۵۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به تعاونی‌های خراسان جنوبی اختصاص یافت

بیرجند - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریالی ویژه تعاونی‌های کشور ابلاغ شده که ۵۵۰ میلیارد ریال سهم استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا اشرفی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: امسال هفته تعاون به جهت تقارن با اربعین حسینی از یکم تا هفتم شهریور با شعار «حکمرانی تعاون، حکمرانی مردم» برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: ۱۸ اتحادیه و یکهزار و ۴۵ تعاونی فعال در خراسان جنوبی داریم که ۱۱ هزار و ۷۸۸ فرصت شغلی توسط این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ تعاونی جدید در استان تشکیل شده است و این تعاونی‌ها ۵۲۱ فرصت شغلی ایجاد کردند.

وی درخصوص برنامه‌های آموزشی برای تعاونی‌های استان اظهار داشت: تعاونی‌ها بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ساعت از ابتدای سال جاری تاکنون آموزش دیده‌اند و توانمندی در حوزه کاری تعاونی‌ها در حال پیگیری است.

اشرفی با اشاره به صادرات محصولات تولیدی تعاونی‌ها گفت: ۲ میلیون و یکصد هزار دلار صادرات از ابتدای سال جاری تاکنون در حوزه تعاونی‌های استان به کشورهای مختلف داشتیم و عمده محصولات شامل سنگ‌های قیمتی، فرش دستباف و محصولات کشاورزی بوده است.

وی از برگزاری ۹۰ برنامه طی هفته تعاون در استان خبر داد و گفت: در این هفته از ۱۴ تعاونی و اتحادیه برتر تجلیل خواهد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: ۲۳۳ تعاونی در همایش تعاونی‌های برتر کشور ثبت نام کردند و رتبه سوم کشوری را خراسان جنوبی از نظر میزان مشارکت به دست آورد.

وی گفت: برپایی نمایشگاه تعاون، برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای تروبج فرهنگ تعاون، دوره‌های آموزشی، همایش تقدیر از تعاونی‌های برتر و بازدیدهای ترویجی از تعاونی‌های موفق، برنامه‌های هفته تعاون است.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: اقتصاد کشور شامل سه بخش دولتی، خصوصی و تعاون است که باید بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی خود برسد.

غلامحسین حسینی افزود: سند توسعه بخش تعاون سال ۱۳۹۲ تصویب شد ولی تا سال گذشته اجرایی نشد و شهریور پارسال در پی دیدار رئیس اتاق اصناف با رئیس جمهور، آیت الله رئیسی دستور بازنگری آن را صادر کرد که در سند بازنگری ۸۰ وظیفه برای دستگاه‌های اجرایی تعریف شده است.

وی گفت: اولین جلسه شورای توسعه تعاون استان با حضور استاندار خراسان جنوبی به زودی برگزار خواهد شد.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه مجوز تاسیس تعاونی توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می‌شود گفت: حوزه پشتیبانی و مدیریتی برعهده ماست و حمایت مالی هم از آنها را انجام می‌دهیم.

وی عنوان کرد: اتاق تعاون در ۳۱ کارگروه اثرگزار استان عضو است و سعی کرده با حضور در تمامی کارگروه‌ها موثر باشد.

حسینی با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی وظیفه ذاتی اتاق تعاون است افزود: خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد با حضور موثر در این نمایشگاه‌ها می‌تواند توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارد.

وی از برگزاری جشنواره زرشک در سال جاری با مدیریت اتاق تعاون استان خبر داد و گفت: تلاش ما این است که با برگزاری این جشنواره بتوانیم گشایشی برای زرشکاران استان ایجاد کنیم.

حسینی اضافه کرد: وظیفه ساخت مسکن کارگران برعهده اتاق تعاون است و تلاش شده در سایت زعفرانیه بیرجند ساخت مسکن را برای کارگران آغاز کنیم.

وی گفت: تاکنون ۲۳۵ پرونده در شورای حل اختلاف اتاق تعاون خراسان جنوبی تشکیل شده که ۸۰ پرونده به صورت کدخدا منشی حل و فصل شده است.

رئیس اتاق تعاون خراسان حنوبی ادامه داد: ۱۴۰ پرونده منجر به رای شده که ۹۹ درصد آرای اتاق تعاون توسط مراجع قضایی مورد تایید قرار گرفته و بیشترین پرونده‌ها متعلق به تعاونی‌های مسکن است.

وی گفت: اتاق تعاون در ۱۰ شهرستان استان نمایندگی دارد و سرمایه ثابت تعاونی‌های خراسان جنوبی یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال است.

رئیس شعبه بانک توسعه تعاون خراسان جنوبی نیز گفت: سال گذشته بیش از ۷۳ درصد تسهیلات این بانک به بخش تعاونی بوده است.

علی ملایی افزود: ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات توسط این بانک پرداخت شد که در سال جاری به ۱۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون پرداخت شده است و امیدواریم در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت صد درصدی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha