توسعه تجارت خارجی در گرو استفاده از توان بخش خصوصی است

شیراز- ایرنا- رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: توسعه تجارت خارجی استان با بهره گیری از ظرفیت، توان، نظر و تجربه بخش خصوصی امکان پذیر است.

به گزارش ایرنا، سهراب شرفی، چهارشنبه در جلسه کمیسیون بازرگانی این اتاق در شیراز افزود: تجارت خارجی کشور ما همواره در طول سال‌های مختلف راه پر فراز و نشیبی داشته و در شرایط فعلی که با بحران در این عرصه روبرو هستیم تجربیات فعالان بخش خصوصی می تواند گره گشای این بخش باشد.

وی ادامه داد: صادر کننده و بازرگان ما اگر در فضای باز اقتصادی میدان عمل داشته باشد خودش می تواند مسیر صادرات و برگشت ارز حاصل از صادرات را هموار کند.

او اظهار کرد: حضور دولت در بخش اقتصاد صرفا به معنای برداشتن موانع و اعتماد به بخش خصوصی است و لذا برای کم کردن مشکلات بخش تجارت خارجی باید راهکارها مشخص و شفاف توسط بخش خصوصی به کارگزاران بخش دولتی ارائه شود.

وی، مهمترین مشکل بخش تجارت خارجی کشور و استان را صدور آیین نامه و بخشنامه های گسترده و خلق الساعه دانست و افزود: صدور این بخشنامه‌ها علاوه بر تشدید مشکلات، فعالیت فعالان اقتصادی را نیز مختل می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اظهار کرد: از جمله این بخشنامه‌ها می توان به بخشنامه اجبار متقاضیان دریافت کارت بازرگانی به ارائه سند تک برگ برای دفتر کار با کاربری اداری و تجاری اشاره کرد که بسیاری از فعالان اقتصادی ما در استان قادر به ارائه سند تک برگ نیستند و این مساله باعث بروز مشکلات بسیاری برای فعالان اقتصادی شده است.

شرفی افزود: به دنبال ارائه راهکارهایی برای رفع این مشکل هستیم اما مرجع تصمیم گیری صدور بخشنامه‌ها در تهران متمرکز است و عملا اداره کل صمت و اتاق‌های بازرگانی در استان ها اختیارات گذشته را ندارد در حالی که برای هموارتر شدن مسیر فعالیت فعالان اقتصادی و کاهش بروکراسی های طولانی اداری، در بسیاری از حوزه ها باید به استان‌ها تفویض اختیار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha