۲۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85203066
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تحولات پاکستان/ دولت موقت درگیر اقتصاد بیمار و تاخیر در برگزاری انتخابات

اسلام‌آباد - ایرنا - تنها با گذشت دو روز از آغاز بکار دولت انتقالی پاکستان، خبر تاخیر در انتخابات عمومی که قرار بود ظرف ۹۰ روز آینده برگزار شود احزاب این کشور را شوکه کرد درحالی که تاثیرات بی ثباتی سیاسی و تداوم مشکلات اقتصادی از هم اکنون دولت موقت پاکستان را درگیر کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، پس از ۱۶ ماه از حضور پر فراز و نشیب دولت ائتلافی در پاکستان، نخست وزیر این کشور تصمیم به پایان دادن به کار دولت چند روز قبل از موعد اصلی آن گرفت و سرانجام با حکم رئیس جمهور، پارلمان پاکستان نیمه شب چهارشنبه ۱۸ مرداد منحل و متعاقب آن کابینه دولت ائتلافی این کشور نیز به کار خود پایان داد.

از جمله چالش‌های دولت سابق پاکستان تقابل شدید جناح مخالف به رهبری حزب تحریک انصاف با دولت و مخالفت سرسختانه 'عمران‌خان' نخست وزیر برکنار شده با تشکیلات حکومت ائتلافی پاکستان و موضع گیری بی سابقه علیه ارتش، بحران شدید اقتصادی، تورم و رشد تروریسم به شمار می‌رود. هر چند دولت 'شهباز شریف' توانست پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده با صندوق بین المللی پول وام جدید از آن دریافت کرده و با سپرده گذاری چند میلیارد دلاری عربستان، امارات و چین چالش کاهش ذخایر ارزی و نقدینگی را کنترل کند اما پایان کار دولت و آغاز مجدد تحولات سیاسی بار دیگر پایه‌های از قبل فرسوده اقتصاد پاکستان را به لرزه درآورده است.

نخست وزیر سابق پاکستان دلیل کناره گیری قبل از موعد از قدرت را کمک به برگزاری سروقت انتخابات اعلام کرده بود اما با توجه به تصمیم اخیر کمیسیون انتخابات این کشور برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی مطابق با نتایج تازه‌ترین سرشماری، عملا برگزاری انتخابات عمومی تا ۳ ماه آینده را منتفی کرد.

احزاب پاکستانی از جمله حزب مردم، تحریک انصاف و جماعت اسلامی به شدت به تاخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی واکنش نشان داده و معتقدند که پاکستان متحمل هرگونه تاخیر در انتخابات نیست و چنین وضعیتی تنها به ضرر مردم، اقتصاد کشور و ثبات پایدار آن خواهد بود.

حزب عمران‌خان با سرزنش عملکرد کمیسیون انتخابات پاکستان، تصمیم این نهاد مستقل برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی را یک ترفند منفی تعبیر کرد. عمران‌خان در زندان بسر می‌برد و مسوولان حزب وی نگران سرنوشت رهبر خود در زندان و حتی کنار ممنوع شدن حزب خان از حضور در انتخابات آینده هستند.

کمیسیون انتخابات پاکستان روز گذشته اعلام کرد که برای تعیین حوزه‌های انتخاباتی مطابق با سرشماری جدید به ۴ ماه وقت نیاز دارد و این روند اواسط دسامبر سال جاری تکمیل خواهد شد.

تحولات پاکستان/ دولت موقت درگیر اقتصاد بیمار و تاخیر در برگزاری انتخابات
انوار الحق کاکر، نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان که هفته گذشته سوگند خدمت یاد کرد.

در عین 'انوار الحق کاکر' نخست وزیر موقت پاکستان طی سخنانی در اولین نشست رسمی کابینه خود اعلام کرد: انتخابات آزاد و شفاف یک مطالبه عمومی است و دولت انتقالی به مسوولیت خود برای همکاری با کمیسیون انتخابات پاکستان جهت پیشبرد این روند پایبند خواهد بود.

ناظران سیاسی در پاکستان گفتند که دولت انتقالی در یک آزمون جدی قرار گرفته است چرا که کنترل اقتصادی بیمار، اجرای تمهیدات صندوق بین المللی پول و همراهی با نیروهای سیاسی کشور از یک سوی آنان را گرفتار کرده و از سوی دیگر سایه تاخیر در برگزاری انتخابات عمومی نیز بر دولت موقت سنگینی می‌کند.

جدای از اعتراض برخی از احزاب به تاخیر در برگزاری انتخابات در پاکستان، حزب مسلم لیگ نواز موضع گیری خاصی از خود بروز نداده اما بر آمادگی کامل خود برای حضور در انتخابات به ویژه بازگشت 'نواز شریف' نخست وزیر پیشین پاکستان از لندن و اعلام نامزدی وی به عنوان نخست وزیر آینده کشور در صورت پیروزی در انتخابات تاکید دارد.

شهبازشریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز و برادر نواز شریف در تازه‌ترین اظهارات خود گفت که نواز شریف هفته سوم ماه آینده (سپتامبر) به پاکستان بازمی‌گردد و حزب مسلم لیگ تحت رهبری وی با قدرت تمام در انتخابات آینده شرکت خواهد کرد.

اما تحلیلگران در پاکستان معتقدند که با توجه به ملاحظات حزب مسلم لیگ نواز نسبت به دستگاه قضایی این کشور از جمله رئیس فعلی دیوان عالی، بعید به نظر می رسد که نواز شریف تا قبل از بازنشستگی رئیس فعلی دیوان عالی به پاکستان برگردد. قاضی 'عمر عطا بندیال' قرار است اواسط ماه آینده میلادی از ریاست قوه قضاییه بازنشسته شود.

تحولات پاکستان/ دولت موقت درگیر اقتصاد بیمار و تاخیر در برگزاری انتخابات
مراسم سوگند وزاری کابینه دولت موقت پاکستان که پنجشنبه گذشته در حضور رئیس جمهور این کشور برگزار شد.

پس از آغاز بکار رسمی دولت انتقالی پاکستان سروزیران موقت ایالتی در سِند و بلوچستان نیز معرفی و سوگند خدمت یاد کردند و قرار است اعضای کابینه دولت‌های موقتی این ۲ ایالت نیز تا روزهای آینده معرفی و کار خود را آغاز نمایند.

'مرتضی سولنگی' وزیر اطلاع رسانی دولت موقت پاکستان روز گذشته پس از اولین جلسه کابینه به رسانه‌ها گفت که برگزاری انتخابات برعهده کمیسیون انتخابات است و اگر قرار باشد انتخابات سراسری تا ماه فوریه ۲۰۲۴ (بهمن ۱۴۰۲) برگزار شود دولت انتقالی نیز برنامه‌ای برای طولانی شدن مدت فعالیت خود ندارد و مصمم به انتقال قدرت به دولت منتخب آینده پاکستان است.

فراتر از بحران اقتصادی و چالش تروریسم در داخل، دولت انتقالی پاکستان در جبهه روابط خارجی نیز با چالش تنش‌های رو به افزایش با افغانستان در بحث مرزهای متخلخل و خلاء در همکاری‌های مشترک، قطع رابطه با هند و شرایط سخت صندوق بین المللی پول مواجه است.

با روی کار آمدن کابینه دولت انتقالی پاکستان، 'جلیل عباس جیلانی' دیپلمات کهنه کار این کشور به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد.

'حسین امیرعبداللهیان' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اولین مقام خارجی بود که طی پیامی انتصاب جیلانی به عنوان وزیر خارجه دولت سرپرست پاکستان تبریک گفت.

جیلانی پنجشنبه شب و ساعاتی پس از پیام تبریک امیرعبداللهیان، ضمن قدردانی از پیام همتای ایرانی خود، گفت: روابط برادرانه ایران و پاکستان با گذشت زمان بیش از پیش تقویت خواهد یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha