نبود قانون حمایت از مالکیت ادبی، هنری و علمی، مانع شکوفایی اقتصاد فرهنگ

تهران- ایرنا- شرکت کنندگان در جلسه میز اقتصاد فرهنگ، نبود قانون حمایت از مالکیت ادبی، هنری و علمی را اصلی‌ترین مانع شکوفایی اقتصاد فرهنگ اعلام کردند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه میز اقتصاد فرهنگ ذیل امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف شناسایی موانع شکوفایی اقتصاد فرهنگ با حضور اعظم میرزمانی مدیر امور هنر و صنایع خلاق ستاد فرهنگی و اجتماعی و محمد حسین سجادی نیری، دبیر اسبق ستاد فناوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

میرزمانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بهبود زیست بوم صنایع فرهنگی و شکوفایی اقتصاد فرهنگ است که ریشه در فرهنگ اسلامی- ایرانی داشته و باورها و ارزش‌های اسلامی- ایرانی را بازتولید می‌‏کند.

وی بر بهبود زیست بوم صنایع فرهنگی و شکوفایی اقتصاد فرهنگ به‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ اسلامی ایرانی که باورها و ارزش‌های اسلامی ایرانی را باز تولید می‌کند، تاکید کرد.

سجادی نیری نیز در این جلسه ضمن اعلام جلب سرمایه خطرپذیر به مثابه رکن اصلی شکوفایی اقتصاد خلاق به‌عنوان هدف اصلی شرکت داوین، صیانت از مالکیت ادبی، هنری و علمی این حوزه را عامل بهبود زیست بوم صنایع فرهنگی و شکوفایی اقتصاد این حوزه دانست.

وی گفت: قدمت قوانین مالکیت فکری در ایران نزدیک به یک سده است ‌و در دهه‌های اخیر انقلاب دیجیتالی، به وضوح ضرورت به‌روزرسانی آن مطرح شده است.

سجادی نیری ادامه داد: با توجه به تقدیم لایحه "حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط" در سال ۱۳۹۰ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی، متاسفانه تاکنون این لایحه به سرانجام نرسیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ‌صنایع فرهنگی(خلاق) و دبیر اسبق ستاد فناوری‏ های نرم و هویت‌ساز معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، اجرای سند ملی توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز را در شرایط کنونی از راهکارهای بهبود زیست بوم صنایع فرهنگی(خلاق) بیان کرد.

وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن امکان بهره ‏مندی فعالان این حوزه از حمایت‌های قانونی و مصوبات مربوط به فعالان سایر فناوری‌ها، علت ضرورت این امکان را اختصاص نیافتن قوانین و مصوبات حمایتی به بسیاری از فناوری‏‌های فرهنگی و نرم دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha