۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85199925
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توان پیمانکاری بومی در زنجان نیازمند توجه و تقویت

۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۰۷
کد خبر: 85199925
توان پیمانکاری بومی در زنجان نیازمند توجه و تقویت

زنجان – ایرنا - مدیر نظام فنی و اجرایی و مسئول دبیرخانه شورای فنی استان زنجان گفت: از ۳۲۲ شرکت پیمانکاری معتبر در این استان، ۲۹۵ شرکت دارای پایه پنج (پایین ترین رتبه) هستند که این شاخص حاکی از آن است که عمده شرکت‌های پیمانکاری در استان تازه کارند و در ابتدای راه قرار دارند.

به گزارش ایرنا، در یک دسته بندی کلی شرکت‌ها به دو گونه شرکت‌های پیمانکار و شرکت‌های مشاور تقسیم می‌شوند که هر یک رتبه بندی مختص به خود را دارند.

رتبه بندی شرکت‌های پیمانکار از یک تا پنج محاسبه شده و برای شرکت‌های مشاور رتبه‌ای میان یک تا سه در نظر گرفته می‌شود.

از جمله مزیت‌های رتبه بندی شرکت‌ها می‌توان به اخذ قرارداد با سازمان‌های دولتی، برنامه‌ریزی منسجم بلند مدت، عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی و عرضه کالا و خدمات مورد نظر در بازار رقابتی را ذکر کرد.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاع از وضعیت شرکت های پیمانکاری استان زنجان با محمود محمدی مشفق، مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی زنجان و مسئول دبیرخانه شورای فنی استان گفت و گو کرده است.

توان پیمانکاری بومی در زنجان نیازمند توجه و تقویت

ایرنا. حوزه ماموریت مجموعه نظام فنی و اجرایی چیست؟

عمدتا این مجموعه را به عنوان مجموعه فنی و تکنیکال می شناسند، اما وجود واژه نظام، ماجرا را عوض می کند، از همین رو ما یک افتراق ماموریتی با دفتر فنی استانداری و سایر مجموعه های مشابه پیدا می کنیم.

ما در سازمان برنامه و بودجه کشور متولی چند نظام از قبیل نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی هستیم که یکی از آن نظام ها، نظام یا سیستم فنی است و تعریف ساده اش همان نظم و نظام دادن به اجرای پروژه ها در کشور است.

نظام فنی و اجرایی با ۶ زیر نظام و اجزا شامل نظام تشخیص صلاحیت پیمانکاران و مشاوران از طریق رتبه بندی، نظام ارجاع کار برای تعیین مجری و پیمانکار، نظام قراردادها برای اجرای پروژه ها، نظام قیمت گذاری، نظام ضوابط و معیارها و نظام ارزیابی درصدد است اجرای پروژه های عمرانی در کمترین زمان، با کمترین هزینه و با کیفیت بالا رقم بخورد.

ایرنا. چه تعداد شرکت مهندسی مشاوره در استان داریم و وضعیت آنها چگونه است؟

در زمان حاضر ۴۰ شرکت مهندسی مشاوره در استان داریم که عدد خوبی نسبت به گذشته است چون ۱۰ سال پیش در استان فقط ۱۰ شرکت مهندسی مشاوره داشتیم.

یعنی از ابتدای سال ۱۳۵۱ ( سال آغاز اجرای نظام فنی و اجرایی) تا ۱۳۹۲ تنها ۱۰ شرکت مشاوره در استان شکل گرفته بود.

افزایش شمار شرکت های مهندسی مشاوره در استان به این معنی است که می توانیم چنین خدماتی را در استان به صورت بومی داشته باشیم البته یک جای تاسف هم هست که از این ۴۰ شرکت مشاوره، ۳۴ شرکت فعال است.

همین تعداد هم مغتنم است، ۲ مورد از این شرکت ها پایه یک هستند، ۲ مورد پایه ۲ و ۳۶ مورد پایه سه هستند.

این شرکت ها می توانند در تخصص های مختلفی رتبه داشته باشند از این رو در استان ۵۱ تخصص را پشتیبانی می کنیم.

بیشترین تخصص را در زمینه ساختمان داریم که بیش از ۱۰ شرکت در این بخش فعال هستند و سایر تخصص ها مثل انرژی، آب، راه و سد سازی را هم در استان داریم.

توان پیمانکاری بومی در زنجان نیازمند توجه و تقویت

ایرنا. شرایط پیمانکاران در استان چگونه است؟

در کشور نسبت پیمانکاران معتبر به کل پیمانکاران ۷۵ درصد است این نسبت در استان زنجان ۶۱ درصد است. این می تواند به مثابه یک هشدار برای مسوولان باشد که دیگر بخش دولتی جذابیتی برای پیمانکاران ندارد.در استان ۵۳۹ شرکت پیمانکاری داریم که عدد خوبی است ولی از این تعداد ۳۲۲ مورد معتبر هستند و مابقی اعتبارشان را تمدید نکردند و دیگر در حوزه پروژه های دولتی فعالیتی ندارند.

دلیل عمده آن هم این است که طی سال های اخیر اعتبارت عمرانی متناسب با تورم، افزایش پیدا نکرده است.

نسبت پیمانکاران معتبر به کل پیمانکاران در کشور ۷۵ درصد و در استان زنجان ۶۱ درصد است که می تواند به مثابه یک هشدار برای مسوولان باشد که دیگر بخش دولتی جذابیتی برای پیمانکاران ندارد.

در کنار شرکت های پیمانکاری، تعدادی هم پیمانکاران حقیقی داریم که پیمانکاران محلی هم به آنها اطلاق می شود.

در زمان حاضر ۱۷۷ پیمانکار حقیقی معتبر در استان داریم که تعداد آنها نسبت به کل پیمانکاران خیلی بیشتر از میانگین کشوری است؛ اینکه در بین ۵۰۰ پیمانکار معتبر استان، ۱۷۷ پیمانکار، حقیقی و نه حقوقی هستند، به این دلیل است که در گذشته در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سهل گیری زیادی در فرآیند تشخیص صلاحیت پیمانکاران حقیقی اتفاق افتاده است.

این مساله (بالا بودن تعداد پیمانکاران حقیقی) آسیب هایی دارد، این پیمانکاران با افزایش سن غیر فعال می شوند و حرفه و کارشان قابلیت انتقال به ورثه را هم ندارد ولی در خصوص شرکت های پیمانکاری چنین نیست و استمرار بیشتر و یا امکان انتقال به غیر را دارند.

ایرنا. توان پیمانکاران بومی استان چه وضعیتی دارد؟

شرکت های پیمانکاری در رتبه های یک تا پنج، درجه بندی می شوند و از ۳۲۲ شرکت پیمانکاری استان، ۲۹۵ شرکت دارای رتبه پنج هستند.

۱۱ شرکت پیمارنکاری دارای پایه چهار، ۱۲ شرکت دارای پایه سه، ۲ شرکت دارای پایه ۲ و سه شرکت هم دارای پایه یک هستند.

وجود ۲۹۵ شرکت دارای پایه پنج حاکی از آن است که عمده شرکت های پیمانکاری در استان تازه کار هستند و چندین سال طول می کشد که این شرکت ها به رتبه های یک برسند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha