۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82114726
T T
۰ نفر

19 شهرستان خراسان رضوی تحت تاثیر پدیده فرسایش بادی

۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۳
کد خبر: 82114726
19 شهرستان خراسان رضوی تحت تاثیر پدیده فرسایش بادی

مشهد- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: 19 شهرستان در این استان تحت تاثیر فرسایش بادی بوده و از این نظر در محدوده كانونهای بحرانی قرار دارند.

هادی باقری روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی بیابان، چالشها و فرصتها افزود: تعداد كانونهای فرسایش بادی تا پارسال 15 نقطه بوده كه این تعداد هم اكنون به 19 كانون افزایش یافته است.
وی مساحت كانونهای بحرانی فرسایش بادی را در خراسان رضوی حدود 768 هكتار و 699 هكتار ذكر و بیان كرد: یك میلیون و 576 هزار و 920 هكتار از زمینهای این استان در وضعیت بیابانی قرار دارد.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: این استان با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به توجه خاص دارد و شرایط اقلیمی به جایی رسیده كه روز به روز به مناطق آسیب پذیر در حوزه بیابان و مشكلات كم آبی افزوده می شود.
وی گفت: رشد فزاینده جمعیت و بهره برداری بیش از حد منابع زیرزمینی از عمده ترین عوامل دخیل در خشكسالی و گسترش بیابانها است.
باقری گسترش بیابانها، تغییر اقلیم، تضعیف منابع آب و تخریب جنگلها را از عمده ترین موانع توسعه پایدار عنوان و بیان كرد: اخیرا بر شدت ریزگردها در خراسان رضوی افزوده شده و كانونهای غیرفعال نظیر شهرستان گناباد فعال شده اند.
وی بر لزوم توسعه همكاریهای زیرمنطقه ای، منطقه ای و بین المللی در حمایت از محیط زیست تاكید و بیان كرد: طرحهای بیابان زدایی خراسان رضوی با همكاری كشورهای افغانستان و تركمنستان در دست انجام است كه با حمایت استانداری خراسان رضوی اجرا می شوند.
مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی افزود: افغانستان و تركمنستان از كانونهای مهم در حوزه بحران ریزگردها هستند بنابراین بخش زیادی از بحران ریزگردها در ایران و خراسان رضوی مربوط به همین دو كشور همسایه است.
نشست هم اندیشی بیابان، چالشها و بحران با حضور دستگاههای مرتبط روز پنجشنبه و در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان زدایی در مشهد برگزار شد.
استان خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 كیلومترمربع (11 میلیون و 740 هزار و 659 هكتار) معادل هفت درصد مساحت كل كشور و متشكل از 28 شهرستان،70 بخش، 72 شهر، 164 دهستان و سه هزار و 340 روستا است.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 6/531 كیلومتر دارای مرز مشترك با تركمنستان و ازشرق به طول حدود 302 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان دارد.
خراسان رضوی منطقه ای خشك و نیمه خشك است زیرا 75 درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشك، نیمه خشك و فراخشك قرار دارد. یك میلیون و 651 هزار و 511 هكتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از كانونهای فرسایش بادی قرار دارد كه شامل حدود 30 درصد از وسعت استان است.
خراسان رضوی دارای 15 كانون بحرانی فرسایش بادی در 17 منطقه و 15 شهرستان است. همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی شش میلیون و 566 هزار و 29 هكتار معادل 56 درصد از كل مساحت این استان است.
مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه زارها، درختچه ها و جنگلهای دست كاشت حدود یك میلیون هكتار یعنی 8،5 درصد از وسعت استان را شامل می شود.
7505/1858