حمایت سارکوزی از پوتین به انتقاد تند از وی انجامید

تهران- ایرنا- برخی سیاستمداران و تحلیلگران در پی انتشار جلد دوم کتاب خاطرات "نیکلا سارکوزی" رئیس‌جمهوری سابق فرانسه که وی در آن از "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه حمایت کرده است، این سیاستمدار کهنه‌کار را به باد انتقاد گرفته و آن را شرم‌آور توصیف کردند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، این سیاستمدار جمهوری‌خواه فرانسه در کتابی که به مرور خاطراتش پرداخته از حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا از اوکراین انتقاد کرده است.

سارکوزی که بیش از یک دهه از خروج وی از کاخ الیزه می گذرد، در این کتاب نظراتی را مطرح کرده که واکنش های بسیاری را در داخل و خارج به راه انداخته است.

جنجال بر سر اظهارات این مقام پیشین فرانسوی پس از انتشار جلد دوم کتاب وی با عنوان "عصر جنگ‌ها" (Le Temps des Combats) آغاز شد؛ کتابی که در آن وی به اظهارنظر در خصوص روسیه و اوکراین پرداخته است.

سارکوزی که در سال ۲۰۱۲ سیاست را به گفته خود کنار گذاشت، همچنان قدرت سیاسی بالایی در فرانسه کشور دارد و به تازگی نیز خود را "پادشاه حزب محافظه‌کار جمهوری‌خواهان" برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۷ معرفی کرده است.

این رئیس جمهوری سابق فرانسه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه "لو فیگارو" به منظور تبلیغ کتاب ۵۶۰ صفحه‌ای خود، به دفاع از رئیس جمهوری روسیه پرداخت و از اوکراین خواست تا اشغال کریمه و دیگر مناطق مورد مناقشه مسکو را بپذیرد.

وی همچنین تاکید کرد که اوکراین نباید اجازه پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و یا اتحادیه اروپا را داشته باشد و و باید بی طرف باقی بماند تا ترس روسیه از محاصره توسط همسایگان متخاصم را برطرف کند.

سارکوزی در بخش دیگری از کتابش برخلاف متحدان غربی اوکراین، هر دو طرف جنگ را "متخاصم" خوانده و حمایت اتحادیه اروپا و آمریکا از کی‌یف را به باد انتقاد گرفته است.

وی در این اظهارات، اروپا را به دلیل حمایت همه جانبه از اوکرین درگیر جنگ با روسیه می داند و می نویسد: «ما بدون آنکه با روسیه بجنگیم، درگیر نبرد با آن هستیم. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم روسیه همسایه ما خواهد ماند. ما باید راه‌ و روشی برای برقراری مجدد روابط همسایگی یا دست‌کم رفع تنش پیدا کنیم».

این سیاستمدار فرانسوی الحاق دوباره شبه جزیره کریمه به اوکراین را "توهم‌آمیز" توصیف کرده و این موضوع دستاویز جنجال های بسیاری میان منتقدان وی شده است.

منتقدان، ساکوزی ۶۸ ساله را متهم کرده اند که وی به نوعی همچون یک "اینفلوئنسر" در برخورد با کرملین عمل می کرد و می گویند که وی مدتهاست که به دوستی خود با پوتین می بالد.

ژروم پوآرو مشاور سابق اطلاعاتی سارکوزی، اظهارات وی را "شرم آور" خواند و سیسیل وایسی مورخ و استاد مطالعات روسی و شوروی در پی این اظهارات گفت: آقای سارکوزی این من یا شما نیستیم که در مورد اوکراین تصمیم می گیریم.

اما برخی دیگر از ناظران حمایت های سارکوزی از روسیه را با دیدگاه فرانسه در مورد روابط ویژه مسکو و پاریس در پایان دهه ۱۹۶۰ و رهبری شارل دوگل در زمان جنگ جهانی دوم یکی می دانند؛ نظریاتی که به باور بسیاری از کارشناسان هنوز هم در میان طیف سیاسی فرانسه طرفدار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha