نفت و انرژی، محور دیدار آتی وزیر خارچه ژاپن با همتایان شورای همکاری خلیج فارس

تهران - ایرنا - به گفته منابع دیپلماتیک، وزیر امور خارجه ژاپن قصد دارد اوایل ماه سپتامبر در عربستان سعودی با همتایان خود از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه انرژی و پیمان تجارت آزاد دیدار و گفت و گو کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، ژاپن قصد دارد با این کار روابط خود را با کشورهای نفت خیز خاورمیانه تقویت کند و درحالی که جایگاه چین در منطقه محکم تر و جایگاه آمریکا سست تر می شود، از منبع پایدار انرژی برخوردار باشد.

به گفته منابع خبری، یوشیماسا هایاشی وزیر امور خارجه در این نشست حضور پیدا می کند. وی ممکن است به مصر و اردن نیز سفر کند.

ژاپن برای تهیه بیش از ۹۰ درصد نفت خام مورد نیاز خود به شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس وابسته است. این کشور ها شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی می شوند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ماه گذشته در سفر خود به سه کشور خاورمیانه با جاسم محمد البودیوی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس توافق کرد که به مذاکرات خود در زمینه پیمان تجارت آزاد ادامه دهند و میان وزیر امور خارجه ژاپن و کشورهای عضو این شورا چند دوره نشست برگزار شود.

براساس گزارش خبرگزاری کیودو، انتظار می رود این وزرای خارجه در نشست پیش روی خود درباره پیمان تجارت آزاد و همکاری احتمالی در زمینه نسل جدید فناوری های انرژی به گفت و گو بنشینند. برنامه هسته ای ایران نیز ممکن است در دستورکار گفت و گوهای وزیران امور خارجه ژاپن و همتایان او از کشور های شورای همکاری خلیج فارس قراربگیرد.

یوشیماسا هایاشی همچنین قصد دارد در سفر به مصر، در سومین گفت و گوی سیاسی وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب شرکت کند. این اتحادیه ۲۱ کشور خاورمیانه و آفریقایی را شامل می شود.

دولت ژاپن همچنین قصد دارد با برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب دیدار و گفت و گوی دوجانبه داشته باشد.

سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه ژاپن به عربستان برای ملاقات با وزیران خارجه شش کشور شورای همکاری خلیج فارس قرار است نسبتا زمان کوتاهی پس از سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به توکیو انجام شود.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ با فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه با استقبال از ترسیم نقشه راه همکاری بلندمدت بین دو کشور، بر ضرورت ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فی‌مابین تاکید کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha