دو سال پیش در سالن حافظ به روی صحنه رفت و توجه من را جلب کرد. بعد از آن که بیشتر با چالش‌های دنیای نمایش آشنا شدم؛ در جریان مشکلات تولید اثر قرار گرفتم و دوست داشتم برای علاقه خودم کاری انجام دهم.

«تجریش جنوبی» داستان امروز جامعه است/ تئاتر را تعطیل نکنیم

کمالی ادامه داد: در این راستا با آدم‌های مختلفی آشنا شدم که برخی از آنها بسیار با استعداد بودند اما سرانجام تصمیم گرفتم به عنوان اولین کار، در کنار تیم نمایش «تجریش جنوبی» باشم و کمک کنم تا این اثر به صحنه برسد. زیرا فکر می‌کنم داستان این اثر، داستان امروز جامعه ماست و باید بیان شود.

بزرگ‌ترین چالش این روزهای تئاتر، اجرا در سالن‌های خصوصی استتهیه‌کننده نمایش «تجریش جنوبی» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چالش‌هایی که برای تولید این اثر با آنها مواجه بوده است؟ گفت: این کار اولین تجربه من در حوزه تولید بود اما می‌توانم بگویم به اندازه چند سال به تجربیاتم اضافه شد. پروسه (فرایند) سختی را پشت سر گذاشتیم که بیشتر آن ناشی از تورم و شرایط اقتصادی این روزهاست. باور کنید حتی قیمت موارد مصرفی که برای کارهای روزانه تمرین و اجرا لازم داشتیم؛ ثابت نبود و مرتب بالاتر می‌رفت. علاوه بر این فکر می‌کنم بزرگ‌ترین چالش این روزهای تئاتر، اجرا در سالن‌های خصوصی است.

وی افزود: شما پیش از شروع اجرای عموم نمایش موظف هستید که به ازای تعداد شب‌های اجرا مبلغ قابل توجهی را به سالن خصوصی پرداخت کنید. در واقع سالن خود را از پروسه جذب مخاطب حذف کرده و شما را در این راه تنها می‌گذارد. در صورتی که فکر می‌کنم در یک شرایط نرمال، سالن و گروه اجرایی در سود و ضرر با هم شریک هستند. امیدوارم روزی شاهد چنین وضعیتی در تئاتر ایران هم باشیم تا بیش از هرچیز نگاه تجاری از هنر فاصله بگیرد و بیشتر اصل آن که فرهنگ‌سازی برای جامعه است، مورد توجه قرار گیرد.

تعطیلی تئاتر اشتباه بزرگی است. زیرا به غیر از اینکه فرهنگ و آموزه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک فضای گفتگو محور را نیز از ما سلب می‌کندکمالی همچنین درباره شرایط دو قطبی حاکم که بر سر اجرا رفتن در شرایط کنونی یا تحریم کردن تئاتر با یکدیگر اختلاف دارند نیز بیان کرد: شخصا در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام که گفتگو کردن جزو اصول اولیه آن بوده است. از کودکی یاد گرفته‌ام نظرات مختلف را بشنوم و به آنها احترام بگذارم. از همین رو فکر می‌کنم این گروه مخالف هم حق دارند و از جهاتی درست می‌گویند؛ اما فکر می‌کنم نمی‌توان تئاتر را تعطیل کرد.

وی با اشاره به اهمیت تئاتر برای هر جامعه‌ای، گفت: هر جامعه‌ای به تئاتر نیازمند است؛ زیرا جادوی صحنه یکی از مهم‌ترین رخدادهایی است که مخاطبان از هر طبقه‌ای می‌توانند در آن غرق شوند و بنا به زندگی خود تاثیری بگیرند. جدا از این موضوع، تئاتر هم رسانه‌ای است که می‌توان با استفاده از آن حرف جامعه را زد. بنابراین فکر می‌کنم تعطیلی تئاتر اشتباه بزرگی است. زیرا به غیر از اینکه فرهنگ و آموزه‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یک فضای گفتگو محور را نیز از ما سلب می‌کند.

«تجریش جنوبی» داستان امروز جامعه است/ تئاتر را تعطیل نکنیم

این تهیه‌کننده تئاتر ادامه داد: به هر حال در این فضا که چارچوبی را برای آن تعیین کردند، می‌توان شرایطی را فراهم کرد و حرف خود را زد. اکنون شرایط خوب نیست و همه فشار مضاعفی را تحمل می‌کنیم اما سختی هم جزیی از زندگی است که نمی‌توان از آن فرار کرد.

کمالی درباره برنامه خود برای تولید نمایش‌های دیگر نیز توضیح داد: هنوز در پروسه (فرایند) اجرای این نمایش هستم و دوست دارم تمام تلاشم را برای بیشتر دیده شدن نمایش انجام دهم. به هر حال هر کدام از ما به عنوان شهروند، وظیفه داریم که به اندازه خودمان کاری انجام دهیم. بنابراین علاقمندم که اگر بعد از این نیز در مسیر نمایش دغدغه‌مندی قرار گیرم، باز هم برای به صحنه رفتن آن تلاش ‌کنم. زندگی چیزی جز تلاش و کمک به یکدیگر نیست و ما یاوری جز یکدیگر نداریم.

او در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: امیدوارم شرایط و موقعیت کار کردن برای افرادی ایجاد شود که واقعا حرفی در این حرفه دارند. همچنین امیدوارم محدودیت‌هایی که در حوزه نمایش وجود دارد، برداشته شود تا انتقادها مطرح شوند. هنر با روح آدم‌ها سر و کار دارد و فرمولی نیست. هنرمند باید بتواند آزادانه حرف و انتقاد خود را بیان کند. در هیچ نقطه‌ای از دنیا هنرمندی را به خاطر فعالیت هنری خود بازخواست نمی‌کنند. شاید اکثر مواردی که پیش می‌آید نتیجه سوتفاهم‌هایی باشد که به خاطر برداشت شخصی افراد رخ می‌دهد.

نمایش تجریش جنوبی به کارگردانی مهدی‌کاسه‌ساز و تهیه‌کنندگی مهفام کمالی از ساعت ۱۹ دوشنبه ۹ مردادماه اجرای خود را در سالن شماره یک عمارت ارغوان آغاز کرده است.

تجریش جنوبی روایتی از زندگی خانواده‌ای در جنوب تهران است که هر کدام از اعضای آن با معضلات اجتماعی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند و در پی یافتن راه‌حل مناسبی هستند...

محمدرضا مراد،‌ آرامه سلطانیه، کتایون سلطانی، بهراد محمدی، فرزاد احدی، کتایون سبحانی، امیرحسین نامی، محمدحسین کیا، فاطمه میرباقری، نیلان نکوئی و مهدی کاسه‌ساز بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha