آمریکا، روسیه و چین را به حمایت از کره شمالی در سازمان ملل متهم کرد

تهران – ایرنا – آمریکا، چین و روسیه را به ممانعت از پاسخ همسوی شورای امنیت سازمان ملل به پرتاب موشک های کره شمالی از جمله تلاش روز پنجشنبه پیونگ یانگ برای قرار دادن یک ماهواره در فضا متهم کرد.

به گزارش شنبه ایرنا از ژاپن تایمز، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت (به جز مسکو و پکن) طی یک جلسه اضطراری دومین آزمایش ماهواره مشکوک به جاسوسی پیونگ یانگ در سه ماه گذشته را که از فناوری موشک بالستیک استفاده کرده است، محکوم کردند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل گفت: "این باید موضوعی باشد که ما را متحد کند. اما از ابتدای سال ۲۰۲۲، شورای امنیت به دلیل مانع تراشی چین و روسیه نتوانسته است به تعهدات خود عمل کند. "

وی در خصوص کره شمالی مدعی شد: «تهدید هسته‌ای کره شمالی در حال افزایش است و روسیه و چین به مسئولیت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل نمی‌کنند».

کیمیهیرو ایشیکان، سفیر ژاپن در سازمان ملل نیز پرتاب موشک کره شمالی را نقض "شفاف" قطعنامه ها خواند و تاکید کرد "به شدت صلح و امنیت ژاپن، منطقه و کل جامعه بین المللی را تهدید می کند. "

توماس گرینفیلد همچنین حضور مقامات روسی و چینی در رژه نظامی کره شمالی در ماه گذشته را مورد انتقاد قرار داد. در این رژه کره شمالی پهپادهای جدید خود و موشک های بالستیک قاره پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را به نمایش گذاشت.

وی درباره مسکو و پکن گفت: «آنها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت را جشن می‌گیرند و به ممانعت از اقدامات شورا ادامه می‌دهند.»

به گزارش ژاپن تایمز، در ماه اردیبهشت ۱۴۰۱، چین و روسیه قطعنامه اعمال تحریم های جدید علیه پیونگ یانگ را وتو کردند و از آن زمان تاکنون هیچ قطعنامه یا بیانیه ای از سوی شورای امنیت درباره کره شمالی تصویب نشده است. آخرین اقدام شورای امنیت متحد در مورد کره شمالی به سال ۲۰۱۷ بر می گردد.

از سوی دیگر، نمایندگان چین و روسیه در این جلسه با اشاره به مانورهای نظامی مستمر آمریکا با کره جنوبی گفتند واشنگتن در موضع تهاجمی کره شمالی مقصر است.

کره شمالی همواره ادعا دارد برنامه هسته‌ای را در دفاع از خود دنبال می‌کند و تاکید دارد همین امر در مورد برنامه ماهواره‌ای این کشور نیز صدق می‌کند.

کیم سونگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل با بیان اینکه کشورش هرگز قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را به رسمیت نشناخته است، گفت: پرتاب ماهواره شناسایی ما تمرینی در جهت حق مشروع دفاع از خود و برای جلوگیری از اقدامات نظامی خصمانه روزافزون ایالات متحده است.

توماس گرینفیلد این موضع را رد کرد. وی گفت: «همه ما حقیقت را می دانیم: کره شمالی پارانویا و منافع خودخواهانه خود را بر نیازهای شدید مردم کره شمالی ترجیح می دهد.»

نماینده ایالات متحده در سازمان ملل اضافه کرد: «ماشین جنگی کره شمالی از سرکوب و ظلم نیرو می گیرد. این امر شرم آور است و تهدیدی جدی برای صلح جهانی محسوب می شود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha