دانشگاه آزاد نیازمند کوچک‌سازی است/ زمین، ساختمان و امکانات دانشگاه به فروش برسد

تهران- ایرنا- عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی با اشاره به اُفت کیفی دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند با راهکارهایی چون تجمیع واحدهای شهرستانی و فروش بقیه امکانات، زمین و ساختمان‌هایش در مسیر کسب درآمد برای ارتقای کیفیت آموزشی و پژوهشی برای حل مشکلات کشور حرکت کند.

فریدون عباسی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصوص عملکرد دانشگاه آزاد، گفت: درآمد دانشگاه آزاد از محل شهریه دانشجویانی تامین می‌شود که مایل به تحصیل در این دانشگاه هستند این دانشگاه سرمایه اولیه خود را از این طریق به دست می‌آورد. همچنین مردم زمین به این دانشگاه اعطا کرده و خیرین هم در ساخت بنای دانشگاه‌های و تجهیزات سراسر کشور به این دانشگاه کمک کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: تا زمانی که جمعیت دانش‌آموزان زیاد بودند، تعداد دانشجویان تحصیلات عالی در دانشگاه آزاد بالا بود، علی رغم اینکه دانشگاه‌های دولتی رغبتی به جذب دانشجوی لیسانس هم نداشتند و بیشتر دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری را توسعه می‌دادند، دانشگاه آزاد وضعیت خوبی داشت، رشته‌های این دانشگاه توسعه و جمعیت دانشجویی هم افزایش پیدا کرد و درآمد خوبی هم داشت.

عباسی یادآور شد: دولت‌های مختلف از قدرت دانشگاه آزاد که در سراسر کشور پخش شده بود واهمه داشتند، هر دولتی سعی می‌کرد دانشگاه آزاد را در کنترل خود بگیرد. بنابراین از یک طرف تعداد دانشجویان کاهش یافته و در نتیجه درآمد دانشگاه آزاد را کاهش یافت و از سوی دیگر دانشگاه آزاد باید به سمت منابع درآمدی دیگری می‌رفت.

وی اضافه کرد: از طرفی برخوردهای سیاسی منجر به این شد که جناحی می‌خواست مرحوم هاشمی رفسنجانی و همراهان وی در دانشگاه قدرت نداشته باشند به همین منظور دانشگاه پیام نور را توسعه دادند که این موجب ضربه اول به دانشگاه آزاد شد که برخی از درآمدهای دانشگاه آزاد کاهش پیدا کرد و به سمت دانشگاه پیام نور و مراکز خصوصی دانشگاه‌های دولتی مانند شبانه‌ها و یا پردیس‌های خودگردان رفت.

در دولت یازدهم و دوازدهم در جهت تضعیف دانشگاه آزاد قدم برداشتند

نماینده مردم کازرون تصریح کرد: بعدها که مدیریت دانشگاه آزاد از دست همراهان مرحوم هاشمی رفسنجانی بیرون آمد و به دست ولایتی و بعد هم تهرانچی و امثال آنها افتاد و دولت مستقر مجدداً شروع به توسعه پیام نور کرد. اتفاقی که افتاد این بود که آنها هم در دولت یازدهم و دوازدهم در جهت تضعیف دانشگاه آزاد قدم برداشتند و میدان را به دانشگاه پیام نور دادند و این هم ضربه دیگری به دانشگاه آزاد بود.

وی افزود: بنابراین جریان سیاسی درگیر در جامعه ما هر دو در تضعیف دانشگاه آزاد مشترک و همسو بودند و از طرفی دانشجو هم کم شد و دانشگاه‌های دیگر زیاد شدند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در حال حاضر بهترین کار این است که دانشگاه‌های پیام نور را با دانشگاه‌های دولتی شهرستان‌ها با حفظ کرامت کارکنان و اساتید پیام نور ادغام کنند. این یک راه است که دیگر دانشگاه پیام نور رقیبی برای دانشگاه آزاد نباشد و همین مسأله موجب می‌شود که دولت صرفه‌جویی در ساختمان و نیروی انسانی داشته باشد و دانشگاه‌های دولتی قدرتمندتر از قبل ظاهر شوند و حتی رشته‌ها را بر مبنای نیاز کشور و نه بر اساس درآمدزایی ساماندهی کنند. یعنی یک بخش را به دانشگاه آزاد ماموریت بدهند که مردم با سرمایه خودشان بچه‌هایشان را به دانشگاه بفرستند و به‌خصوص مهارت‌آموزی در حد کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد اصل تلقی شود. این مسئله مهمی است و تحصیلات تکمیلی را بیشتر به سمت دانشگاه‌های دولتی سوق بدهند و این کار را می‌توان انجام داد.

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی اضافه کرد: دانشگاه آزاد باید دانشجوی خارجی هم بپذیرد و دو راه در مقابل خود دارد یعنی دانشگاه آزاد غیر از راه مرسوم که باید روی کیفیت مدارکی که دست دانشجو می‌دهد دقت کند و مهارت آموزی را اصل قرار دهد باید دانشجوی خارجی هم جذب کند و حتی شعبه‌های آموزشی در کشورهای اطراف و کشورهای همسو تاسیس کند و به تحقیقات روی بیاورد.

عباسی افزود: دانشگاه آزاد باید درآمدهای خود را از سمت گرفتن پروژه در جهت حل مشکلات کشور سوق دهد که بتواند درآمدهایی را کسب کند و اساتید و دانشجویان خود را در پروژه‌ها مشغول کند و درآمد آنها را تضمین کند که هم زندگی آنها درست شود و هم محیط آموزشی تضعیف نشود زیرا بحث حقوق‌های پایین و مسائل روحی روانی و افسردگی‌هایی که برای نیروی علمی دانشگاه آزاد پیش می‌آید می‌تواند کیفیت دانشگاه را کاهش بدهد.

دانشگاه آزاد توجه بیشتری نسبت به کمیت دارد

وی درباره بهبود وضعیت رتبه‌بندی‌های علمی جهانی در واحدهای دانشگاه آزاد بعد از گذشت ۴ دهه گفت: از آنجایی که دانشگاه آزاد بیشتر روی آموزش متمرکز و درآمدش از آن جنبه بوده بیشتر به کمیت آموزش توجه کرده است تا کیفیت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد:مؤلفه‌هایی که درجه دانشگاه را در سطح بین‌المللی تعیین می‌کند تعداد دانشجو و استاد است که با توجه به پروژه‌های پژوهشی و مساحت ساختمان‌ها و آزمایشگاه‌هایی که دارد اکنون بهتر است که دانشگاه آزاد برخی از دانشگاه‌ها خود را برای ارتقا کیفیت آموزشی با هم ادغام کند.

نماینده مردم کازرون اضافه کرد: به عنوان مثال دانشگاه‌ آزاد چند شهرستان را در یک شهرستان جمع کنند و بقیه امکانات زمین و ساختمان را بفروشند و به کارهای دیگر اختصاص دهند و به این شکل برای حفظ دانشگاه و بالا بردن کیفیت آموزشی و پرداختن به پژوهش و حل مشکلات کشور کسب درآمد کنند در این صورت می توان درجه دانشگاهی‌شان را در دنیا هم بالا می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha