بررسی حادثه فوت دو کودک در بوستان زیتون/ تعیین تکلیف نرخ سرویس دانش‌آموزان

تهران - ایرنا - اعضای شورای اسلامی شهر تهران حادثه فوت ۲ کودک در بوستان زیتون در منطقه ۲۱ را در یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی کردند.

به گزارش ایرنا ، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه یکصد و هفتاد و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران را در غیبت مهدی چمران رئیس این شورا با ریاست پرویز سروری آغاز کردند.

سروری پیش از آغاز این جلسه در جمع خبرنگاران گفت که اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه قرار است، گزارشی در رابطه با سقوط دو کودک در چاه در منطقه ۲۱ دریافت کنند؛ همچنین تعیین بهای سرویس مدارس، موضوع ترک تشریفات، نامگذاری معابر و بررسی باغات در دستور این جلسه شورا قرار دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به حادثه فوت ۲ کودک در بوستان زیتون منطقه ۲۱ اظهارداشت: تمام این اتفاقات نشان می‌دهد که باید به سلامت، ایمنی و محیط زیست(HSE) توجه کنیم و ایمنی را بالا ببریم.

وی خواستار بررسی دقیق موضوع شد و تاکید کرد: شورای ششم از ابتدا این موضوع( HSE ) را با دقت بررسی کرد و بحث ساختاری آن به بالاترین سطح تشکیلاتی رسید و در مناطق ظرفیت‌هایی در همین راستا ایجاد شد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه گزارش محمدرضا پوریافر شهردار منطقه ۲۱ در خصوص حادثه را دریافت کردند و وی اظهارداشت: مسئولیت نگهداری بوستان زیتون به پیمانکار واگذار شده بود و بر اساس قرارداد بین شهرداری و پیمانکار، هر گونه خسارت در محدوده پیمان به عهده پیمانکار است.

وی با بیان اینکه چند روز قبل از حادثه بازرسی و بررسی انجام شده است، گفت: تمام موارد بوستان بازرسی و بررسی شده و در محوطه استخر هیچ عدم انطباقی گزارش نشده است.

به گفته وی، بوستان محصور است و فنس دارد و در بازدیدهای مکرر مشکلی از حیث ایمنی گزارش نشده بود.

پس از ارائه گزارش شهردار منطقه ۲۱، مهدی اقراریان عضو شورای اسلامی شهر تهران به شهردار تهران، تذکر داد و گفت: بر اساس قانون ۸۳ شهرداری‌ها به شهردار تهران تذکر می‌دهم نسبت به انجام تدابیر لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه اقدام کند.

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مردم بدانند که با جدیت با این موضوع برخورد می‌شود، اظهار داشت: از شهردار می‌خواهم در کنار این خانواده باشند تا آنها به آرامش برسند.

وی با جملاتی کنایه آمیز، ادامه داد: گزارش شهردار، من را به یاد اظهارات وزیر راه در دولت سابق انداخت که پس ازحادثه خروج قطار از ریل گفته بود، قطار بیمه است ودیه‌شان را می‌دهیم.

سوده نجفی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به غرق شدن دو کودک در بوستان زیتون در منطقه ۲۱ با تسلیت به خانواده این دو کودک گفت: متاسفانه در سال های گذشته نیز شاهد بروز حوادث این چنینی به ویژه برق گرفتگی و غرق شدگی در برخی از بوستان های سطح شهر بودیم که از شهرداری می خواهم با تشکیل کمیته ای نقاط پر خطر در بوستان ها، ایستگاه های مترو و سایر نقاط حادثه خیز در سطح مناطق ۲۲ گانه را شناسایی و اقدامات لازم را برای رفع خطر انجام دهد.

عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: بر اساس آمارها بسیاری از نوجوانان نه تنها در تهران بلکه در سطح کشور شاهد بروز حوادث از این دست هستند و باید آموزش های لازم به دانش آموزان داده شود.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز گفت: باید بررسی می کردیم که آیا تجهیزات نصب شده غیرقابل نفوذ بوده یا کیفیت دیگری داشته است همچنین باید سیم خاردار پیش بینی می شد و یا حلقه های لاستیکی به عنوان لایه حفاظتی روی آب قرار می گرفت و نگهبان نیز در بوستان باید حضور می داشت.

وی با بیان اینکه در ایستگاه های اتوبوس، بوستان ها، پله های برقی امکان حوادث وجود دارد؛ خواست تا دستورالعمل های ایمنی برای تمام این اماکن در نظر گرفته شود.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با یادآوری حوادث اخیر، گفت: سقوط یک کودک در چاه، قطع عضو کودکی در پله برقی، سقوط چند نفر در پله برقی مترو، تخریب ساختمان در خلازیر و جان باختن پنج نفر نشان می دهد که باید ایمنی در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.

ناصر امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت : قضاوت وظیفه ما نیست و باید حادثه بررسی و کارشناسی شود تا مشخص شود قصوری بوده یا نبوده است.

وی گفت: امروز شهردار منطقه ۲۱ در جلسه شورا حاضر شد اما معاون هماهنگی امور مناطق باید در شورا حضور پیدا می کرد و گزارشی ارائه می داد. 

امانی با بیان اینکه باید در کنار خانواده داغدار قرار گرفت اما بعد از سه روز شهردار منطقه ۲۱ در کنار این خانواده قرار گرفت.

وقفه بیش از ۱۰ سال در تصویب نظام‌نامه hse 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به تذکرات پرداختند و مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و سومین جلسه این شورا در زمان تذکر خود حادثه فوت دو کودک در بوستان زیتون منطقه ۲۱ را غم بزرگی دانست و به خانواده‌های آنان تسلیت گفت.

وی افزود: در فصل بودجه پیگیری کردیم که بودجه مناسبی برای حوزه بحران تصویب شود و بودجه اضافه شد اما به نظر می‌رسد در زمان بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ باید بودجه بیشتری را به موضوع بحران اختصاص داد.

پیرهادی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر سه نامه به شهردار تهران برای تدوین نظامنامه hse ارسال کردم، اظهار داشت: در این نامه‌ها درخواست کردم که نظام‌نامه hse با دقت بالا و کار علمی و پژوهشی تدوین شود و هر چه سریعتر برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارسال گردد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ۱۰ سال و چهار ماه از تصویب ضرورت داشتن نظامنامه hse در شورای شهر گذشته است و علاقه نداریم که نام این دوره نیز در بین دوره‌هایی باشد که نظام‌نامه hse در آن تصویب نشده است.

ضرورت نظارت بر حسن اجرای احکام در دعاوی شهرداری 
مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یک تذکر را چندین بار اعلام کرده است، گفت: ۹ ماه قبل به مرکز حقوقی شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان فاوا و دیگر بخش ها مبنی بر لزوم ایجاد دسترسی سامانه جامع حقوقی برای نظارت به حسن اجرای احکام در دعاوی شهرداری تهران، نامه ارسال کردم اما هنوز اقدامی انجام نشده است.

وی افزود: شهرداری به دلایل نامعلوم در امور نمایندگی اخلال ایجاد می کند و نمی دانم این اتفاق در مورد تمام اعضا است یا نیست؟

وی تاکید کرد: ۱۰ روز فرصت می دهم که نسبت به ایجاد دسترسی به این سامانه اقدام کنند و امیدوارم مجبور نشویم دست به اقدامات قانونی بزنیم.

تعیین تکلیف نرخ سرویس دانش‌آموزان/ ۴۱ میلیارد تومان بودجه برای سرویس دانش آموزان استثنایی 
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود، بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه و بهای خدمات سرویس مدارس در سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ را در دستور کار قرار دادند.

 سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص توضیح داد و گفت: لایه نرخ سرویس دانش آموزان یک هفته پیش دریافت شد و جلسات مشترکی بین سازمان تاکسیرانی، کمیسیون های عمران و حمل و نقل و برنامه و بودجه برگزار شد.

وی افزود: کارگروه ماده ۱۸ از سوی وزارت کشور وضعیت نرخ ها را بررسی کردند و به شهرداری ۵۰ درصد افزایش نرخ را پیشنهاد دادند، اما ۸۰ درصد افزایش به ۵۰ درصد رسید و با توجه به اینکه افزایش نرخ نمی تواند بیش از نرخ تورم باشد به ۴۵ درصد کاهش یافت.

وی افزود: این مبلغ تابع مسافت، وضعیت منطقه به لحاظ ترافیکی، سطوح شیب دار منطقه و منطقه بندی آموزش و پرورش تعیین شده است.

به گفته تشکری هاشمی، حداقل مبلغ سرویس برای دانش آموزان ابتدایی پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۱ میلیون تومان و دانش آموزان مقطع متوسطه ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مواردی نیز برای مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس پیش بینی شده بود که این موارد را تأیید نکردیم و تنها نرخی که راننده باید دریافت کند، لحاظ شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه رانندگان نباید بیش از ظرفیت استاندارد مسافر سوار کنند، گفت: نرخ سرویس مدارس استثنایی نیز منطبق با همین نرخ های مصوب خواهد بود.

وی ادامه‌داد: بهای خودروهای ون برای کودکان استثنایی ۷۰ درصد خودروهای سواری و مینی بوس معادل حداکثر نرخ سرویس های اتوبوسرانی و نرخ اتوبوس برای کودکان استثنایی رایگان است.

مهدی وحدت‌کار مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز گفت: بر اساس ابلاغ آیین نامه هیات وزیران به کمیسیون زیربنایی، وظیفه شهرداری ها و شورای شهرها تنها در تأیید صلاحیت شرکت ها و رانندگان است و مابقی برعهده آموزش و پرورش است.

وی افزود: آنچه امروز در شورا جهت تصویب بررسی می شود با امضای نماینده انجمن اولیا و مربیان، آموزش و پرورش و شهرداری تهران تهیه شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره سرویس دانش آموزان استثنایی اظهار داشت: سعی کردیم عدد بودجه را برای پوشش دادن هزینه های سرویس دانش آموزان استثنایی افزایش دهیم که بخشی از این افزایش انجام شد اما هنوز کفاف هزینه ها را نمی دهد.

وحدت کار با بیان اینکه ۴۱ میلیارد تومان بودجه برای سرویس دانش آموزان استثنایی در نظر گرفته شده، گفت: ۶ میلیارد تومان از این بودجه در سه ماه ابتدایی امسال هزینه شده است.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران نرخ سرویس‌های مدارس را تصویب کردند.

حد نصاب ترک تشریفات معاملات در شهرداری تهران؛ مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه امروز خود، حد نصاب ترک تشریفات معاملات در شهرداری تهران برای سال ۱۴۰۲ را تعیین و با حداکثر آراء با مبلغ ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ترک تشریفات موافقت کردند.

میثم مظفر عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این موضوع گفت: حد نصاب ترک تشریفات تنها یک بار در سال مصوب می شود و تنها مواردی که خارج از حیطه اختیارات آیین نامه باشد، به صورت موردی در شورا بررسی و مصوب می شود.

شورای شهر هفته آینده تعطیل است
پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در پایان این جلسه اعلام کرد که جلسه یکصد و هفتاد و چهارم شورا در روز سه‌شنبه هفتم شهریورماه برگزار خواهد شد؛ با توجه به سفر برخی اعضا به عراق همزمان با ایام اربعین حسینی، جلسات علنی شورا هفته آینده برگزار نخواهد شد.

بر همین اساس جلسه ۱۷۵ و ۱۷۶ شورا در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۱۲ و ۱۴ شهریورماه برگزار نمی‌شود و پس از ایام اربعین، جلسات بر اساس روال عادی ادامه خواهد یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha