۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۹:۱۸
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 85205239
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

در پی کودتا در نیجر، اتباع بلژیک نیز از این کشور آفریقایی خارج شدند

تهران - ایرنا - دولت اروپایی بلژیک نیز با ادامه وضعیت ناپایدار اجتماعی و سیاسی در کشور کودتا زده نیجر در غرب آفریقا، ۱۳۰ تن دیگر از اتباع خود را از این کشور مستعمره سابق فرانسه تخلیه کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری آناتولی ترکیه، "هایدا لهبیب" وزیر خارجه بلژیک شب گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "دولت بلژیک طی چند روز گذشته حدود ۱۳۰ شهروند بلژیک، شهروندان اتحادیه اروپا و افراد واجد شرایط را از کشور کودتازده نیجر به بلژیک بازگردانده است."

وی ضمن تشکر از وزارت دفاع و اداره امور پناهندگی و مهاجرت کشورش به خاطر نقش مهم آن‌ها و همچنین کارکنان کشورش در نیامی به خاطر مدیریت ماهرانه این وضعیت"، نوشت: "یک هواپیمای حمل و نقل نظامی از نیروی هوایی بلژیک چندین پرواز دوره‌ای بین نیامی پایتخت نیجر و "لیبرویل" پایتخت گابن انجام داد و در نهایت با فرود در پایگاه هوایی "ملزبروک" نزدیک بروکسل، این دسته از اتباع بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی را به کشور بازگرداند."

این گزارش با اعلام اینکه به طور کلی تا به امروز ۲۴۰ شهروند بلژیک و اتحادیه اروپا که تمایل داشتند از نیجر خارج شوند، از آن کشور کودتا زده تخلیه شدند، افزود: "با افزایش تنش‌ها میان نیروهای کودتاکننده در نیجر مستعمره سابق فرانسه، نظامیان کودتاچی همچنان پاریس را به برنامه‌ریزی برای مداخله نظامی در نیجر متهم می‌کنند.

به گزارش ایرنا، نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری "محمد بازوم" رئیس جمهوری این کشور را در کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

آنها در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند و همچنین در ۶ مرداد ماه "ژنرال عبدالرحمن چیانی" را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پس از اینکه کودتاچیان نیجر از ضرب‌الاجل جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکوواس) برای بازگرداندن رئیس جمهوری برکنار شده این کشور سرپیچی کردند، رهبران این بلوک اقتصادی و سیاسی روز ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) برای بحث در مورد گام‌های بعدی دیدار کردند.

اکوواس همراه فرانسه و برخی کشورهای غربی دیگر از جمله آمریکا پیش از این کودتا در نیجر را محکوم و تحریم‌های اقتصادی و مسافرتی بر این کشور اعمال کرده و همچنین بر روی یک برنامه اقدام نظامی احتمالی در صورت عدم آزادی و بازگرداندن بازوم به توافق رسیده است.

در پی کودتا در نیجر، اتباع بلژیک نیز از این کشور آفریقایی خارج شدند

یک روز پس از آن‌که همسایگان نیجر، مالی و بورکینافاسو گفتند هرگونه مداخله خارجی برای بازگرداندن دولت سرنگون شده به منزله اعلام جنگ تلقی می‌شود، فرانسه آماده تخلیه صدها شهروند فرانسوی و اروپایی از نیجر شده است.

به گزارش «رویترز»، "کاترین کلونا" وزیر خارجه فرانسه سه شنبه گذشته در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه «ال‌سی‌آی» فرانسه، گفت: «با توجه به کودتای جاری در نیجر و این واقعیت که وضعیت همچنان نگران‌کننده است، تصمیم گرفتیم مطمئن شویم که شهروندان فرانسوی که می‌خواهند نیجر را ترک کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند.»

وی تخمین زد که صدها شهروند فرانسوی و صدها شهروند دیگر اتحادیه اروپا می‌خواهند در پروازهایی که او ابزار امیدواری کرد طی ۲۴ ساعت تکمیل شود، از نیجر تخلیه شوند.

کولونا گفت که فرانسه با «کسانی که در نیجر کنترل را در دست دارند» صحبت کرده است تا مطمئن شود که تخلیه می‌تواند با خیال راحت ادامه یابد، ولی این به هیچ وجه به منزله به رسمیت شناختن حکومت نظامی نیست.

با تشدید خطر درگیری ها در نیجر، دولت اسپانیا نیز اعلام کرد که در حال آماده شدن برای تخلیه بیش از ۷۰ شهروند خود از طریق هوایی است و ایتالیا نیز اعلام کرد که یک پرواز بازگشت را سازماندهی خواهد کرد. آلمان از شهروندان خود خواست به پروازهای فرانسه بپیوندند.

«فلایت رادار» (Flightradar) یک وب‌سایت که به صورت آنلاین محل هواپیماهایی که در آسمان در حال پروازند را نشان می‌دهد، از فرود چند مرحله ای یک هواپیمای ثبت شده در نیروهای مسلح فرانسه در فرودگاه نیامی پایتخت نیجر خبر می‌دهد.

در پی کودتا در نیجر، اتباع بلژیک نیز از این کشور آفریقایی خارج شدند

فرانسه، امریکا، آلمان و ایتالیا در نیجر برای ماموریت‌های آموزشی و ضدشورش نیروهای نظامی دارند. تاکنون خبری مبنی بر تخلیه نیروهای نظامی این کشورها از نیجر منتشر نشده است.

کودتاچیان در تلویزیون ملی نیجر، گفتند که فرانسه در جستجوی «راه‌ها و ابزارهایی برای مداخله نظامی در نیجر است و با رئیس گارد ملی نیجر برای کسب مجوز سیاسی و نظامی لازم جلسه‌ای برگزار کرده است.»

دولت فرانسه که کودتا در نیجر را محکوم کرده و خواستار بازگرداندن بازوم به قدرت شده، تاکنون درباره ادعای احتمال دخالت نظامی در نیجر سکوت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha