شهر عُشاق الحسین جامانده از توسعه گردشگری مذهبی

کرمانشاه - ایرنا - شهرستان کنگاور که به تعبیر مقام معظم رهبری منزلگاه عاشقان حسین (ع) است، آنگونه که باید از پتانسیل و فرصت طلایی قرارگیری بر سر مسیر عتبات عالیات و گردشگری مذهبی به خصوص در ایام اربعین استفاده نکرده است.

به گزارش ایرنا، گردشگری مذهبی یکی از زیر مجموعه‌های صنعت گردشگری و سفر زیارتی نیز یکی از زیر مجموعه‌های گردشگری مذهبی محسوب می شود. گردشگران در این سفر تنها با هدف زیارت سفر می‌کنند. به عنوان مثال ایران یکی از کشورهایی است که همیشه میزبان گردشگران مذهبی بوده و خواهد بود. همچنان که استان‌های غربی به علت موقعیت جغرافیایی مانند کرمانشاه هرساله میزبان زائران عتبات عالیات هستند.

براساس آمار موجود در اسناد رسمی از جمعیت ۳۰۰ میلیون نفری شیعیان جهان، حتی اگر یک درصد هم به ایران جذب شوند، رقم سه میلیون گردشگر مذهبی برای اقتصاد ما تعیین کننده است؛ از نظر سازمان جهانی جهانگردی، مذهب به عنوان یکی از اصلی ترین انگیزه های سفر شناخته می شود.

از زمانی که پروژه بزرگراه کربلا به اجرا درآمد کنگاور به دلیل آنکه در محور اصلی این بزرگراه و در فاصله ۵۵۵ کیلومتری کربلا قرار گرفت آینده ای روشن را پیش راه خود دید.

شهر عُشاق الحسین جامانده از توسعه گردشگری مذهبی

این بزرگراه که در آینده قرار است به آزاد راه تبدیل شود مسیر تردد زائران کربلاست، زائرانی که در سال های اخیر برای چشیدن حلاوت زیارت طی مسیر کردن چند سالی است پیاده و سواره راهی کربلا می شوند. اما کنگاور از این راه هم برای توسعه گردشگری بهره ای نبرد این نکته از حال و روز ترددها از غرب کشور به خوبی روشن است.

براساس اطلاعات در دسترس بیش از ۴۰۰ کیلومتر از بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه قرار دارد که ۴۲ کیلومتر آن سهم شهرستان کنگاور است. این بزرگراه از تهران شروع می شود و بعد از طی کردن از شهرهای ساوه، همدان و کرمانشاه به مرز خسروی می رسد و بعد به کربلا وصل می شود.

.بزرگراه کربلا در بسیاری از امور استان از جمله تردد ترانزیت کالا به مرز خسروی و بازارچه پرویزخان نیز تاثیر گذار است

گرچه چند سالی بود که مرز خسروی بر روی تردد کاروان های عتبات عالیات به دلیل وجود ناامنی در آن سوی مرز، بسته بود اما به همت دولتمردان و استانداران کرمانشاه و دیالی عراق ۲ سال است درب های این مرز بر روی زائران گشوده شده است و از طرفی مسیر بزرگراه کربلا تا مرز خسروی مسیری هموار است و همچنین وجود تمامی امکانات لازم در پایانه خسروی بهترین شرایط ممکن را برای توسعه گردشگری مذهبی در این دیار را به وجود آورده است.

وجود امامزاده شاخصی چون امامزاده ابراهیم (ع) در مرکز شهر، امام زاده باقر گودین و امام زاده جمالدین فش و وجود مسجد جامع کنگاور و همچنین قبرستان خانوادگی که چندین علامه بزرگ تشیع و علمای نامداری همچون حاج آقا بزرگ عراقی در آن دفن شده و به "قبر آقا" معروف است و آیین ۳۰۰ ساله تعزیه سوم امام روستای فش از جمله فرصت های ارزشمند در حوزه گردشگری مذهبی شهرستان کنگاور در کنار ظرفیت بزرگراه است.

شهرستان کنگاور از گذشته های بسیار دور تاکنون همواره مسیر تردد کاروان های عتبات عالیات بوده و این دیار همیشه میزبان زائران حرم اباعبدالله الحسین (ع) بوده و رهبر معظم انقلاب "کنگاور را منزلگاه عاشقان حسینی در طول سالها و قرنهای متمادی" توصیف کرده که با توجه به این موقعیت خاص شهرستان وجود بزرگراهی برای تسهیل عبور و مرور کاروان های عتبات عالیات ضروری بوده و هست.

از سال ها پیش این ضرورت در کشور دیده شده و پروژه ای به نام بزرگراه کربلا برای این مسیر در نظر گرفته شده است و این پروژه فرصتی برای استان کرمانشاه و شهرستان کنگاور شد.

یکی از مزایای بزرگراه کربلا در توسعه استان، توسعه گردشگری است، زیرا برای توسعه این صنعت به وجود زیرساخت هایی نیاز است که یکی از اصلی ترین آنها داشتن مسیر تردد و حمل و نقل مناسب است.

صاحب نظران صنعت گردشگری بر این باورند که به لحاظ موقعیت فرهنگی ـ مذهبی خاص کنگاور در میان شهرهای دیگر، گردشگری مذهبی جای رشد و توسعه بسیاری در این شهرستان دارد.

توسعه گردشگری تنها با داشتن آثار تاریخی و طبیعی میسر نیست، بلکه برای آن به وجود زیرساخت هایی همچون داشتن بزرگراه، داشتن هتل و زائرسراها نیاز است.

شهرستان کنگاور با داشتن ۱۲۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده، معبدآناهیتا به عنوان بزرگترین تک بنای سنگی کشور، ظرفیت ویژه ای برای توسعه گردشگری دارد، همچنین در کنار این ظرفیت های تاریخی، کنگاور، دارای طبیعتی بکر و آب و هوایی چهار فصل است که می تواند به توسعه گردشگری کمک کند، اما باید توجه داشت که تنها این موارد به خودی خود نمی تواند زمینه ساز توسعه گردشگری منطقه باشد.

قرار داشتن بخشی از بزرگراه کربلا به عنوان شاهراه ارتباطی بین ایران و عتبات عالیات در استان کرمانشاه از ظرفیت های قابل توجه گردشگری این دیار به شمار می رود و اگر بتوانیم هر چه سریع تر برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت این بزرگراه برای درآمدزایی با برنامه وارد شویم یقیناً می توانیم راه به سوی توسعه را سریع تر سپری کنیم.

وجود بخشی از بزرگراه کربلا در استان کرمانشاه می تواند بر ورود کاروان های عتبات عالیات که به نوعی گردشگران مذهبی استان هستند، اثر مثبت و ویژه ای بگذارد و حتی می توان از جاذبه های گردشگری مذهبی شهرستان برای نگاه داشتن کاروان ها حتی برای چند ساعت هم بهره مادی و معنوی برد.

شهرستان کنگاور با قدمتی بیش از هفت هزار سال از قابلیت های زیادی برای معرفی و مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی برخوردار است و نیاز است وزارت میراث فرهنگی برای معرفی این منطقه به سرمایه گذاران حمایت کند..

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha