۲۴ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۱۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85199818
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

روایت رسانه آمریکایی از ماهیت روابط چین و روسیه در سایه جنگ اوکراین

تهران-ایرنا- شبکه سی‌ان‌بی‌سی با استناد بر نظر کارشناسان به تحلیل روابط چین و روسیه پرداخته و مدعی شد چین می‌خواهد روسیه را نه چندان قوی و نه چندان ضعیف نگه دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، شبکه سی ان بی سی آمریکا نوشت: روابط چین با آمریکا در سال های اخیر تعمیق شده و ۲ کشور در به چالش کشیدن و برچیدن آنچه که از دیدگاه آنها، سلطه غرب یا آمریکا بر مسائل جهانی است، اهداف مشترکی را دنبال می کنند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: پویایی در روابط بین پکن و مسکو، ظریف تر از چیزی است که در ظاهر به نظر می رسد و هیچ یک از دو طرف نمی خواهند طرف دیگر قدرت بیشتری را کسب کند.

سی ان بی سی به نقل از برخی از تحلیلگران درباره روابط چین و روسیه نوشت: پکن نمی خواهد روسیه نه چندان قوی باشد که چین را به چالش بکشد و نه چنان ضعیف باشد که پکن را در برابر غرب تنها بگذارد.

در حالی که چین تلاش کرده از انتقاد از روسیه در طول جنگ خودداری کند و متحد این کشور باقی بماند همچنین توانسته از روابط ممتاز خود با مسکو بهره ببرد زیرا می داند که روسیه به چین به عنوان کشور دوست، قدرتمند و شریک تجاری برای صادرات کالاهایی مانند نفت و فلزات نیاز دارد؛ کالاهایی که فروش آنها نقش حیاتی در اقتصاد روسیه دارد.

تحلیلگران سیاسی می گویند چین علاقه ای ندارد روسیه بیش از حد ضعیف شود و همچنین تمایلی ندارد مسکو در جنگ اوکراین شکست بخورد زیرا چنین وضعیتی، جایگاه چین را هم ضعیف نشان می دهد.

این امر همچنین باعث خواهد شد که غرب جسورتر شود و به بی ثباتی سیاسی روسیه منجر می شود.

اِتین سولا (Etienne Soula) تحلیلگر به سی ان بی سی گفت: چین باید بین ضعیف نگه داشتن روسیه برای تضمین این که تهدیدی برای چین نیست و در عین حال تضمین نقش روسیه به عنوان عامل محرک علیه رقبای مشترک آنها به سرکردگی آمریکا توازن ایجاد کند.

وی افزود: چین نیز مانند بسیاری از اروپایی ها تلاش می کند به دلیل خطرات احتمالی اشاعه تسلیحات هسته ای، از فروپاشی کامل روابط خود با روسیه خودداری کند. همچنین پکن می خواهد از این برداشت که دموکراسی های غرب روسیه را «شکست» داده اند جلوگیری کند. این شکست تبعات منفی برای چین به دنبال خواهد داشت.

ناظران بین المللی، چین را یکی از معدود کشورهایی قلمداد می کنند که می تواند برای پایان دادن به جنگ اوکراین بر روسیه اعمال نفوذ کند. در دیدار اوایل سال جاری شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین همتای روس، دو طرف بر تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی و روابط دوستانه دو کشور تاکید کردند.

چین بعد از این دیدار در اقدامی که به نظر می رسید تلاش می کند طرح صلح خود را به پیش ببرد، نمایندگانی از این کشور را به اوکراین اعزام کرد. تحلیلگران در آن زمان گفتند که چین بیشتر از این که واقعا به دنبال پایان دادن به جنگ باشد علاقه مند است خود را به عنوان میانجی صلح در جهان نشان دهد.

با این حال برخی از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که حمایت چین از روسیه به دنبال حمله به اوکراین در واقع نشان می دهد که پکن تا حدی جایگاه ژئوپلتیکی و اقتصادی خود را به خطر می اندازد. آنها همچنین درباره این که چین تا چه اندازه برای تضعیف یا تقویت اقتصاد روسیه قدرت دارد، تردید دارند.

یوری پویتا (Yurii Poita) مدیر بخش آسیا در شکبه تحقیقات ژئوپلتیکی نوین مستقر در کی یف در این زمینه گفت: بیشتر با این تئوری موافق است که چین مراقب ایجاد توازن در حمایت خود از روسیه و حفظ این کشور در مقابله با غرب است.

وی با این حال درباره دامنه قدرت چین برای تقویت مسکو ابراز تردید کرد و گفت: چین به هیچ وجه نمی تواند بدون به خطر انداختن منافع خود، روسیه را تقویت کند.

از دیدگاه برخی از ناظران روابط چین - روسیه، از زمان آغاز جنگ اوکراین که به اختلال در تجارت جهانی، امنیت غذایی و انرژی منجر شده، پکن حمایت بیشتری را نسبت به آنچه انتظار می رفت از روسیه به عل آورده است.

یکی از تحلیلگران در این زمینه گفت: چین اعتبار خود را به خطر انداخته و این امر نشان داده که پکن قصد دارد سرمایه ژئوپلتیکی خود را برای کمک به یک کشور متحد به خطر بیندازد.

جود بلانشت (Jude Blanchette) تحلیلگر مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی به این رسانه آمریکایی گفت: چین در ادامه حمایت هایش از روسیه، به دنبال آن است که هزینه اقتصادی، دیپلماتیک و اعتباری چنین حمایتی را در قبال آمریکا و اروپا بپردازد. نگاهی به روسیه و جایگاه چین در مقابل آن از ابتدای جنگ نشان می دهد که پوتین در اساس توانسته در مقابل سایر منافع پکن حمایت چین را جلب کند و از این کشور امتیاز بگیرد.

وی گفت: چین مراقب تحریم ها است و نمی خواهد شرکت های این کشور گرفتار تحریم های ثانویه شوند. اما این بدان معنا نیست که محدودیتی برای حمایت چین از روسیه وجود دارد. پکن تا اندازه ای به لحاظ دیپلماتیک، اقتصادی و حتی از نظر اعتبار این کشور به دنبال حمایت از مسکو در این جنگ هزینه بر و خطرناک است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha