فعالیت ۵۰ گروه دامپزشکی علیه تب برفکی در خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۵۰ گروه از بخش خصوصی و دولتی مایه‌کوبی دام های سبک و سنگین استان علیه بیماری تب برفکی را بر عهده دارند.

حسن قاسمی فرد روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مایه کوبی دام های سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی از ابتدای دی ماه آغاز و تا ۲ ماه ادامه دارد و دامداران خراسان شمالی از خدمات رایگان این طرح بهره مند می شوند.

وی افزود: پیش بینی می شود در این طرح حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۵۰ هزار راس دام سنگین تحت پوشش قرار گیرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی درباره مایه کوبی دام عشایر علیه این بیماری خاطرنشان کرد: بیشتر دام عشایر در استان گلستان به سر می برند و دام های این تولیدکنندگان در استان تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به عدم استقبال دامداران از مایه کوبی دام سبک به دلیل آبستن بودن آنان گفت: واکسن تب برفکی مورد استفاده به صورت کشته بوده و سبب سقط نخواهد شد مگر با دلایل ضربه فیزیکی یا مکانیکی که با مقید کردن صحیح دام ها و مدیریت در دامداری، این مشکل هم برطرف می شود.

قاسمی فرد گفت: طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی با هدف کنترل و مراقبت دام‌ ها در مقابل این بیماری انجام می شود و دامداران نباید نگرانی در زمینه عوارض آن برای دام های آبستن داشته باشند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد، تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

خراسان شمالی قطب دامداری و دامپروری کشور است و در این استان ۲ میلیون و ۳۶ هزار راس دام سبک شامل یک میلیون و ۷۲۳ هزار راس گوسفند، حدود ۳۱۳ هزار راس بز و ۸۱ هزار و ۸۸۰ راس گاو و گوساله، ۲ هزار ۳۵۰ نفر شتر و در مجموع ۸۴ هزار و ۲۳۰ راس دام سنگین و در مجموع حدود سه میلیون واحد دامی در استان نگهداری و پرورش داده می شود.

۴۴ درصد از جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha