۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85200753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۷ محیط بان نیاز دارد

۲۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبر: 85200753
کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۷ محیط بان نیاز دارد

یاسوج- ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با هشدار به کمبود محیط بان گفت: ۲۳۷ محیط بان برای حراست از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان نیاز است.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد،"اسلام جاودان خرد" روز چهارشنبه اظهار کرد: با ۷۵ محیط بان ۳۱۲ هزار هکتار کوهستانی را حفاظت می کنیم از طرفی تعدادی از محیط بانان استان در آستانه بازنشستگی قرار دارند که با این وضعیت با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

جاودان خرد یادآور شد: مطابق با استاندار جهانی هر یک هزار هکتار یک محیط بان نیاز است که برای ۳۱۲ هزار هکتار مناطق حفاظت شده کهگیلویه وبویراحمد ۳۱۲ محیط بان نیاز است.

وی تاکید کرد: استان تنوع زیستی بالایی دارد و رشته کوه دنا ۴۴ قله بالای چهارهزار متری دارد که برای حفاظت بهنگام تعداد زیادی از محیط بانان بصورت شیفت بندی و دوره ای عازم ارتفاعات می شوند تا مناطق کوهستانی را به صورت مرتب رصد و پایش کنند.

کهگیلویه و بویراحمد هفت منطقه حفاظت شده ( "دنا"، "دنای شرقی"، "سیوک"، "خائیز" و "سرخ"، "خامین"، "دِیل" و "سَولک") به وسعت ۱۸۰ هزار و ۷۶۳ هکتار و یک پارک ملی "دنا" به وسعت۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار و ۶ منطقه شکار ممنوع دارد.

در هفته گذشته محیط‌بان پارک ملی دنا در درگیری با شکارچیان متخلف زخمی شده و با سخت گذر بودن و نبود بالگرد هوایی با مشقت فراوان جان محیط بان را نجات دادند و این درگیری ها و دستگیری های به دلیل تنوع زیستی در استان هر هفته گزارش می شود.

رشته کوه دنا با طول ۹۰ کیلومتر که از مرز چهارمحال بختیاری(پل قَره یا کَتا) تا "کاکان" واقع شده و دارای عرض ۴۵ کیلومتری است(از "پادنا" تا دامنه یاسوج)، و بیش از ۴۴ قله بالای چهار هزار متر دارد.

کوه "دنا" به سه تا خط راس تقسیم شده است خط راس غربی که از پل "قره" شروع شده و تا قله "قاش مستان" ادامه دارد و خط راس مرکزی از قله "قاش مستان" شروع شده و تا گردنه "بیژن" ادامه یافته و خط راس شرقی از گردنه "بیژن" تا راهداری "کاکان" به اتمام می رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha