اهتمام به شکوفایی حوزه صادرات در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- در حالی که کشور با تحریم های ناجوانمردانه و ناعادلانه دست و پنجه نرم می کند اما صادرات در استان کهگیلویه و بویراحمد همچون بیشتر نقاط کشور افزایش یافت ، طوری که میزان صادرات کالا از این استان در چهار ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش و حجم رشد چندین برابری داشته است.

به گزارش ایرنا، اقدامات هوشمندانه مدیران دولت سیزدهم با فراهم آوردن شرایط مناسب در خصوص تسهیلات در گمرک، شرایط پولی و مالی، توافقنامه‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و برقراری روابط در سطوح سیاسی منجر به افزایش تجارت با همسایگان شده و در پی آن افزایش صادرات را به همراه داشته است.

در آغاز شروع به کار دولت مردمی، تجارت و بهبود روابط اقتصادی با همسایگان از اولویت های اصلی مشخص شد تا بتوانند با این رویکرد در جهت خنثی سازی تحریم‌ها گام بردارند.

پس از سال ها انتظار؛گمرک کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صادرات فعال شد

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال ها بود که به دلیل نبود زیرساخت ها بیشتر کالاهای صادراتی استان اعم از سیمان مارگون، سیمان دشتروم، موکت سپاهان و غیره از گمرک استان بوشهر صادر می شد اما اکنون با پیگیری های مجدانه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد و حمایت دولت صادرات این محصولات از گمرک همین استان صورت می گیرد.

عبدالکریم بیاتی افزود: گمرک استان در کنار تمامی واحدهای تولیدی خواهد بود تا امورات خود را از طریق این گمرک انجام دهند.

وی تصریح کرد: از ۱۶ دی ماه ۱۴۰۱ پس از چهار سال انتظار صادرات سیمان مارگون از این استان آغاز شده است در حالی که قبلا از گمرک بوشهر انجام می شد.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از سال گذشته تاکنون حدود ۸۵ هزار و ۲۰۰ تن کلینکر سیمان از گمرک استان صادر شده که این حجم بر ارزش و تناژ صادرات استان به میزان جشمگیری افزوده است.

صادرات غیر نفتی کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت

بیاتی تصریح کرد: سال ۱۴۰۰ در مجموع هزار و ۵۴۱ تن کالای صادراتی به ارزش ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۳۰۷ دلار از کمرگ استان خارج شده است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در سال گذشته استان ۸۶ هزار و ۵۸۵ تن صادرات داشته است که از نظر ارزش سه میلیون و ۹۹۳ هزار و ۷۶۹ دلار بوده است.

وی ادامه داد: چهار ماهه امسال، ۷۶ هزار و ۲۷۵ تن به ارزش ۲ میلیون ۱۸۰ هزار و ۱۰۶ دلار صادرات انجام شده است که این میزان صادرات افزایش حدود ۱۸ هزار برابری را در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.

بیاتی ابراز کرد: امسال ۳۵۸ تن به ارزش ۲۳۸ هزار و ۹۳۹ دلار محصولات سینیره، ۴۸ تن به ارزش ۱۶۴ هزار لار عصاره شیرین‌بیان، ۷۵ هزار ۸۵۴ تن سیمان مارگون به ارزش ۱ میلیون ۷۴۴ هزار و ۵۵۵ دلار به سایر کشورها صادر شده است.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد افزود: کشورهای کویت، ترکیه، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، عراق مقصد محصولات صادراتی استان بوده است.

پس از ۱۷ سال مجوز واردات به گمرک استان اعطا شد

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد گفت: مجوز واردات محصولات از طریق گمرک استان پس از ۱۷ سال انتظار صادر شده است.

وی ابراز کرد: واحدها و افرادی که در امر تجارت فعال هستند و انبار اختصاصی داشته باشند می توانند واردات کالاهای مورد نیاز خود را از طریق گمرک استان انجام دهند.

بیاتی ادامه داد: چهار کارشناس امور گمرکی در استان به صورت مجازی وجود دارند که امسال ۲ هزار و ۶۴۰ هزار نامه واردات بقیه گمرکات را در کمرگ یاسوج کارشناسی کرده اند.

مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پرونده‌های قاچاق، گفت: ۴۳۵ پرونده به ارزش ۲۴۴ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ۶۶۷ هزار ریال در یک سال گذشته بررسی شد.

چهارماهه نخست امسال ۱۲۰ فقره پرونده قاچاق به گمرک استان ارسال شده که در مجموع ارزش این پرونده‌ها ۴۷۳ میلیون ۱۱۴ هزار و ۳۲ ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۵۸ درصد رشد داشته است.

گمرک کهگیلویه و بویراحمد برای انجام تشریفات صادرات کالاهای شرکت های تولیدی استان آمادگی شبانه روزی دارد.

با وجود تحریم های بی رحمانه آمریکا، شیب نمودار صادرات در کهگیلویه و بویراحمد به سمت افزایش است و این مهم نوید بخش اشتغال زایی، کاهش تورم و رشد تولید خواهد بود.

البته نباید اراده و پیگیری تیم اقتصادی دولت سیزدهم در این استان را که طی 2سال گذشته توانسته اند با جذب اعتبارات و تقویت زیرساخت های لازم زمینه لازم برای سرمایه گذاری های کلان را در این استان فراهم نموده اند نادیده گرفت و قطعا ثمرات دور دوم سفر رئیس جمهور و هیات دولت به این استان به تقویت حوزه زیرساختی استان سرعت وژه خواهد بخشید .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha