توسعه روابط بیانگر اقدامات رو به جلو در سیاست خارجی دولت سیزدهم است

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: توسعه مناسبات و همکاری‌ با کشورهای آمریکای لاتین، روسیه، چین و برخی کشورهای آفریقایی و سفر رئیس جمهور پس از بیش از یک دهه به آفریقا بیانگر اقدامات رو به جلوی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت و گو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص دستاوردهای دیپلماتیک دولت طی دو سال گذشته اظهار داشت: از سرگیری روابط ایران و عربستان از مهمترین رویدادهای سیاست خارجی ایران در این مدت است که خود سرمنشاء برخی تحولات در منطقه غرب آسیا به شمار می رود.

وی با بیان اینکه متأثر از این فضای آشتی جویانه میان تهران و ریاض، شاهد این هستیم که مذاکراتی در جریان است تا روابط میان ایران و مصر بعد از ۴۰ سال مجدد برقرار شود، گفت: همچنین سطح روابط با کویت و امارات در این مقطع رو به بهبود بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: کاهش تنش‌ها میان ایران و بحرین هم از دیگر دستاوردهای دیپلماتیک دولت سیزدهم است که در مجموع این تحولات فضای مثبتی را برای ایران در منطقه غرب آسیا به وجود آورده است.

ابوالفتح به موضوع روابط ایران و کشورهای غربی نیز اشاره کرد و گفت: در رابطه با غرب ما شاهد گشایش‌های خاصی نیستیم که علت آن هم اجرا نشدن تعهدات برجامی آمریکا و اروپا تا به امروز بوده است.

وی ادامه داد: در روابط میان تهران و واشنگتن ما شاهد تحول مهمی بودیم که آن هم متعاقب دو سال مذاکره غیر مستقیم میان این دو کشور حاصل شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: همچنین آزادسازی اموال و دارایی‌های مسدود شده در کره جنوبی هم به واسطه «توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا در بحث تبادل زندانیان»، به زودی محقق می شود.

ابوالفتح با اشاره به «عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس»، تصریح کرد: توسعه مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای آمریکای لاتین، روسیه، چین و برخی از کشورهای آفریقایی و البته سفر رئیس جمهور کشورمان پس از بیش از یک دهه به آفریقا بیانگر اقدامات رو به جلو در عرصه سیاست خارجی دولت سیزدهم است.

وی گفت: همچنین موفقیت‌هایی را هم در حوزه دیپلماسی اقتصادی در این مدت از سوی وزارت امور خارجه دولت سیزدهم شاهد بودیم که در قالب «توسعه تعاملات تجاری با کشورهای منطقه» و همسایه بیش از پیش نمود پیدا کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید در حوزه «دیپلماسی عمومی» و بهبود چهره واقعی ایران در افکار عمومی جهان به خصوص پس از اتفاقات سال گذشته تلاش مضاعفی را داشته باشد.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: پیشبرد «اهداف دیپلماسی اقتصادی» صرفاً محدود به وزارت امور خارجه نیست و یک عزم و اراده ملی را می‌طلبد که دستگاه‌های مختلف همگی با همکاری و هماهنگی با دستگاه دیپلماسی بتوانم در راستای تحقق هرچه بهتر و اهداف توسعه تعاملات تجاری ایران گام بردارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha