افق‌های روشن توسعه زنجان در دولت سیزدهم

زنجان – ایرنا – در ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم در زنجان سوگیری برنامه ریزی‌ها و رویکردها در راستای حرکت رو به جلو با هدف توسعه استان بوده است که از جمله آنها می توان به افزایش بودجه و اعتبار، روند نزولی نرخ بیکاری و زمینه سازی برای افزایش جذب سرمایه گذاری‌ در این سامان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که کشور با مشکلات عدیده ای دست به گریبان بود. تحریم های ظالمانه و تبعات اقتصادی ناشی از آن، رکود و رشد منفی اقتصاد و از طرفی شیوع ویروس کرونا بسیاری از امور را مختل و هزینه ها و فشار مضاعفی را بر مردم و مسوولان تحمیل کرده بود.

این وضعیت نیازمند مدیریت و صرف انرژی بیشتر برای ایجاد ثبات و پایداری بود که دولت سیزدهم از آغازین روزهای فعالیت خود با همت و تلاش هرچه بیشتر و حضور میدانی در استان های کشور درصدد رفع چالش ها و موانع برآمد.

آثار و برکت های فعالیت های دولتمردان در ۲ سال گذشته در زنجان نیز نمود بارزی دارد که در این راستا خبرنگار ایرنا برای اطلاع هرچه بیشتر از آن و روند بهبود شاخص های توسعه با «احمد خداوردی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت و گو کرده است.

ایرنا: وضعیت اعتبارات استان در دولت سیزدهم چگونه بوده است؟

اعتبار ابلاغی استان در سال جاری با ۳۵ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته به ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال رسیده است که در طول سال نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

افزون بر اعتبارهای ابلاغی اول سال، در طول سال نیز اعتبارهای متعددی از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور به استان اختصاص می‌یابد.اعتبار ابلاغی استان در سال جاری با ۳۵ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته به ۱۴ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال رسیده است که در طول سال نیز به این رقم اضافه خواهد شد.

اعتبار ابلاغی برای سال ۱۴۰۱، رقم ۹ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال بود که در پایان سال به ۱۱ هزار میلیارد ریال رسید.

استان در سال جاری از لحاظ رشد بودجه در کشور رتبه هفتم دارد، البته اعتبارهای دیگری نیز در قالب پروژه‌های ملی، مصوبات سفر و اعتبارهای ردیف‌های متمرکز به رقم بودجه سالانه استان اضافه می شود.

اعتبارهای سه ساله سفر رییس جمهور به استان شامل ۴۱ هزار میلیارد ریال بود که امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار متمم نیز در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به استان به آن اضافه شد که کارسازی آن در دست اقدام است.

ایرنا: اجرای پروژه های عمرانی استان در ۲ سال گذشته چه روندی داشته است؟

سال گذشته در مجموع ۵۶۴ عنوان پروژه با ۱۱ هزار میلیارد ریال اعتبار در استان وجود داشت که از این میزان اعتبار حدود ۹ هزار میلیارد ریال تخصیص پیدا کرد.

از ۵۶۴ پروژه ۳۸۲ عنوان پروژه احداثی بود و این پروژه‌ها هشت هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و سال گذشته موفق شدیم ۱۷۰ عنوان پروژه احداثی را تکمیل کنیم.

پروژه‌های خاتمه یافته در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۲۸ عنوان بود یعنی ما توانستیم در مسیر تحقق سیاست اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام جلوتر برویم.

کوشش خواهیم کرد این روند در سال‌جاری هم ادامه داشته باشد و برخی از پروژه‌هایی که در سال‌های گذشته معطل بود فعال شود.از ۵۶۴ پروژه ۳۸۲ عنوان پروژه احداثی بود و این پروژه‌ها هشت هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار داشت که ۶ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت و سال گذشته موفق شدیم ۱۷۰ عنوان پروژه احداثی را تکمیل کنیم.

در دولت سیزدهم با حمایت های صورت گرفته، ۱۲۸ عنوان طرح احداثی را در سال ۱۴۰۰ و ۱۷۰ عنوان دیگر را در سال ۱۴۰۱ تکمیل و در مسیر تحقق سیاست اتمام پروژه‌های نیمه تمام جلوتر از هدفگذاری‌ها حرکت کردیم.

روند تکمیل و به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام در استان زنجان
روند تکمیل و به سرانجام رساندن طرح های نیمه تمام در استان زنجان

با اعتبارهای مصوب هزینه‌ای و عمرانی مشمول بودجه استان در سال ۱۴۰۲ مشکلی در ارائه خدمات دستگاه‌های استانی به ذینفعان به وجود نمی آید و دستگاه‌های دولتی با قوت به وظایف خود عمل خواهند کرد.

امیدواریم با تامین درصد بالایی از اعتبارهای جاری و عمرانی در سال جاری شاهد به نتیجه رسیدن خدمات دستگاه‌ها و اتمام بسیاری از پروژه های عمرانی باشیم.

با توجه به سیاست های دولت سیزدهم، اتمام پروژه‌های عمرانی با پیشرفت فیزیکی بالا به ویژه پروژه های مصوب سفر رییس جمهور، تامین اعتبار برای ایجاد شرایط لازم با هدف کمک به تحقق شعار سال در بخش های اقتصادی، تقویت برنامه های فصل کشاورزی برای کمک به تقویت امنیت غذایی و تولید بیشتر محصول های خوراکی و کمک به تامین زیرساخت های بخش صنعت و معدن استان بر اساس اسناد بالادستی توسعه‌ای در اولویت اختصاص منابع بودجه عمومی استان است.

ایرنا: رویکرد دولت با هدف کاهش نرخ بیکاری در زنجان چه بوده است؟

نرخ بیکاری در استان در دولت سیزدهم با توجه به احیای واحدهای راکد و همچنین پرداخت تسهیلات اشتغالزایی شیب نزولی به خود گرفته است.

نتایج حاصل از سرشماری‌ها، جمعیت استان در سال ۱۴۰۱ را یک میلیون و ۱۰۸ هزار نفر برآورد کرده است که ۱۷۷ هزار نفر از آن ۹ ساله و کمتر، ۸۷ هزار نفر ۱۰ تا ۱۴ ساله و ۸۴۴ هزار نفر ۱۵ ساله و بیشتر و به عبارتی ۷۶.۲ درصد از جمعیت استان در سن کار (۱۵ساله و بیشتر) هستند.

سال گذشته، افراد شاغل و بیکار در مجموع ۴۹ درصد از جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر را تشکیل دادند، نسبت نرخ مشارکت اقتصادی در جامعه‌ هدف استان برای مردان ۷۵.۱ درصد و برای زنان ۲۲.۵ درصد بوده است.

همچنین این نسبت در مناطق شهری ۴۶.۷ درصد و در نقاط روستایی ۵۴.۸ درصد بوده است.

در این سال، ۴۰۵ هزار و ۲۰۵ نفر در استان زنجان فعال اقتصادی بوده اند که از این تعداد ۹۳.۳ درصد ( ۳۷۸ هزار و ۲۰۱ نفر) شاغل بوده‌اند.بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری در استان نیز حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته(بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته و زنجان کمترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

بررسی تغییرهای نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۴۰۱) ۳.۱ درصد افزایش داشته است.

بر اساس بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی بهار ۱۴۰۲، نرخ بیکاری در افراد ۱۵ ساله و بیشتر نشان می دهد که تنها ۴.۹ درصد از جمعیت فعال استان بیکار بوده‌اند.

بررسی روند تغییرهای نرخ بیکاری در استان نیز حاکی از آن است که این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۴۰۱) ۰.۵ درصد کاهش یافته و زنجان کمترین نرخ بیکاری را در میان استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.

ایرنا: استان در شاخص توسعه صنعتی چه شرایطی در دولت سیزدهم دارد؟

بر اساس اطلاعات آخرین دوره آمارگیری، ارزش‌ افزوده کارگاه‌های صنعتی این استان سهمی معادل ۲.۱۸ درصد از کل کشور را به خود اختصاص داده و زنجان به لحاظ این شاخص در رتبه ۱۶ قرار گرفته در حالی که سهم جمعیتی استان ۱.۲ درصد کشور است.

شاخص ارزش افزوده در بردارنده میزان تولید ثروت و ارزش مازاد در اقتصاد و میزان موفقیت بخش‌های مختلف در راستای افزایش بهره‌وری از عوامل تولید است.

بررسی رشته فعالیت های کارگاه‌های صنعتی زنجان که آخرین دوره آن مربوط به سال ۱۳۹۸ است، نشان می دهد که ارزش‌افزوده رشته فعالیت تولید فلزات پایه با ۲۸.۸۷ درصد سهم از ارزش‌افزوده کارگاه‌های صنعتی، استان‌ در جایگاه نخست کشور قرار دارد.

بعد از آن به ترتیب رشته فعالیت‌های تولید تجهیزات‌ برقی، تولید مواد شیمیایی و فرآورده‌های‌ شیمیایی، تولید محصول های خوراکی، تولید کاغذ و فرآورده‌های کاغذی، تولید پوشاک و نساجی، تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر همین اساس استان‌ زنجان در رشته فعالیت‌های تولید فرآورده‌های توتون و تنباکو و تجهیزات برقی رتبه ۲، تولید کاغذ و فرآورده‌های کاغذی‌ رتبه ۳، تولید فلزهای پایه رتبه ۶، تولید منسوجات رتبه ۶ و تولید پوشاک رتبه ۱۱ کشور را دارد.

شمار کارگاه‌های صنعتی دارای ۱۰ نفر کارگر و بیشتر در استان زنجان ۴۷۵ واحد است که سهم استان در این زمینه ۱.۶۳ درصد تعداد کل کارگاه های فعال در کشور است.

بیش از ۳۲ هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی دارای ۱۰ کارگر و بیشتر در استان مشغول فعالیت هستند.

ایرنا: زنجان در سال های گذشته در حوزه تورم جزو استان‌های بالای جدول بود، در ۲ سال گذشته چه وضعیتی پیدا کرده است؟

خوشبختانه با اقدام های دولت سیزدهم، شتاب نرخ تورم در استان روند کاهشی داشته است.

بر پایه آخرین گزارش مرکز آمار ایران، استان زنجان در این شاخص، میان استان های با نرخ تورم پایین جای گرفته است و رتبه ۲۷ را میان استان ها دارد.بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران استان زنجان در این شاخص، بین استان های با نرخ تورم پایین جای گرفته است و رتبه ۲۷ را میان استان ها دارد.

به طور قطع با برنامه ها و سیاست های دولت سیزدهم که با شتاب و جدیت در استان پیگیری و اجرا می شود شاهد ارتقای بیشتر رتبه استان در این شاخص ها خواهیم بود.

برآیند:

با وجود مشکلات بسیار از جمله تنگناهای مالی و تحریم‌، چرخ‌های توسعه زنجان در دولت سیزدهم شتاب گرفته و پروژه های مختلف اقتصادی، فرهنگی،صنعتی و خدماتی در استان در حال اجرا است.

تاثیر اجرای این طرح ها در ۲ سال از عمر دولت سیزدهم در شاخص های مختلف اقتصادی و اجتماعی زنجان نمایان شده است و به زودی آثار و دستاوردهای مثبت و مفید آن برای جامعه استان مشهودتر و ملموس تر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha