۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 85204860
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

١٢٠ میلیارد ریال اعتبار برای طرحهای آبخیزداری در مشهد اختصاص یافت

مشهد-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی مشهد گفت: ١٢٠ میلیارد ریال اعتبار استانی برای طرحهای آبخیزداری شهرستان مشهد در سال جاری اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن محمدزاده عصر یکشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد افزود: در مجموع امسال ٩ پروژه آبخیزداری در شهرستان مشهد در دست اجرا است.
وی اضافه کرد: دشت مشهد از آبخوان های با بیلان منفی است، لذا اقداماتی نظیر توسعه کشت گلخانه ای و اجرای طرحهای آبخیزداری برای جلوگیری از بحرانی تر شدن وضعیت دشت مشهد در حال انجام است.
رییس اداره منابع طبیعی مشهد خاطر نشان کرد: حفاظت از اراضی ملی از مهمترین وظایف است که در این راستا سال گذشته ٣١۵ هکتار اراضی ملی در استان به ارزش چهار هزار میلیارد ریال رفع تصرف شده است.

محمدزاده تاکید کرد: پیگیر تخصیص اعتبارات ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری هستیم.

استان خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد گستره کل کشور را دربرگرفته است، اما دارنده ۱۷ درصد بیابان‌های ایران و البته دارنده رتبه نخست جنگل دست‌ کاشت در کشور است.

این استان منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک است، زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمین های این استان در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی است، که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل گستره استان است. پهنه جنگل های خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸،۵ درصد از کل وسعت استان را شامل می شود.

خراسان رضوی ۱۸ درصد از گستره کل بیابان‌های ایران را دارد و بر این اساس هم‌اینک ۵.۵ میلیون هکتار از مساحت خراسان رضوی، یعنی ۴۸ درصد گستره این استان، را اقلیم بیابانی تشکیل می‌دهد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha