۷ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۱۲
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85207115
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پژوهشگر حقوق کودک: ادبیات می‌تواند خلا احساسی نسل آلفا را پر کند

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل کودکان گفت: کودکان نسل آلفا از سال ۲۰۱۰ متولد شدند و تولد آنها تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد، این‌ها از نظر سواد مالی و دیجیتالی بالا اما از نظر سواد عاطفی دچار ضعف هستند اما ادبیات می‌تواند این خلا احساسی را پر کند.

محمدمهدی سیدناصری در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، بااشاره به نخستین ماده کنوانسیون حقوق کودک که ایران یکی از اعضای آن است، گفت: طبق کنوانسیون حقوق کودک، کودک به هر فرد انسانی زیر ۱۸ سال تلقی می‌شود. در این کنوانسیون بحثی به عنوان مصالح عالی کودکان داریم که مخاطب آن دولت‌ها و خانواده‌ها هستند. در بخش مصالح عالی کودکان به خانواده‌ها و نهاد تصمیم‌ساز اعلام می‌شود به این دلیل که کودک در دوره حساسی قرار دارد، باید بهترین تصمیم‌ها برای او گرفته شود، زیرا شاید کودکان نتوانند برای خودشان تصمیم‌های خوبی بگیرند. برای مثال ناشران، نویسندگان، مترجمان، والدین و نهادهای فرهنگی کشور این وظیفه را دارند. آنها باید بیشتر مصالح عالی کودکان را رعایت کنند.

در ادبیاتِ عصر هوش مصنوعی تمام جوانب زندگی کودک توسط فضای مجازی و اینترنت نقض می‌شودقائم مقام انتشارات ذکر با تاکید بر اینکه هنوز در ایران تعریف درستی از دوران کودکی وجود ندارد، ادامه داد: به تبع آن دوران کودکی را به درستی نمی‌شناسیم. در چنین شرایطی آیا هیچ کاندیدای ریاست جمهوری بوده که درباره حقوق کودک صحبت کرده باشد؟ کودک فردی است که نادیده گرفته شده است، به این دوران زندگی و حقوق فرد بی‌اعتنایی می‌شود؛ نمود این بی‌اعتنایی را در ادبیات و زندگی کودک می‌بینیم، می‌توان گفت کودک را جدی نمی‌گیریم.

به گفته این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل کودکان، خانواده‌ها باید با کودکان درباره حقوقشان صحبت کنند؛ این در حالی است که در ادبیاتِ عصر هوش مصنوعی تمام جوانب زندگی کودک توسط فضای مجازی و اینترنت نقض می‌شود. نیاز است که ابتدا کودک، بعد از آن والدین و همچنین معلم‌ها و قضات کشور باید با حقوق کشور آشنا شوند.

پژوهشگر حقوق کودکان: ادبیات می‌تواند خلا احساسی نسل آلفا را پر کند

کودکان حق بر فرهنگ دارند

سیدناصری با طرح این سوال که چرا معلم‌ها و مسئولان پیش دبستانی نباید آموزش حقوق کودک ببینند، افزود: چرا در مدارس زنگ حقوق نداریم. در زمان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ۳۰ سال آینده را نمی‌بینیم، در حالی که وقتی هر کاری می‌کنیم و هر تصمیمی می‌گیریم باید ۳۰ سال آینده کشور را که همین کودکان فعلی می‌سازند در نظر بگیریم و روی کودکان و آینده آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.

کودکان حق بر فرهنگ دارند یعنی صیانت از مصالح عالی کودکان مهم‌ترین مبنای حقوق کودک است

به گفته این پژوهشگر حوزه حقوق بین‌الملل کودکان، کودکان نسل آلفا که از سال ۲۰۱۰ متولد شدند و تولد آنها تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد، یکی از پرچالش‌ترین نس‌لهایی است که در حال حاضر وجود دارد و جالب این که هوش مصنوعی تمام جوانب این نسل را در بر می‌گیرد، این‌ها از نظر سواد مالی و دیجیتالی بالا اما از نظر سواد عاطفی دچار ضعف هستند.

قائم مقام انتشارات ذکر با اعلام اینکه ادبیات می‌تواند خلا احساسی نسل آلفا را پر کند، ادامه داد: همچنین باید کل جامعه به این زبان مشترک برسند. همه افراد باید بدانند که کودکان حق بر فرهنگ دارند یعنی صیانت از مصالح عالی کودکان مهم‌ترین مبنای حقوق کودک است که توسط والدین و بزرگسالان ممکن می‌شود. نیاز به فرهنگ‌سازی برای رسیدن به این فرهنگ مشترک وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha