ارسال تحقیق و تفحص از عملکرد دولت‌های قبل در انتقال آب بین حوضه‌ای به قوه قضاییه

تهران- ایرنا- گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در دولت‎‌های گذشته در مورد انتقال آب بین حوضه‌ای  به قوه قضاییه ارسال شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، امیر قلی جعفری بروجنی در جلسه علنی امروز- سه شنبه ۳۱ مرداد- مجلس شورای اسلامی گزارش نهایی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درمورد تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در مورد انتقال آب بین حوضه ای را به شرح زیر قرائت کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در تشریح این گزارش گفت: کشور ایران به لحاظ شرایط اقلیمی در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده و توزیع نامتوازن نزولات جـوی در پهنه آن موجب شده است تا حوضه های آبریز مختلف از لحاظ شرایط منابع آب وضعیت متفاوتی داشته باشـند. در شرایطی که در مناطق دارای کمبود آب، تعادل بـین منـابع و مصـارف بـا رویکردهـای مـدیریت مصـرف و سـایر اقدامات منطقی میسر نگردد، انتقال آب بین حوضه ای می تواند به عنوان آخرین راهکار در تأمین نیازهای آبـی ایـن مناطق مطرح گردد.

نماینده مردم بروجن اضافه کرد: بدیهی است در تمامی طرحهای توسعه، بدون توجه به همه جوانب، دستیابی به توسعه پایدار میسـر نخواهـد شـد. بی تردید اجرای پروژه های بزرگ مقیاس انتقال آب بین حوضه ای (شامل احداث سد، حفر تونل، سـاخت کانـال یـا اجرای شبکه خطوط لوله، احداث ایستگاههای پمپاژ و سایر تأسیسات و تجهیزات وابسته) نیز از ایـن امـر مسـتثنی نبوده و از آنجایی که قابلیت و نحوه دسترسی به منابع آب در حوضه های مبدأ و مقصد را تغییر خواهـد داد، لـذا از حساسیت بیشتری نیز برخوردار می باشد.

وی ادامه داد:ملاحظات مربوط به پروژه های انتقـال آب بـین حوضـه ای را می تـوان از جنبه های مختلف فنی و اجرایی، اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مدنظر قرار داد. این جنبـه ها را می تـوان بـرای توجیه و یا عدم توجیه طرحها ارزیابی نمود به نحوی که متضمن توسعه پایدار و توزیـع عادلانـه منـافع حاصـل از اجرای پروژه در حوضه های مبدأ و مقصد باشد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

پس از ارائه این گزارش از سوی کمیسیون کشاورزی مقرر شد که این گزارش به رای گذاشته شود و مجتبی ذوالنوری که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: در این گزارش مخالف و موافق ندارد نباید به رای گذاشته شود، بعد از اعتراض تعدادی از نمایندگان در مقابل سخنگاه این گزارش به رای گذاشته شد و نمایندگان با ۱۳۰ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن با ارسال این گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha