عزم دولت بر تکمیل پروژه‌های آبی فارس؛ چهار پروژه ۱۰۰هزار میلیارد ریالی آماده بهره‌برداری

شیراز-ایرنا-هشت پروژه شامل سه سد و پنج خط انتقال آب در دور اول سفر رییس جمهور مصوب شد که در دور دوم سفر هیات دولت به فارس  چهار پروژه به ارزش روز بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد ریال آماده بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رفع تنش آبی در مناطق مختلف کشور طی ۲سال گذشته به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته و متولیان امر در طول این مدت عزم خود را برای حل این مشکل جزم کرده‌اند.

عزم دولت بر تکمیل پروژه‌های آبی فارس؛ چهار پروژه ۱۰۰هزار میلیارد ریالی آماده بهره‌برداری

چه تدابیری برای رفع تنش آبی در دولت سیزدهم اتخاذ شد؟

در جلسه‌ای که در خردادماه سال جاری برای بررسی ۲۴۰ طرح اولویت‌دار و اضطراری وزارت نیرو با حضور معاون اول رییس جمهور ترتیب داده شد، محمد مخبر از وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه خواست با توجه به شروع فصل تابستان به منظور تأمین منابع مالی و سرعت بخشی به اجرای طرح‌های اضطراری بیش از پیش بکوشند.

این۲۴۰ طرح و پروژه اولویت‌دار وزارت نیرو شامل ۵۲ طرح در حوزه سد، ۲۸ طرح در بخش شبکه آبیاری و زهکشی، ۱۰۰ طرح آبرسانی شهری، یک طرح آبرسانی به ۱۰ هزار روستا و ۵۹ طرح در بخش فاضلاب می‌شد.

حل مشکل آبرسانی در سفرهای دولت مردمی

رییس‌جمهور نیز که در جریان سفرهای استانی خود تاکید بسیاری به حل مشکلات آبرسانی و برطرف شدن تنش آبی در شهرها و روستاهای کشور دارد تمام تلاش خود را برای حل این مشکل بکار گرفته و در سفرهای خود به استان‌های مختلف، بسیاری از طرح‌های آبرسانی نیمه‌تمامی که در دولت سیزدهم تکمیل شده را به بهره‌برداری رسانده است.

بر همین اساس بسیاری از صاحب نظران و متولیان امر بر این باور هستند که رویکرد دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی روستایی جهادی است و در طول ۲سال گذشته تأمین کمی و کیفی آب در مناطق مختلف کشور به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

مشاور وزیر و رییس قرارگاه جهاد آبرسانی وزارت نیرو ۱۳اردیبهشت ۱۴۰۲ اعلام کرد که در طول ۲سال گذشته تامین کمی و کیفی آب شرب سه‌هزار روستای کشور انجام شده است.

تمهیدات برای حل مشکل بحران آب در شهرستان‌های فارس

استان فارس نیز از جمله استان‌هایی است که در حال حاضر با معضل بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و تنش آبی در این استان مردم را با مشکلات بسیاری به ویژه در فصل گرما مواجه کرده است.

این در حالیست که در نخستین سفر استانی رییس جمهور به فارس در مهرماه ۱۴۰۰، مسئله آب به عنوان یکی از مهمترین مسایل مردم این استان شناسایی و مقرر شد تا با برنامه‌ریزی دقیق به وسیله آغاز یا تکمیل پروژه‌های آبرسانی زمینه حل پایدار مشکل آب آشامیدنی در مناطق مختلف به ویژه روستاهای استان مهیا شود.

خبر خوب تکمیل پروژه خط دوم آبرسانی به شیراز

پس از سفر رییس جمهور، فرآیند طراحی و تکمیل پروژه‌های آبرسانی در دستور کار قرار گرفت و این پروژه‌ها با شتاب بسیاری پیش رفت.

خبر خوب تکمیل پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز یکی از این پروژه‌ها بود که تکمیل آن امید تازه‌ای را در دل مردم شیراز زنده کرد.

پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شهر شیراز که از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود امسال با پیگیری‌های مسئولان و حمایت‌های دولت سیزدهم به پایان رسید و مقرر شده که افتتاح این پروژه در سفر دوم رییس‌جمهور به فارس انجام گیرد.

در طول این مدت همچنین پروژه‌های آبی دیگری نیز در استان فارس اجرا شد.

عزم دولت بر تکمیل پروژه‌های آبی فارس؛ چهار پروژه ۱۰۰هزار میلیارد ریالی آماده بهره‌برداری

چهار پروژه به ارزش ۱۰ هزار میلیاردتومان آماده بهره‌برداری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در خصوص اجرای این پروژه‌ها و مصوبات دور اول سفر رییس جمهور به استان فارس گفت: هشت پروژه شامل سه سد و پنج خط انتقال آب در دور اول سفر رییس جمهور مصوب شد که در دور دوم سفر هیات دولت به فارس چهار پروژه به ارزش روز بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

سیاوش بدری اضافه کرد: خوشبختانه پروژه خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز به ارزش روز شصت میلیارد ریال یکی از مصوبات دور اول سفر با تلاش کلیه دست اندرکاران و فعالیت جهادی و شبانه روزی به نتیجه رسید و این شرکت توانست بخش بیشتری از آب شرب مورد نیاز شیراز را از منابع آبهای سطحی تأمین کند.

وی اجرای طرح خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن شامل حفاری ولوله گذاری ۷۸هزار متر مسیری کوهستانی و صعب العبور، لوله گذاری فولادی در اقطار ۱۸۰۰ تا۱۴۰۰ با انجام چند صد هزار پاس جوش به صورت فنی و دقیق، حفر تونل دستی به طول چهار هزار و ۴۴۰متر که افزون بر کوتاهتر شدن مسیر، با حذف ایستگاه پمپاژ دوم با هزینه ای چند برابری، ۲هزار پاس انفجار برای حفاری تونل و ترانشه های سنگی، احداث تصفیه خانه‌ای بزرگ به ظرفیت سه هزار لیتر در ثانیه، ساخت ایستگاه پمپاژ برای انتقال آب به ارتفاع ۲۵۰ متری، احداث سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی با مجموع ۶۰ هزار متر مکعب، احداث پست برق ۶۶ به ۶/۳ کیلو وات و عبور حدود ۱۵ هزار متر پایانی در داخل شهر و بولوارهای مسیر با کمترین حجم ترافیکی و در مجموع ۱۰ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه با بکار گیری پرنسل مورد نیاز با میانگین سنی ۳۵ سال را از نکات قابل توجه پروژه قلمداد کرد.

تجهیز منابع آبی استان به ابزار اندازه‌گیری هوشمند

رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای فارس به اهم اقدامات شاخص در دولت جدید اشاره کرد و گفت: کسب مقام اول در بین دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص اجرای طرح های مصوب سفر ریاست جمهور در موعد مقرر، ایجاد زمینه لازم برای تجهیز منابع آبی استان به ابزار اندازه گیری هوشمند، انعقاد دو فقره تفاهم‌نامه با شرکت‌های آستان قدس رضوی و صنایع الکترونیک ایران، مدیریت منابع مصارف و توزیع آب در پایین دست سدهای بهره برداری با رویکرد مهار تورم و رشد تولید از جمله رهاسازی و توزیع ۴۲۶ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن که منجر به تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم شده، از مهمترین اقداماتی است که در دولت سیزدهم انجام شده است.

بدری همچنین گفت: شرکت آب منطقه‌ای در حوزه پدافند غیر عامل توسط محمد هادی ایمانیه استاندار فارس،حائز مقام برتر بین دستگاه‌های اجرایی استان شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای با بیان اینکه این شرکت وظیفه تأمین آب مورد نیاز در تمامی بخش‌ها شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و کشاورزی را بر عهده دارد، گفت: هرچند بیشترین حجم آب استحصالی استان به مصرف در بخش کشاورزی می‌رسد اما تأمین آب شرب مورد نیاز نقاط جمعیتی از جمله کلانشهر شیراز همواره از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی یادآور شد: در حال حاضر تأمین آب شرب مورد نیاز شیراز، بخشی از طریق اجازه حفر چاه به متولیان و بخشی دیگر توسط اجرای خطوط انتقال اول و دوم از سد درودزن تأمین می‌شود.

متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری

رییس هیات مدیره شرکت آب منطقه ای فارس گفت: بر اساس آماربرداری سراسری دور سوم از منابع و مصارف آب، بیش از ۱۰۰ هزار منبع آبی شامل ۶۴ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه مجاز و ۲۹هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیر مجاز، سه هزار و ۵۵۸ دهنه چشمه، ۲هزار و ۴۲۸ رشته قنات در ۱۳۴ محدوده مطالعاتی که یک ششم محدوده‌های مطالعاتی کشور را شامل می‌شود پراکنده هستند.

وی ادامه داد: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری تا کنون ۲۶۲ میلیمتر است که در مقایسه با وضعیت مشابه سال آبی گذشته ۲۰ میلیمتر یعنی هشت و نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

بدری افزود،: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت استان ۱۳ درصد کاهش داشته است، منطقه فرگ در شهرستان داراب با ۱۰۷ میلیمتر حداقل بارندگی و منطقه برغان شهرستان سپیدان با ۶۶۷ میلیمتر دارای حداکثر بارندگی هستند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای همچنان گفت: تعداد ۹سد با مجموع گنجایش ۲هزار ۹۳۶ میلیون متر مکعب دراستان فارس بهره‌برداری می‌شود که آب موجود پشت سدهای در حال بهره برداری یک هزار و ۳۲۴ میلیون متر مکعب است، لذا با لحاظ حجم مرده، میزان ۳۵ درصد یعنی ۸۵۷ میلیون متر مکعب آب بصورت مفید قابل استفاده است.

به گفته او، سدهای نرگسی با حجم ۱۱۳ میلیون متر مکعب در شهرستان کازرون، سد شهید سلیمانی با حجم ۲۰۱ میلیون متر مکعب در شهرستان کوار و سد هایقر با حجم ۲۲۶ میلیون متر مکعب در شهرستان فیروز آباد در دست اجرا و سدهای چروم در شهرستان کازرون، سد پارسیان در شهرستان ممسنی و سد تنگ سرخ در شهرستان شیراز در حال مطالعه هستند.

عزم دولت بر تکمیل پروژه‌های آبی فارس؛ چهار پروژه ۱۰۰هزار میلیارد ریالی آماده بهره‌برداری

دیگر پروژه‌های آبی در دولت سیزدهم

هشتم مردادماه ۱۴۰۲ نیز مدیرعامل شرکت آبفا فارس اعلام کرد که در سفر نخست رییس جمهور و هیات دولت به استان، در حوزه آب و فاضلاب، پروژه‌های مهم و اثرگذاری تصویب و ابلاغ شد که در حال حاضر این طرح‌ها بطور کامل اجرا شده است.

این خبر مسرت‌بخش و امیدوارکننده نیز موجبات رضایت خاطر مردم در بسیاری از شهرستان‌های استان را فراهم کرد، با این وجود اقدامات آبرسانی به شهرها و روستاهای فارس هنوز هم متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

بدون تردید بهره‌برداری از این پروژه‌ها نقش بسزایی در برطرف کردن معضل بحران کم‌آبی و گسترش خشکسالی در فارس ایفا می‌کند، معضلی که اگر حل نشود منابع آبی را در آینده‌ای نزدیک با مشکلات بسیاری مواجه خواهدکرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha