بیش از ۷۰ درصد ظرفیت نگهداری کانتینر در بندر شهیدرجایی تکمیل شده است

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه اصلی‌ترین علت رسوب کالا در بنادر مشکلات اسنادی است، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از ظرفیت نگهداری کانتینر در بندر شهیدرجایی این استان تکمیل شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، حسین عباس‌نژاد روز یکشنبه در تشریح آخرین وضعیت موجودی کالاها در بندر شهیدرجایی، اظهار کرد: بنادر کشور محل دپوی کالا نیست و افزایش روند تخلیه و بارگیری در بنادر نیازمند آن تسریع در انجام فرآیندهای مربوط به خروج کالای خود از بنادر است.

وی ادامه داد: بروز برخی مشکلات مانند کُندی در عملیات تخلیه‌وبارگیری کانتینرها، افزایش زمان انتظار کشتی‌ها، رسوب کالا و نظایر آن تحویل نشدن به موقع کالا را به بازارهای هدف به همراه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به نقش اثرگذار برخی از نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در روند ترخیص کالا، تقاضا کرد: صاحبان کالاهای کانتینری هر چه سریع‌تر نسبت به انجام تشریفات گمرکی و تکمیل اسناد مورد نیاز سایر ارگان‌ها برای خروج کانتینرهای خود از بندر شهیدرجایی اقدام کنند.

وجودی ۱۰۲ هزار TEU کانتینر کالا در بندر شهید رجایی

عباس‌نژاد از مهم‌ترین مشکلات عنوان شده توسط صاحبان عمده کالا در جلسات مشترک با بنادر را تکمیل نبودن اسناد مورد نیاز برای ترخیص کانتینرهای خود عنوان کرد و افزود: در حال حاضر موجودی کانتینر در بندر شهیدرجایی معادل ۱۰۲ هزار TEU بوده که افزایش ۴۳ درصدی را به دنبال داشته است.

به گفته وی؛ عملکرد این بندر در بخش تخلیه و بارگیری کانتینری در مدت یادشده معادل ۷۰۵ هزار TEU بوده که با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ همراه بوده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی همچنین نداشتن ارتباط و تبادل اطلاعات الکترونیکی دقیق بین گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی، مقرون به صرفه بودن نگهداری کالا و کانتینر در محوطه‌های بندر شهیدرجایی نسبت به انبارهای بیرون از بندر به دلیل پایین بودن هزینه‌های انبارداری کالا را از دیگر مشکلات مهم در بنادر نام برد.

تعرفه نگهداری کالا در بنادر متناسب‌سازی شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ادامه داد: برخی از صاحبان کالا به دلیل نرخ پایین تعرفه نگهداری کالا در بنادر، ترجیح می‌دهند تا کالاهای خود را در بنادر نگه دارند، درحالی که باید تعرفه نگهداری کالا در بنادر متناسب‌سازی شود.

عباس‌نژاد اضافه کرد: برخی صاحبان کالا با توجه به پایین بودن تعرفه نگهداری، اقدام به ترخیص کالا نمی‌کنند که این رویه به طور حتم نیازمند اصلاح بوده و بهتر است تا در خصوص نرخ فعلی تعرفه‌های نگهداری کالا در بنادر تجدید نظر شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha