ارائه ۱۵۰۰ اثر از ۳۸۰ ناشر به نمایشگاه کتب تاریخ معاصر/ نیمی از آثار در کتابفروشی‌ها نیست

تهران- ایرنا- مسئول اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر گفت: برای این دوره ۱۷ هزار عنوان کتاب جمع‌آوری شد، اما با ملاحظه‌های انجام شده، بیش از ۱۵۰۰ اثر از ۳۸۰ ناشر در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر چهارشنبه ۲۵ مرداد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این نشست احمد عطایی مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده مدیر دفتر تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی و محمدحسین کریم‌پور دبیر اجرایی این نمایشگاه و دبیر بخش کتاب مجمع مهتاب حضور داشتند.

احمد عطایی با بیان اینکه دشمن همواره در نظر دارد تاریخ را تحریف کند، ادامه داد: دشمن با این پندار که اگر بتواند تاریخ را از زبان خود بنویسد، دیگر نیازی به جنگ ندارد، روی مسائل تاریخی تمرکز می‌کند و به همین دلیل تاریخ را به عنوان هویت ملت ذکر می‌کنند.

مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت درباره هدف برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر بیان کرد: این نمایشگاه با این هدف برگزار می‌شود که جوانان و نوجوانان با تاریخ ۱۰۰ سال اخیر و حوادث مکرر آن آشنا شوند، زیرا تاریخ حافظه ملت را حفظ می‌کند.

نیمی از آثار نمایشگاه کتب تاریخ معاصر در کتابفروشی ها موجود نیست

او با بیان اینکه در دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر ۱۵۰۰ عنوان کتاب ارائه می‌شود، بیان کرد: باید توجه داشت که ۷۰۲ اثر در میان ۱۵۰۰ عنوان کتاب، در انبار ناشران وجود دارد اما در کتاب‌فروشی‌ها نیست. با در نظر گرفتن اینکه این نمایشگاه در سامانه خرید از کتابفروشی برگزار می‌شود، قرار بر این شد تا خانه کتاب و ادبیات ایران این ۷۰۲ عنوان اثر را در کتاب‌فروشی‌های پاتوق کتاب که در ۳۰ استان نمایندگی دارند، به شکل امانی موجود کند.

عطایی با تاکید بر اینکه فعال ماندن سامانه بیش از ۱۰ روز برای نمایشگاه، هزینه‌بر خواهد بود، ادامه داد: همچنین ناشران حاضر نیستند کتاب را بیش از ۱۰ روز به کتاب‌فروشی امانت دهند.

به گفته مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت، دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات و مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود و برای توجه بیشتر رسانه‌ها، بهتر بود مسئولان این سه بخش در نشست خبری شرکت می‌کردند.

شناخت درست از نادرست دغدغه مراکز تاریخ‌نگاری است

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نیز درباره تاثیر ابزار و تکنولوژی جدید بیان کرد: ابزار و تکنولوژی جدید باعث شده که فاصله افراد از بین برود و همه انسان‌ها نتوانند آثاری داشته باشند، حرف بزنند و روایت کنند، در این بازارِ گستردهِ روایت‌هایِ گوناگون کسی می‌تواند موفق باشد که ابزار را ساخته و می‌تواند آنچه را می‌داند به ذهن مخاطب نزدیک کند.

مدیر دفتر تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه شناخت درست از نادرست کار سختی است، افزود: همین مساله دغدغه مراکز تاریخ‌نگاری امروز است. مراکز دغدغه استانداردسازی دارند و می‌توان با نقد آثار منتشر شده می‌توان خواننده را برای انتخاب درست هدایت کنند.

این پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی درباره تغییر عادت مطالعه مردم توضیح داد: شاید امروزه مردم به مطالعه کتاب ۵۰۰ تا ۶۰۰ صفحه‌ای علاقه نداشته باشند. گاهی مردم دوست دارند در شرایط دیگری اطلاعات کسب کنند، دفتر تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی سعی دارد اطلاعات را در ساختارهای مختلف ارائه دهد، برای مثال فردی دوست دارد اطلاعات را از راه فیلم سینمایی به دست بیاورد.

حجم اطلاعات کافی نیست

فخرزاده با بیان اینکه اطلاعات و حوادث زیادی در ۱۰۰ سال اخیر اتفاق افتاده است اما حجم اطلاعات کافی نیست، گفت: بسیاری از مراکز می‌خواهند که اطلاعات را به جامعه ارائه بدهند اما امکانات لازم دستگاه‌های دیجیتال‌سازی و غیره را ندارند، زیرا بسیاری از مدارک در ۱۰۰ سال اخیر، برای دورانی است که دستگاه‌های دیجیتال‌سازی نبود.

مدیر دفتر تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی ادامه داد: در نتیجه مهتاب (مجمع هماهنگی مراکز تاریخ پژوهی و بانک‌های اسنادی ایران) راه‌اندازی شد، تا میان مراکز و سازمان‌ها هم‌پوشانی انجام شود. همچنین تلاش می‌شود بانک جامع اسنادی تاسیس شود، تا اطلاعات پراکنده در سازمان‌های مختلف در یک مجموعه جمع شود. این کار را مرکز انقلاب اسلامی دنبال می‌کند.

به گفته او مراکز مختلف اسنادی برای خود آرشیو اسناد دارند، این مراکز باید یک تعریف داشته باشند و جغرافیای اسنادی تهیه شود تا پژوهشگران بدانند در کجا چه اسنادی وجود دارد.

ارائه ۱۵۰۰ اثر از ۳۸۰ ناشر

محمدحسین کریم‌پور نیز با بیان اینکه ضرورت پرداختن به مساله تاریخ بر کسی پوشیده نیست، افزود: گروهی از مسئولان در سال ۹۷ گرد هم جمع شدند تا آنچه در قالب سند تاریخ جمع‌آوری شده در اختیار جامعه قرار بگیرد. نخستین دوره نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر در سال ۹۸ با همه‌گیری کرونا همزمان شد، در نتیجه نمایشگاه فیزیکی برگزار نشد.

مسئول اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر درباره این نمایشگاه بیان کرد: اقداماتی برای برگزاری دومین دوره نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر انجام شد، این نمایشگاه ۲۸ مرداد تا ۸ شهریور برگزار خواهدشد. برای این دوره ۱۷ هزار عنوان کتاب جمع‌آوری شد، اما با ملاحظه‌های انجام شده، بیش از ۱۵۰۰ اثر از ۳۸۰ ناشر در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: یک دلیل عمده حذف تعداد زیادی از کتاب‌ها، در دسترس نبودن آثار است. کتاب‌های ۱۰ سال اخیر را انتخاب کردیم، همچنین ناشر باید کتاب را موجود داشته باشد.

فروش کتاب‌های تاریخی با ۲۵ درصد تخفیف

کریم‌پور با اعلام اینکه خانه کتاب و ادبیات ایران مدت ۱۰ روز زمان برای برگزاری این نمایشگاه تعیین کرده است، ادامه داد: اگر امکان تمدید مدت زمان نمایشگاه وجود داشته باشد، از آن استفاده خواهیم کرد. در این نمایشگاه کتاب‌ها با ۲۵ درصد تخفیف ارائه می‌شوند.

مسئول اجرایی دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر ادامه داد: نمایشگاه کتاب را یکی از راه‌های انتقال فرهنگ در نظر گرفتیم. در ۱۰۰ سال اخیر مباحثی مطرح است که نیازمند بررسی است. در نظر داریم برای دوره سوم نمایشگاه تخصصی کتاب‌های تاریخ معاصر حرکت کامل‌تری انجام دهیم و کتاب‌هایی الکترونیک، شنیداری و همچنین آثار ترجمه را در نمایشگاه ارائه بدهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha