۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85202731
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمرکز ساختمان‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر زنجان و گرفتاری‌های شهروندان

زنجان - ایرنا - تمرکز مطب‌ها و ساختمان‌های پزشکان در مرکز و بافت هسته‌ای شهر زنجان به معضل اساسی و حکایت تکراری شهر زنجان تبدیل شده و چالش‌ها و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه استقرار مطب ها و ساختمان های پزشکان در هسته و بافت مرکزی شهر به معضل اساسی برای شهروندان تبدیل شده است و کمتر کسی پیدا می شود که به عنوان بیمار یا همراه راهش به این منطقه افتاده باشد و دردسرهایی نظیر ماندن در ترافیک های طولانی و پیدا نکردن پارکینگ را تجربه نکرده باشد.

شهروندان زنجانی می گویند تمرکز ساختمان پزشکان در هسته مرکزی شهر علاوه بر افزایش گرفتاری های شهروندان، ازدحام در این منطقه را به دنبال دارد و از طرفی شلوغی مطب ها هم در این نقطه، مشکل رفت و آمد بیماران به ویژه ناتوانان را با مشکل جدی مواجه کرده است.

مینا محمدی ۴۲ ساله از جمله شهروندان زنجانی معتقد است تمرکز مطب ها در مرکز شهر مشکلات عدیده ای دارد که افزایش ترافیک، معضل جا به جایی بیمار و همچنین نبود پارکینگ از جمله این مشکلات است.

وی اضافه کرد: اغلب شهروندان برای دریافت خدمات درمانی مورد نیاز به مرکز شهر سفر می کنند و هنگام شبانگاه، تردد انواع وسایط نقلیه بار ترافیکی زیادی را به وجود می آورد که بسیار آزار دهنده و کلافه کننده است.

تمرکز ساختمان‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر زنجان و گرفتاری‌های شهروندان

پایان کار ساختمان های پزشکان به صورت مسکونی صادر شده است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه وجود ساختمان های پزشکان در هسته مرکزی شهر به یک معضل تبدیل شده است، گفت: اگر فکری به حال این موضوع نشود در چند سال آینده این مشکل به یک مساله جدی شهر و حتی استان تبدیل خواهد شد.

مهدی طالب با بیان اینکه هنگام صدور مجوز بهره برداری برای پزشکان، به محلی که قرار است به ساختمان پزشکان تبدیل شود، دقت نمی کنند، افزود:به عنوان مثال در بخش شرقی و غربی خیابان سعدی اغلب ساخت و سازها در طرح تفصیلی به صورت مسکونی بوده و پروانه و پایان کار آنها به صورت مسکونی داده شده اما متاسفانه به مطب پزشکان تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در این است که مقررات ملی ساخت و ساز در این نوع ساختمان ها رعایت نشده است، گفت: قصوری دیگر در این ساختمان های پزشکان این است که اغلب آسانسور ندارد یا اینکه آسانسورها به صورت مسکونی است.

این عضو شورای شهر ادامه داد: باید این موضوع از شهرداری استعلام شود که پایان کاری که در محل صادر شده امکان بهره برداری پزشکی دارد یا خیر؟ به عنوان مثال یک ساختمان پزشکی در خیابان دلجویی بهره برداری شده است که مجوز ندارد.

طالب گفت: با توجه به اینکه پایان کار این ساختمان های پزشکان به صورت مسکونی صادر شده است، ۹۹ درصد آنها سند مالکیت به نام ندارند و چون به صورت غیر قانونی تغییر کاربری داده شده، به صورت قولنامه ای بوده و سند آنها هم به صورت مسکونی است و در صورت مراجعه به شهرداری نیز با مشکل مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده بین ۶ تا هفت هزار سفر در روز به سمت ساختمان های پزشکان در هسته شهری زنجان انجام می شود و تداوم همین روند تا چند سال آینده به معضلی بزرگ تبدل خواهد شد.

طبق برآوردهای انجام گرفته بین ۶ تا هفت هزار سفر در روز به سمت ساختمان های پزشکان در هسته مرکزی شهری به وقوع می پیوندد که تداوم همین روند تا چند سال آینده به معضلی بزرگ تبدل خواهد شد. وی با بیان اینکه وجود ساختمان پزشکان در مناطق دیگر شهر همانند خیابان شهریار ترافیک وحشتناکی را ایجاد کرده است، گفت: ضوابط و مقررات در ساخت این نوع ساختمان ها رعایت نشده به طوری که هم آشفتگی بصری و هم افزایش ترافیک شهری را تشدید کرده است.

طالب افزود: وقتی ساختمان پزشکان در مناطق غیر قانونی تجمیع می شود عموم مردم برای دریافت خدمت به این مناطق رهسپار می شوند و مشکلات و معضلات زیادی به بار می آید.

وی گفت: دستگاه های متولی، پیگیر الحاق اراضی به محدوده شهر زنجان هستند که اگر تعاونی های مسکن زمین دار بتوانند برای احداث شهرک های پزشکان مبادرت کنند بسیار نتیجه بخش است که مصداق عینی آن در کلانشهری نظیر شیراز مشاهده می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: شهر زنجان، ظرفیت های لازم را دارد و تعاونی های مسکن به جای ساخت و ساز واحدهای مسکونی می توانند در این حوزه گام بردارند چرا که منافع شهر را تامین می کند و می توانند در قالب احداث شهرک های چند هکتاری تحت عنوان توریسم درمانی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: انجام چنین کاری به همت و عزم جدی دستگاه های نظیر راه و شهرسازی، معاونت عمرانی استانداری، نظام پزشکی و شهرداری و شورای شهر نیاز دارد و در این راستا هم می توان بسته های تشویقی ارائه داد.

این مسوول گفت: در زمان حاضر به دنبال اخذ مصوبه ای هستیم که در طرح تفصیلی برای کاربری های درمانی تسهیلاتی نظیر اصلاح فرمول پارکینگ دیده شده تا سازندگان در هسته های پیرامونی این کار را انجام دهند.

طالب گفت: یکی از آشفتگی های شهری موضوع تابلوهای مطب پزشکان بوده که ساماندهی آن توسط شهرداری زنجان به صورت نامحسوس در حال انجام است.

تمرکز ساختمان‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر زنجان و گرفتاری‌های شهروندان

هنوز بسترهای لازم برای ایجاد شهرک پزشکان در زنجان آماده نیست

رییس نظام پزشکی استان زنجان نیز در این خصوص با بیان اینکه در سه سال گذشته احداث مطب ها و کلینیک ها از سطح شهر به اطراف شهر هدایت شده است، ادامه داد: برای نمونه جلسات الزامات قانونی کمیسیون ماده ۲۰ در دانشگاه علوم پزشکی و با حضور اعضای رسمی و رییس نظام پزشکی برگزار می شود که در آن تمامی مجوز فعالیت، بهره برداری و موافقت اصولی مراکز درمانی مورد بررسی قرار می گیرد.

محمد محرمی افزود: رغبت و توافق اعضا بر احداث مراکز، کلینیک ها و موسسات درمانی در اطراف شهر همانند خیابان صفا، جاده شهرک و انصاریه و به عبارتی بر تمرکز زدایی قرار دارد و نظام پزشکی استان با توجه به الزامات قانونی، تشویق هایی را هم در این زمینه مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته با همکاری بهزیستی تردد معلولان و جانبازان به مطب و ساختمان ها هم مورد توجه قرار گرفته که متاسفانه در گذشته به ضوابط لازم توجهی نشده است، اظهار داشت: به تازگی بر استانداردسازی و تسهیلگری تردد این قشر و گروه های هدف توجه شده و ملزوماتی را از مراکز یاد شده خواسته ایم.

این مسوول با تاکید بر اینکه همین ملزومات موجب شده یکسری از مراکز درمانی و مووسسات تشخیص بیماری ناچار از مرکز شهر منفک شده و به مکان های جدید هدایت شوند که ضوابط لازم در آنها رعایت شده است، ادامه داد: این اقدام موجب می شود گروه های هدف برای دسترسی به مراکز درمانی و تشخیصی با ترافیک و مشکلات دیگر مواجه نشوند.

وی اظهار داشت: مدیریت مبلمان شهری هماهنگی ها، رایزنی ها و ارتباطات بین بخشی را می طلبد که دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی به تنهایی نمی تواند در این حوزه نقش آفرینی کند و در این راستا به موضوع ایجاد شهرک پزشکان علاقه‌مند هستیم اما هنوز بسترهای لازم تحقق آن آماده نشده است.

مدیریت مبلمان شهری هماهنگی ها، رایزنی ها و ارتباطات بین بخشی را می طلبد که دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی به تنهایی نمی تواند در این حوزه نقش آفرینی کند و در این راستا به موضوع ایجاد شهرک پزشکان علاقه‌مند هستیم اما هنوز بسترهای لازم تحقق آن آماده نشده است. رییس نظام پزشکی استان زنجان ادامه داد: شهرک پزشکان باید به صورت بسته ای کامل با بخش های مورد نیاز در حاشیه شهر ایجاد شود تا شاهد مسائل و معضلات کنونی در هسته مرکزی شهر نباشیم، هر چند به صورت پراکنده مکان هایی برای آن معرفی می شود اما کشش چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه اجبار پزشکان برای استقرار مطب های خود در مکان های دیگر مشکلاتی عدیده دارد و در نهایت مردم متضرر خواهند شد، اظهار داشت: علت تمرکز مراکز درمانی، موسسات و مطب ها در بافت مرکزی شهر که مبلمان شهری را پیچده‌تر کرده به خاطر دسترسی راحت مردم است.

محرمی افزود: هرچند تمرکز مطب ها ترافیک را ایجاد کرده اما شهروندان می توانند یک سرویس جامع خدمتی مورد نیاز را دریافت کنند و بر این اساس باید این فرمول و ساختار را در اطراف شهر ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال مطب هایی در نبش میدان ولی عصر زنجان مستقر شده است، اضافه کرد: در صورت جا به جایی ۳۵ درصدی ساختمان ها و مطب پزشکان از مرکز شهر به اطراف می توان به کاهش مشکلات کنونی امیدوار بود.

محرمی با تاکید براینکه اقدامات تدریجی برای منفک شدن مطب ها به اطراف شهر در حال رخ دادن است، افزود: جا به جایی یکباره مراکز درمانی از هسته مرکزی شهر به حاشیه شهر با اجبار به صلاح نیست و این کار باید مبتنی بر الزاماتی باشد که امیدواریم مدیران شهری، فضا و بستری را معرفی کنند تا خدمت کامل درمانی و تشخیصی را به صورت یکجا در آن ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه برای جا به جایی مطب ها باید انگیزه های لازم از قبیل عوارض شهرداری و مالیات و مجوزها را فراهم کنیم، اضافه کرد:در صورتی که مدیران شهری، تسهیلگری ها و کاهش هزینه ها را در کنار بسترسازی ها مد نظر قرار دهند می توان به جا به جایی ها امیدوار بود.

محرمی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر حدود ۵۰۰ مطب درمانی و دندانپزشکی در شهرستان زنجان فعالیت می کنند که نزدیک به ۷۰ درصد این نوع مطب ها در مرکز شهر مستقر هستند.

تمرکز ساختمان‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر زنجان و گرفتاری‌های شهروندان

دانشگاه علوم پزشکی از جا به جایی متوازن مطب ها استقبال می کند

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز با بیان اینکه معضل تمرکز مطب ها در مرکز شهر در سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: نبود توازن در توزیع مراکز ارائه دهنده خدمات بهداشت و سلامت به ویژه مطب ها در سطح شهر مشهود است.

حسن اسم خانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی از مطب های خصوصی که بخواهند به صورت متوازن در مناطق مختلف شهر زنجان به گروه های هدف تحت پوشش خود خدمت رسانی کنند حمایت می کند.

وی با بیان اینکه برخی مطب های پزشکان به خاطر محدود بودن به ناچار باید در هسته مرکزی شهر خدمت دهی کنند، اضافه کرد: بسیاری از این مطب ها و ساختمان های پزشکان این قابلیت را دارند که در سطح شهر مستقر شوند.

اسم خانی افزود: انجام چنین کاری باید با همکاری سازمان های متولی همانند شهرداری و نظام پزشکی انجام شود.

برآیند:

وجود مطب و ساختمان پزشکان در هسته مرکزی شهر مشکلات عدیده ای را برای شهروندان زنجانی ایجاد کرده است.

وورد دستگاه های متولی امر و تعاونی های مسکن می تواند به ایجاد شهرک خدمات درمانی و تشیخصی در نقطه ای از شهر با مشکلات ترافیکی کمتر منتهی شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha