اروپا، نگران شانه خالی کردن آمریکا از حمایت کی‌یف با داغ شدن تنور انتخابات

تهران- ایرنا- بلومبرگ در مطلبی دستاورد ضدحملات اوکراین مقابل روسیه را با وجود پشتیبانی تمام عیار غرب اندک شمرد و نوشت: اروپا نگران است با نزدیک شدن به فصل پاییز و داغ شدن تنور انتخابات در آمریکا، جو بایدن دست از حمایت از کی‌یف بردارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، متحدان غربی نگران هستند که جنگ جاری میان روسیه و اوکراین، نبردی طولانی مدت باشد که از یک سو منجر به تقویت قدرت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شود و از سوی دیگر امیدها برای پیشرفت کی‌یف را کمرنگ کند.

این خبرگزاری آمریکایی افزود: با گذشت بیش از دو ماه از آغاز ضدحملات اوکراین، کی‌یف پیشروی های تاکتیکی اندکی در مقابل ارتش زبده روسیه بدست آورده، آن هم در شرایطی که از حمایت تمام عیار اروپا و آمریکا برخوردار است.

از همین رو، کارشناسان نگران هستند با نزدیک شدن به فصل پاییز و آغاز بارندگی ها، دریچه پیشروی های بیشتر اوکراین باریک تر شود.

هرچند در این میان، اوکراین و متحدانش وعده داده اند تا زمانی که نیاز باشد به مبارزه ادامه می دهند، اما مقامات در عین حال اذعان می دارند که ادامه حمایت گسترده از اوکراین در طولانی مدت انتظار بسیار زیادی است. چراکه به گفته سران اروپایی و آمریکایی ذخایر مهمات غربی به طرز چشمگیری کاهش یافته و تولید در این کشورها دستکم تا پایان سال آینده میلادی رشد نخواهد کرد. ضمن آنکه ارسال جنگنده های اف-۱۶ به اوکراین که گفته می شود بازی را به نفع اوکراین تغییر می دهد، تا سال آینده امکان پذیر نخواهد بود.

به گفته برخی منابع آگاه، ارسال مهمات خوشه ای از سوی آمریکا به اوکراین که نگرانی های حقوق بشری بسیاری به دنبال داشته تا حدودی توانسته نیروهای روسیه را عقب براند و به پیشروی‌های آن کمک کند.

این گزارش با اشاره به اینکه با ادامه جنگ، تداوم حمایت واشنگتن از کی‌یف از نقطه نظر سیاسی دشوارتر شده است، نوشت: به گفته ناظران انتظار می‌رود تصویب لایحه بودجه بعدی برای اوکراین در کنگره آمریکا سخت‌تر باشد. به ویژه آنکه در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه در این هفته شاهد مخالفت های گسترده با ارسال سلاح و کمک به کی‌یف بودیم.

از همین رو، مقام های اروپایی نگرانند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به دلیل فقدان پیشرفت اوکراین در میدان نبرد با روسیه همزمان با داغ شدن تنور انتخابات، در نهایت کی‌یف را به سمت مذاکرات سوق دهد.

این در حالی است که حمایت مستمر آمریکا از اوکراین در مسیر جنگ با روسیه از دیدگاه ناظران ضروری است چراکه اروپا به تنهایی ظرفیت نظامی لازم را برای حمایت از کی‌یف ندارد.

سامانتا دو بندرن یکی از اعضای ارشد اندیشکده انگلیسی «روابط بین‌الملل» (چتم هاوس) در این مورد گفت: «اگر جنگ در زمستان به بن‌بست برسد، این واقعا یک مشکل بزرگ خواهد بود، زیرا جنگ فرسایشی می شود». وی سپس افزود: تمایل آمریکا به آنچه که در اوکراین می گذرد، روز به روز کمتر می شود و برای اروپایی ها هم سخت تر و سخت تر می شود تا واشنگتن را متقاعد کنند که اوکراین مشکل آمریکاست.

از طرف دیگر، روسیه هم توانسته با دور زدن تحریم ها مهمات لازم دستکم برای یک سال خود را فراهم کند. ضمن آنکه به عقیده تحلیلگران یک جنگ فرسایشی طولانی مدت به روسیه این امکان را می دهد تا به غرب نشان دهد در قبال اوکراین اشتباه می کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha