بحران انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا از نگاه عضو باسابقه مجلس نمایندگان

تهران-ایرنا- "پیتر کینگ" (Peter King) عضو باسابقه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیسیون امنیت داخلی این مجلس در بخش دیدگاه تارنمای "هیل" نوشت: کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تاکنون به عامل بسیار مخرب و چالش برانگیز قانون اساسی در تاریخ این کشور تبدیل شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، این نماینده مجلس آمریکا با اشاره به سابقه انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده افزود: در طول زندگی حرفه ای اش شاهد مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۱۹۶۸ بوده که به دنبال خشم عمومی از جنگ ویتنام، لیندون جانسون رئیس جمهوری وقت وادار شد که به طور غیرمنتظره ای از رقابت های انتخاباتی ماه مارس کنار بکشد.

وی اضافه کرد: مارتین لوتر کینگ جونیور در آوریل همان سال ترور شد، رابرت کندی در ماه ژوئن ترور شد و کنگره ملی حزب دموکرات در ماه آگوست به یک منطقه جنگی بین پلیس و تظاهرکنندگان تبدیل شد. جورج والاس به عنوان نامزد حزب سوم در انتخابات شرکت کرد اما در نهایت ریچارد نیکسون در روز انتخابات هیوبرت هامفری نامزد حزب دموکرات را شکست داد.

این نماینده مجلس آمریکا اظهار داشت: سپس در سال ۲۰۰۰ کارزار انتخاباتی به نسبت آرام جورح دبلیو بوش- ال گور به بحرانی برای قانون اساسی کشور تبدیل شد. این بحران زمانی پدید آمد که شمارش قاطع آرا در ایالت فلوریدا هفته ها در دادگاه های ایالتی و فدرال به چالش کشیده شد تا این که در نهایت، دیوان عالی آمریکا، بوش را با اختلاف پنج در مقابل چهار به عنوان رئیس جمهور معرفی کرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه ال گور این تصمیم دادگاه را پذیرفت. در انتخابات سال ۲۰۲۰ که خاطره آن هنوز در اذهان زنده است، ترامپ از پذیرش شکست خود سر باز زد و نتایج انتخابات را در ایالت های مختلف به چالش کشید؛ موضوعی که در حمله ۶ ژانویه به کنگره به اوج خود رسید.

نویسنده این مطلب افزود: اما این سه دوره از کارزارهای انتخاباتی آمریکا در مقایسه با آنچه که این کشور اکنون با آن مواجه است و همچنان در کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۲۴ با آن مواجه خواهد بود، ناچیز است.

به گفته کینک، اتفاقات کنونی می تواند دموکراسی در آمریکا را به چالش بکشد. ترامپ و بایدن مورد تایید اکثریت شرکت کننده در نظرسنجی ها نیستند. ترامپ در چهار حوزه قضایی با کیفرخواست مواجه است که سه مورد از آنها به طور مستقیم به کارزارها انتخاباتی سال ۲۰۲۰ و بعد از آن مربوط می شود. هر چند که این کیفرخواست ها حمایت از ترامپ را در بین حامیان جمهوریخواه خود افزایش داده است اما نشان می دهد که حمایت از او در بین افراد مستقلی که تصمیم آنها در انتخابات تاثیرگذار است، بالا نیست و رای دهندگان خسته شده اند.

وی ادامه داد: همچنین در حالی که بایدن در پرونده هانتر خود را به بی اطلاعی می زند، مردم نحوه برخورد وزارت دادگستری درباره این رسوایی را تبعیض آمیز و دوگانه قلمداد می کنند و معتقدند این وزارتخانه در ارائه شواهدی درباره ارتباط بایدن با این رسوایی شکست خورده است.

کینک در بخشی از گزارش خود آورده است: دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم بایدن در دوره دوم ریاست جمهوری اش متمرکز تر خواهد بود یا ترامپ دست از خودخواهی برخواهد داشت.

به گفته وی، این تهدید وجود دارد که کارزار آینده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به رقابتی بین ترامپ متهم (احتمالا تا آن زمان محکوم) و بایدن که تحت فشار اقدامات جنایتکارانه هانتر قرار دارد، تبدیل شود. مسائل کلیدی مانند مهاجرت، جنایت ها، اوکراین و گسترش چین حتی اگر مورد بحث قرار گیرد بخش کوچکی را در این کارزارها به خود اختصاص خواهد داد.

نویسنده این مطلب در پایان نوشت: سیاست خارجی آمریکا نگران کننده است و این کشور در داخل با چالش هایی مواجه است. آمریکایی ها باید خواستار مناظره های انتخاباتی منطقی و پایان دادن به شعارهای انتخاباتی باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha