۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85204287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بورکینافاسو و مالی جنگنده و تسلیحات به نیجر فرستادند

تهران - ایرنا - یک منبع نظامی کشور کودتا زده نیجر در غرب آفریقا صبح امروز از ورود جت های جنگنده و بالگردهای تهاجمی کشورهای همسایه بورکینافاسو و مالی برای حمایت از ارتش این کشور در مواجهه با مداخله نظامی جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) و نیروهای غربی خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، خبرگزاری شینهوای چین در گزارشی از نیامی اعلام کرد که داده های ردیابی پروازی از غرب آفریقا نشان می دهد که تعدادی از هواپیماها، از جمله هواپیماهای باری نظامی C۱۳۰-Hercules، از فرودگاه باماکو در پایتخت مالی برخاسته و برای حمایت از ارتش نیجر وارد نیامی پایتخت این کشور شدند.

براساس این گزارش، رؤسای ستاد ارتش مالی، نیجر و بورکینافاسو پس از آنکه فرماندهان ارتش کشورهای عضو اکوواس مذاکرات دو روزه ای را در اکرا، پایتخت غنا به پایان رساندند و در طی آن “جزئیات مداخله نظامی احتمالی در نیجر، چنانچه دیپلماسی نتواند رژیم سابق را بازگرداند” را مورد بحث قرار دادند، تصمیم گرفتند جلسه ای را برای بحث در مورد راه های مقابله با هرگونه مداخله نظامی اکوواس و یا نیروهای غربی از جمله فرانسه و آمریکا در نیجر برگزار کنند،

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری "محمد بازوم" رئیس جمهوری این کشور را در کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

آنها در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند و همچنین در ۶ مرداد ماه "ژنرال عبدالرحمن چیانی" را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل اکوواس برای بازگرداندن رئیس جمهوری برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران این بلوک اقتصادی و سیاسی روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

عبدالفتاح موسی، کمیسر امور سیاسی، صلح و امنیت اکوواس روز جمعه و در پی نشست روسای ستاد کل نیروهای مسلح کشورهای عضو اکوواس در پایتخت غنا گفت که تاریخ دقیق آغاز مداخله نظامی از سوی نیروهای نظامی اکوواس در نیجر مشخص شده است اما در حال حاضر این تاریخ اعلام نخواهد شد.

وی در آغاز نشست ها برای مداخله نظامی در نیجر گفت: “استفاده از زور آخرین راه حل است، اما اگر تمام راه حل های دیگر شکست بخورد، نیروهای غرب آفریقا با تمام ابزارهای موجود سعی خواهند کرد نظم قانون اساسی را به کشور همسایه (نیجر) بازگردانده و رئیس جمهوری مخلوع را بار دیگر سرکار بیاورند.”
او گفت: “اکثر ۱۵ کشور عضو اکوواس آماده تشکیل ائتلاف نظامی هستند که می تواند در نیجر مداخله کند، به استثنای مالی، بورکینافاسو،گینه و همچنین ایالت کوچک کیپ ورد که همه آنها تحت حکومت نظامی هستند.
این در حالی است که ساکنان نیامی، پایتخت نیجر روز چهارشنبه خواستار استخدام گسترده داوطلبان برای کمک به ارتش این کشور در مواجهه با تهدیدات رو به رشد اکواس و یا هرکشور مهاجم دیگر شدند.

"علی محمد لامین زین" نخست وزیر جدید نیجر به نیویورک تایمز گفت: «ژنرال هایی که محمد بازوم را در ۲۶ ژوئیه برکنار کردند، به او آسیب نخواهند رساند.»
زین در مصاحبه ای با روزنامه سنگالی "داکار" نیز درباره سرنوشت رئیس جمهوری برکنار شده گفت: “هیچ اتفاقی برای او نخواهد افتاد، زیرا ما سنت خشونت را در نیجر نداریم.”
نیویورک تایمز پیش از این ادعا کرده بود که رهبران شورای نظامی نیجر آب و برق خانه رئیس جمهوری مخلوع را از زمان کودتا قطع و تهدید کردند که اگر کشورهای آفریقایی برای بازگرداندن او به قدرت به مداخله نظامی متوسل شوند، او را خواهند کشت.
یک مقام اروپایی گفت که "پائولا تینوبو" رئیس جمهوری نیجریه در مورد “پیامدهای جدی” عدم سلامت بازوم هشدار داده است.

در نیویورک، روزنامه نگاران از "استفان دوجاریک" سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد سلامت بازوم و اینکه آیا او هنوز زنده است، پرسیدند و او تایید کرد که «بله، تا آنجا که ما می دانیم، ما هیچ نشانه ای از زنده نبودن او نداریم. تا جایی که من می دانم او زنده است.»
نیویورک تایمز از "علی محمد الامین زین" که در ۷ اوت به عنوان نخست وزیر نیجر منصوب شد، درباره سرنوشت هزار و ۱۰۰ سرباز آمریکایی و هزار و ۵۰۰ سرباز فرانسوی که هم اکنون در نیجر در پایگاه های نظامی امریکا و فرانسه هستند، سوال کرد، اما این اقتصاددان آموزش دیده در فرانسه که در دولت های قبلی نیز به عنوان وزیر دارایی کشورش خدمت کرد، با ستایش از «موضع بسیار معقول کاخ سفید» در تلاش برای حل بحران از طریق دیپلماسی، گفت: «زمان بررسی این گونه مشارکت های نظامی فرا خواهد رسید».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha