۳۰ مرداد ۱۴۰۲، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85205247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲۱ نقطه گلستان نیازمند اقدامات مداخله‌ای فوری برای رشد جمعیت است

گنبدکاووس- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بر اساس شاخص‌های موجود ۱۲۱ نقطه استان نیازمند اقدامات فوری برای شناسایی مشکلات و ارائه راهکار مداخله‌ای جدی جمعیتی با همدلی و همکاری دستگاه‌های اجرایی (اعضای ستاد حمایت از خانواده در سطح استان و شهرستان‌ها) نهادها، سازمان‌ها و ظرفیت‌های مردمی است.

دکتر موسی‌الرضا شبیهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: یکی از ابزارهای مدیریتی در اجرای سیاست‌های جمعیتی، شناسایی مناطقی است که باوجود برخورداری از ظرفیت‌های لازم، رشد جمعیت پایینی دارند به همین منظور «اطلس جمعیتی استان» به همت دانشگاه علوم پزشکی گلستان طراحی شد.

وی افزود: در این اطلس شاخص‌های جمعیتی (باروری عمومی، باروری کلی و رشد جمعیت) با هدف ایجاد نظام برنامه ریزی هماهنگ و دقیق به منظور ارتقای شاخص‌های جمعیتی برای مناطق مختلف استان با چهار سطح جمعیتی (قرمز، نارنجی، زرد و سبز) تقسیم بندی و استخراج شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: بر اساس شاخص‌های موجود ۱۲۱ نقطه قرمز رنگ به‌عنوان نقاط نیازمند اقدامات فوری به منظور شناسایی مشکلات و ارائه راهکار مداخله‌ای جدی در استان مشخص شد.

دکتر شبیهی گفت: مقرر شد در مناطق قرمز به مدت سه ماه علاوه بر ارائه خدمات بر اساس شرح وظایف سازمانی و ابلاغی از وزارت بهداشت، آموزش‌ها و اقدامات موثر با موضوع ترویج ازدواج، ترغیب به فرزندآوری، پیشگیری و کاهش آمار سقط و کاهش آمار طلاق انجام شود و بعد از سه ماه مناطق با اولویت دوم یعنی نارنجی در دستور کار قرار گرفته که البته اقدامات مناطق قرمز همچنان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: هدف پیش بینی شده کشور در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی، دستیابی به نرخ جانشینی و رفع موانع فرزند آوری و رشد جمعیت است و فعالیت‌های جدی برای دستیابی به این مهم بر اساس شرح وظایف و دستورالعمل‌های ابلاغی از وزارت بهداشت به طور مستمر در مراکز ارائه دهنده خدمت در حال اجراست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: باروری کلی در کشور ۱.۶۵ و در استان ۲.۱۱ و رشد طبیعی جمعیت کشور ۰.۷۸ و در استان ۱.۱۸ است.

دکتر شبیهی تاکید کرد: با ورود مردم در این عرصه، نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد و شاهد افزایش موالید، بالندگی جامعه و جمعیت جوان خواهیم بود.

وی گفت: در ۱۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، ۵۶ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۱۲۷ پایگاه سلامت شهری و روستایی و ۵۹۱ خانه بهداشت به مردم استان گلستان خدمات حوزه سلامت ارائه می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: در ۲ سال اخیر ۱۷۵ پزشک عمومی، ۳۱ پرستار و ۱۷۹ بهورز در مراکز بهداشت و جامع سلامت استان به‌کارگیری شدند.

به گزارش ایرنا، گلستان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت یکی از سه استان شمالی کشور شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha