سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در صدرای فارس برگزار شد

شیراز - ایرنا - سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر در صدرای فارس برگزار شد و ۱۶ شعر و مرثیه منتخب شاعرانی از اقوام مختلف ایران خوانده شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاعرانی از اقوام مختلف با گویش‌های کردی، آذری، لری بختیاری و لک، عربی خوزستان و ایل خمسه، قشقایی، ترکمن، نیشابوری و کردشولی به شعر خوانی پرداختند.

در ادامه این رویداد فرهنگی یک مرثیه خوانی چند زبانی نیز به اجرا درآمد.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور در پایان این سوگواره گفت: حدود ۱۰۰ شعر قابل بررسی از ۳۵ شاعر برتر به دبیرخانه این سوگواره رسیده که پس از داوری ۱۶ اثر برگزیده انتخاب شد.

امین الله قربانی کشکولی گفت: حضور شاعرانی از اهل سنت در میان شاعران منتخب سوگواره پدیده‌ای مبارک است و می‌تواند در وحدت و انسجام اسلامی امت بزرگ ایران تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.

وی بیان کرد: این رویداد در راستای تبلیغ و ترویج اعتقادات و فرهنگ با ارزش و اصیل اقوام و عشایر غیور و نمایش واقعی چهره دینی و ملی این جامعه بزرگ برگزار شد.

قربانی کشکولی یادآور شد: برگزاری سوگواره شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور از ۱۳ سال پیش مورد توجه بوده و با هدایت رویکرد شعرا به سوی افکار و ایده پردازی های عاشورایی و کربلایی رقابت مثبتی در بین شاعران اقوام و ایلات شکل گرفته است.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور گفت: در طول ۱۲سال گذشته برپایی این سوگواره در قالب فراخوان‌های با ۴۲۰ شاعر و نویسنده ارزشی اقوام و قومیت‌های ایرانزمین ارتباط برقرار شده است.

وی اضافه کرد: در این مدت حدود ۱۲۵۰ شعر و مرثیه متناسب با اهداف سوگواره جمع‌آوری شده است.

قربانی کشکولی اظهار کرد: با توجه به اینکه نمادهای اعتقادی، ارزشی،اجتماعی و فرهنگی اقوام باسابقه و عشایر به نحو مطلوب معرفی نشده و بسیاری از آنها نیز در حال منسوخ شدن هستند، بنابراین لازم است برای رفع این معضلات خطرناک اقدام سریع و نجات بخش فرهنگی انجام شود.

دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور بااشاره به برخی کمبودهای در عرصه فعالیت فرهنگی و اجتماعی عشایر و اقوام کشور، اظهار کرد: بیشتر اقوام و عشایر کشور از داشتن مراکز اجتماعی فرهنگی کارآمد و یا مسجدی برای فعالیت فرهنگی محرومند، متولی فرهنگی نیز برای رسیدنگی به این امور ندارد و این کمبود، خطر و تهدید بزرگی برای فرهنگ غنی اقوام مختلف کشور است.

وی ادامه داد: اقوام و عشایر بیش از دیگر اقشار در تهدید اجتماعی فرهنگی هستند، جلب توجه آنها از اهداف دشمنان است و از هر فرصت برای جذب آنها به سوی اهداف استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha