۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82991389
T T
۰ نفر

مطب هایی كه درد بیماران را بیشتر می كند

۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۶
کد خبر: 82991389
مطب هایی كه درد بیماران را بیشتر می كند

زنجان - ایرنا - نبود زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز در ساختمان پزشكان شهر زنجان موجب نارضایتی شهروندان شده و علاوه برسرگردانی، بیماران را با مشكلات عدیده ای روبرو كرده است.

به گزارش ایرنا، قرار گرفتن مطب پزشكان در هسته مركزی شهر و نبود پاركینگ برای خودروها ضمن ایجاد ترافیك شهری و اتلاف وقت؛ جابجایی بیماران را با مشكل روبرو كرده است، بویژه آنكه برخی از این مطب ها در طبقات بالایی ساختمان قرار گرفته كه فاقد آسانسور بوده و مشكلات را دوچندان می كند.
حاج رحیم كه با نگاهی شرمگین از محبت های یك جوانمرد، برای مراجعه به متخصص ریه بر دوش جوان از پله ها به سختی در حال بالا رفتن هستند، می گوید: 'خدا خیرت دهد پسرم'.
علی نفس زنان او را به مقصد می رساند، جمعیت زیادی در فضای كوچك مطب از بیماران و همراهانشان به چشم می خورند كه در صف انتظار نشسته اند.
لیلای 33 ساله نیز كه بر اثر تصادف پایش شكسته بود قصد مراجعه به ارتوپد را دارد، اما كار همراهان او برای بیماری كه سوار بر ویلچر است، سخت و طاقت فرسا جلوه می كند.
او از تحمل درد و رفت و آمد های مكرر گله دارد و می گوید: برای دریافت خدمات مورد نیاز به ساختمان پزشكان رنج زیادی می كشم و امكانات در اكثر ساختمان پزشكان مناسب نیست.
زهرا 44 ساله دیگر شهروند زنجانی نیز كه به یكی از این ساختمان ها مراجعه كرده و بیماری اش موجب شده حوصله چندانی برای مصاحبه نداشته باشد، معتقد است: با اینكه در برخی از ساختمان ها آسانسور هست، اما ازدحام جمعیت و نا ایمن بودن آن مشكلات بیشتری برای مراجعه كنندگان به وجود آورده است.
این گفته ها، شرح حال و روز تعدادی از مراجعه كنندگان و به بیماران به ساختمان های پزشكان هسته مركزی شهر زنجان است كه از نبود امكانات شكایت دارند.
مشكلاتی نظیر، ایجاد ترافیك زیاد در شهر كه خیابان ها كشش تردد ماشین را ندارند را نیز باید اضافه كرد كه دسترسی به خدمات مورد نیاز در ساختمان های پزشكان را با دشواری مواجه می كند.
یك متخصص ارتوپدی با 25 سال سابقه كاری در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه تمامی مطب حتی تعدادی از كلینیك ها در هسته مركزی شهر واقع شده و بیشتر مردم از مناطق مختلف ترجیح می دهند برای دریافت خدمات مورد نیاز به این نوع مراكز مراجعه كنند.
دكتر مهران ستاره اضافه كرد: بر این اساس بیشتر ساختمان پزشكان واقع در بافت مركزی شهر فاقد امكانات لازم هستد و به جرات می توان گفت فقط 2 ساختمان آسانسور دارند كه فاقد ایمنی لازم هستند.
وی اظهار داشت: برخی از پزشكان و متخصصان از اینكه مجبورند بیماران به سختی پله های ساختمان را برای دریافت خدمات طی كنند، ناراحت هستند چون خدمات مناسبی وجود ندارد.
این متخصص ارتوپدی ادامه داد: متاسفانه رویكردهای یكجانبه گرایانه و از طرفی منفعت طلبی ها موجب شده انگونه كه باید و شاید توسعه و گسترش در توزیع ساختمان پزشكان در شهر زنجان با تمامی امكانات لازم در نقاط مختلف رخ ندهد كه یك خلاء بزرگ بشمار می رود.
ستاره خاطرنشان كرد: پزشكان به دلیل وجود امكانات در مركز شهر حاضر نیستند به دیگر مناطق مراجعه كنند به دلیل انكه بیمار مجبور هستند، هزینه های بیشتری را صرف كند.
وی تاكید كرد: بر این اساس در صورت احداث و ایجاد ساختمان پزشكان متعددی در اقصی نقاط شهر با امكانات لازم علاوه بر دسترسی عادلانه مردم به خدمات مشكلاتی نظیر ترافیك، اتلاف وقت و حتی صرف هزنیه های زیاد را به مراتب كاهش می دهد كه لزوم توجه به این مهم امری ضروری است.

***ساختمان های پزشكان مطابق استانداردها احداث نشده است
رئیس كمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان معتقد است كه هم اكنون در شهر زنجان ساختمان پزشكان به معنای واقعی مطابق با استانداردها وجود ندارد چرا كه احداث ها بر این اساس انجام نشده است.
حمیدرضا حمیدی به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه برای این ساختمان ها پاركینیگ پیش بینی نشده و به نوبه خود مشكلات ترافیكی بالایی را ایجاد كرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: این درحالی است به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشكی نیز كلینیك شفیعیه شهر زنجان كه به تازگی افتتاح و در اختیار گروههای هدف قرار گرفته، مطابق با استانداردها ساخته شده، پاركینیگ پیش بینی نشده و این موضوع معضلات ترافیكی را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: اغلب ساختمان های پزشكان در بافت مركزی شهر واقع شده و این موضوع علاوه بر افزایش شمار خودروها در خیابان ها، اتلاف وقت شهروندان را نیز به همراه دارد.
حمیدی افزود: برآوردها نشان می دهد در هر ساعت 2 هزار خودرو وارد مركز شهر می شود كه با احتساب طبابت پزشكان در مدت پنج ساعت، این رقم به 10 هزار خودرو می رسد كه بسیار بالا است.
وی ادامه داد: بیشتر ساختمان های پزشكان شهر زنجان آسانسور ندارند و بر این اساس همراهان بیمار مجبورند از پله ها برای تردد استفاده كنند كه بسیار مشقت آوربوده و از طرفی نباید از فضای نامناسب اتاق انتظارها نیز غافل بود.
رئیس اداره طراحی و معماری اداره كل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: متاسفانه جامعه پزشكان به این موضوع مهم بهایی نمی دهند در حالی كه مراجعه كنندگان با مشكلات جدی تری در این بخش مواجه هستند.
وی اضافه كرد: بر این اساس شورای اسلامی شهر زنجان بخشی از 11 هزار متر مربع از زمین های جنوب بیمارستان ولی عصر (ع) را برای استقرار ساختمان پزشكان اختصاص داده كه تحقق این مهم نتایج مثبتی به دنبال دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطرنشان كرد: شهرداری زنجان برای احداث این طرح تخفیف هایی را نیز برای تغییر كاربری در نظر گرفته و علاوه بر آن، این طرح مطابق با استانداردها احداث خواهد شد كه بخش هایی مهم به ویژه پاركینیگ نیز در نظر گرفته شده است.
وی یادآور شد: احداث ساختمان پزشكان در محدوده شرق زنجان كافی نیست و برای توزیع عادلانه خدمات نیز در غرب شهر نیز این مهم لحاظ شده كه مقدمات ورود سرمایه گذاربرای مشاركت در این كار فراهم شده كه لازمه این كار نیز ایجاد زیرساخت ها است.
حمیدی تاكید كرد: احداث ساختمان پزشكان در محدوده با ترافیك كمتر می تواند استقبال شهروندان را به دنبال داشته باشد ، در حالی كه شكل گیری ارائه این نوع خدمات در هسته مركزی شهر مشكلات زیادی را ایجاد كرده است.
اظهار داشت: بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشكی و سازمان نظام پزشكی ضوابط و قوانین خاصی مبنی بر ایجاد مطب در محدوه خاصی وجود ندارد و پزشكان در هر نقطه ای می توانند نسبت به این كار اقدام كنند، اما مطابق با استانداردها نیست.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان خاطر نشان كرد: وجود قوانین و ضوابط سخت تری در این بخش می تواند به ارائه خدمات بهتر و از طرفی دسترسی راحت مراجعه كنندگان و بیماران برای دریافت خدمات مورد نیاز منجر شود.
وی تاكید كرد: طبق قانون نصب تابلو برروی ساختمان مشكلی ندارد اما انجام این كار بصورت پایه دار در پیاده روها مستلزم پرداخت عوارض شهرداری است و به این مهم باید توجه شود.

*** ضوابط فعالیت مطب پزشكان نیازمند اصلاح و بروز رسانی است
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این باره گفت: روند صدور پروانه برای فعالیت جامعه پزشكان طبق تعاریف، فرآیندها و ضوابط خاصی انجام می گیرد.
این مسئول پیش از این نیز به نكته اشاره كرده بود كه هم اكنون بیش یكهزار موسسه در حوزه پزشكی استان فعالیت می كنند كه بخشی از آنها به معنای عام را مطب های پزشكان و دندانپزشكان تشكیل می دهند.
وی یادآور كرد: برای فعالیت مطب های پزشكان ضابطه خاصی وجود ندارد و حتی بر اساس آئین نامه های موجود، محل كار آنها می تواند در منزل مسكونی باشد.
پرویز قزلباش اضافه كرد: بر این اساس می توان گفت كه این ضابطه بر اساس نیاز زمان تدوین شده، اما شرایط كنونی اقتضا می كند كه با شرایط امروزی بازنگری جدی انجام گیرد.
وی اظهار داشت: ساختمان، محل و موقعیت جغرافیایی و حتی نوع طبقه مناسب برای فعالیت رشته های مختلف پزشكی در ضوابط لحاظ نشده و این در حالی است كه در تمامی شهرهای كوچك محل فعالیت این قشر در مراكز شلوغ شهر متمركز شده است.
این مسئول افزود: در تمامی شهرها مراكز تجاری، تبادلات مالی و فعالیت جامعه پزشكان در مناطق مختلف شهر توزیع شده، در حالی كه این مهم در شهرهای كوچك محدوده كوچكتری را شامل می شود.
قزلباش ادامه داد: بنابراین طی سال های گذشته مطب و ساختمان پزشكان در هسته مركزی شهر زنجان استقرار یافته و در واقع پزشكان نیز تمایل بیشتری برای فعالیت در این محدوده ها دارند.
وی یادآور شد: در زمان حاضر ساختمان پزشكان استاندارد وطبق ضوابط در شهر زنجان وجود ندارد و حتی فاقد خدمات مورد نیاز به بیماران از قبیل آسانسور هستند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه ضابطه خاصی هم وجود ندارد كه پزشكان در چه طبقه ای متناسب با چه رشته های مورد نیاز به بیماران و مراجعه كنندگان خدمات رسانی كنند،به دلیل آنكه مكانات مورد نظر استاندارد نیست.
وی اظهار داشت: در صورت فعالیت پزشكان در ساختمان استاندارد باید زیر ساخت های لازم آن فراهم شود و در این میان تنها مكان به معنای واقعی در این بخش كلینیك ویژه شفیعیه است كه تمامی ضوابط آن رعایت شده است.
قزلباش خاطرنشان كرد: حتی اگر قرار باشد، ساختمانی كاربری پزشكی داشته باشد، شهرداری زنجان باید بر این موضوع نظارت كند و دانشگاه علوم پزشكی استان نیز این آمادگی را دارد كه ضوابط اعلام شده در این بخش را در اختیار این نهاد غیردولتی قرار دهد.
وی یادآوری كرد: دسترسی سخت بیماران به پزشك مورد نظر خود در طبقات ساختمان مشكل آفرین بوده و حتی این موضوع نیز به دغدغه ای برای پرشكان و متخصصان امر تبدیل شده است، چرا كه امكانات و شرایط پاسخگو نیست.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان ادامه داد: خدمات و فعالیت های این واحد دانشگاهی متنوع بوده و با وجود نیروهای محدود نظارت ها در حد امكان انجام می شود كه این كار در ایام خاص به اوج خود می رسد.
وی بیان كرد: عدم رعایت برخی ضوابط و تخلفات ممكن است در حوزه پزشكی رخ دهد كه این واحد دانشگاهی با بهره گیری از نیروهای خود بصورت فعال وارد عمل شده و گزارش گیری لازم را انجام می دهد.
این مسئول خاطر نشان كرد: بر این اساس مسیر رسیدگی به تخلف، رعایت نكردن ضوابط روشن بوده و در صورت وصول گزارش موارد پس از بررسی، تذكر شفاهی و كتبی داده شده و در صورت عدم موثر بخشی، مجرای قانونی لحاظ می شود.

***خلاء قانونی در زمینه مطب های پزشكان وجود دارد
رئیس سازمان نظام پزشكی استان زنجان نیز دراین ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی كه در دانشكده های مختلف پزشكی فارغ التحصیل می شوند مدرك آنها قابل قبول بوده، اما برای فعالیت در حوزه پزشكی صلاحیت شان توسط این سازمان باید مورد تایید قرار گیرد.
دكتر حسین بابایی افزود: یكی از مشكلات موجود در ساختمان های پزشكان، نبود مناسب سازی لازم برای گروههای هدف است و این مهم به نوبه خود مشكلاتی به دنبال دارد.
وی تاكید كرد: كه طبق آئین نامه های اجرایی مكان خاصی برای فعالیت پزشكان در نظر گرفته شده و این قشر حتی در منزل شخصی نیز می توانند به این كار اقدام كنند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه خلاء قانونی در این بخش وجود دارد، چرا كه شرایط استانداردی در مورد فعالیت پزشكان وجود ندارد و از طرفی نظام پزشكی یك سازمان مردم نهاد بوده و مسئولیت های حاكیمتی داده شده و در كنار مسوولان استانی می تواند نظرات مشورتی خود را ارائه كند.
این مسئول ادامه داد: برای ارائه خدمات مناسب در ساختمان پزشكان باید یك هم افزایی ایجاد شود و در این میان به موضوعی كه باید توجه داشت این است كه برای رشته های پزشكی باید فضاهای متفاوتی لحاظ شود.
بابایی اضافه كرد: بر این اساس عزم و اراده استانی برای حل مشكلات دسترسی مربوط به خدمات پزشكی می طلبد و ایجاد قطب پزشكی می تواند بسیار نتیجه بخش و امیدوار كننده باشد.
وی ابراز كرد: مطالعه نقشه جامع شهری این موضوع نیز بر عهده سازمان نظام پزشكی نیست و فقط نظر مشورتی و شرایط و تسهیلات لازم برای ماندگاری این قشر را مهیا می كند.
این مسئول خاطر نشان كرد: ساختمان پزشكان به معنای واقعی در شهر زنجان وجود ندارد، چرا كه حتی با مشاهده این نوع مراكز می توان دریافت كه در كنار فعالیت رشته های مختلف پزشكی فعالیت سایر صنوف نیز وجود دارد.
وی یادآور شد: سازمان نظام پزشكی با توجه به اختیارات محوله شده بر تخلفات مطب ها رسیدگی می كند و این در حالی است كه حتی پزشكی كه مورد توهین و حتی ضرب و شتم قرار گرفته اما به خدمات رسانی خود ادامه داده است.
9646/8068