۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبرنگار: 943
کد خبر: 85206644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بلندپروازی سعودی؛ رهایی از وابستگی به آمریکا سوار بر بالهای «رافال»
پرواز مشترک جنگنده های اف - 15 آمریکایی و سعودی

تهران – ایرنا – گرچه عربستان سعودی برای رهایی از وابستگی نظامی به آمریکا خرید جنگنده های فرانسوی را مد نظر دارد، با این حال کارشناسان معتقدند که موانع متعددی موجب شک و تردید در عملی شدن چنین آرزویی می شود.

به گزارش ایرنا، بیزنس اینسایدر نوشت که عربستان سعودی دهه ها را صرف ساختن نیروی هوایی عظیمی کرده که منحصراً از جنگنده های پیشرفته آمریکایی و بریتانیایی تشکیل شده است. اما گزارش های اخیر در مورد علاقه ریاض به خرید تعداد زیادی از جنگنده های فرانسوی رافال نشانه ای از کاهش اعتماد سعودی به حامیان قدیمی خود است.

در ادامه گزارش بیزنس ایسنایدر آمده که روزنامه فرانسوی لاتریبون چندی پیش به نقل از منابع ناشناس نوشته بود که عربستان سعودی مشغول بررسی خرید ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند جنگنده رافال است. این گزارش زمانی منتشر شد که آمریکا و برخی کشورها به دنبال محدودیت در صادرات اقلام نظامی به ریاض بودند.

پس از آنکه ریاض تولید نفت خود را اکتبر ۲۰۲۲ کاهش داد، قانونگذاران آمریکایی قانونی را ارائه کردند که فروش تسلیحات آمریکایی به این کشور را متوقف کرده و می‌توانست بیشتر نیروی هوایی عربستان را زمینگیر و روابط تیره‌ آمریکا و عربستان را تنش آلود کند.

چندی پیش نیز آلمان اعلام کرد که اجازه تحویل بیشتر جنگنده های یوروفایتر را به عربستان سعودی نمی دهد. نیروی هوایی عربستان ۷۲ فروند یوروفایتر در اختیار دارد که بعد از انبوه اف-۱۵ های آمریکایی از حیث تعداد در رتبه دوم قرار دارند.

به گفته صاحبنظران، خرید احتمالی تعداد ۱۰۰ فروند یا بیشتر جنگنده رافال از سوی عربستان سعودی یک "برد اقتصادی" بزرگ است که ریاض را نزد پاریس تبدیل به یک شریک راهبردی در کنار واشنگتن می کند. با این حال، توجه به این نکته نیز ضروری است که کشورهای حاشیه خلیج فارس عادت به بزرگنمایی خریدهای نظامی از منابع جدیدی مانند روسیه یا چین دارند تا حسادت شرکای راهبردی و پیشنهادهای متقابل آنها را تحریک کنند.

به نوشته بیزنس اینسایدر، در کوتاه مدت و با توجه به سرمایه گذاری گسترده عربستان سعودی در هواپیماهای آمریکایی و انگلیسی، زیان خرید رافال ممکن است بیش از سود آن باشد.

جاستین برانک، کارشناس نیروی هوایی در اندیشکده انگلیسی "موسسه خدمات متحده سلطنتی مطالعات امنیتی و دفاعی" به اینسایدر گفت: تعجب می‌کنم اگر نیروی هوایی سلطنتی عربستان رافال را با توجه به اندازه و وضعیت تثبیت شده ناوگان اف-۱۵ و یوروفایتر خود خریداری کند.

محدودیت‌های فناوری و موجود نبودن رافال نیز ممکن است ریاض را منصرف کند.

به گفته کارشناسان، حتی اگر ریاض فردا جنگنده های رافال را سفارش دهد، حداقل چندین سال طول می‌کشد تا آنها را تحویل بگیرد چرا که در حال حاضر، کارخانه داسو مشغول ساخت بیش از صد فروند هواپیما برای تامین سفارش های کرواسی، مصر، هند، اندونزی، یونان و امارات متحده عربی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha