۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبرنگار: 3043
کد خبر: 85211724
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دشت قزوین در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد

۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۵۵
کد خبر: 85211724
دشت قزوین در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد

قزوین - ایرنا - سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین گفت: دشت قزوین یکی از حاصلخیزترین اراضی کشاورزی کشور است که در تأمین امنیت غذایی ایران نیز نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی رحمانی روز یکشنبه در چهارمین روز از هفته دولت و در جلسه افتتاح ۴۴ طرح کشاورزی استان که با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران برگزار شد،‌ افزود: موضوع آب و بهره برداری مناسب از آن در دشت قزوین یک مساله بسیار مهم بوده و الگوی کشت موضوعی نیست که صرفا مربوط به حوزه جهاد کشاورزی استان باشد و به عنوان یک راهبرد اقتصادی و به منظور تامین امنیت غذایی و منابع موجود استان بایستی بر روی آن برنامه ریزی جامعی صورت پذیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان قزوین یکی از تولید کننده های مهم مواد غذایی پایتخت کشور محسوب می شود،‌ این واقعیت را بپذیریم که بایستی از ظرفیت های دشت قزوین تا ۱۰۰ درصد آن استفاده کنیم.

رحمانی با تاکید بر امنیت غذایی، ادامه داد: قزوین در حال حاضر چند برابر مصرف خود تولید گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ دارد اما بیش از ۱.۵ برابر نیاز استان به خرید گندم نیاز دارد و برای همین مساله نیازمند نگاه ویژه برای تامین نهاده های دامی کشاورزان استان هستیم.

این مسوول با اشاره به اینکه نباید اجازه دهیم که منابع آب زیرزمینی به دلیل کشت‌های نامطلوب و آب بر تحت تاثیرات منفی قرار گیرد و استفاده از آب های سطحی نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد: افزود:‌ قزوین مبدا و مقصد رودخانه‌های مختلفی در کشور است که از هیچ کدام آنها به نحو مطلوب و قانونی استفاده نمی‌کند و این استان همچنین کمترین بهره را از این مساله می برد تا جایی که به عنوان مثال در موضوع آب رودخانه شاهرود،‌ سازمان شیلات بایستی نگاه ویژه تری به این موضوع داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین تاکید کرد: اجرای طرح احیا و پایدارسازی دشت قزوین و اصلاح الگوی کشت، ترسیم منطقی تولیدات دامی و آبزیان و سرعت بخشیدن به طرح‌های آبی و خاکی منجر می‌شود تا اهمیت این منطقه از کشور دوچندان شود.

رحمانی اضافه کرد: با توجه به اینکه قزوین تولید کننده مواد غذایی کشور است،‌ در این رابطه نیازمند ثبات در حوزه تولید هستیم که با توجه به خشکسالی سال های اخیر،‌ تلاش داریم تا با نهادینه کردن رعایت الگوی کشت برای کشاورزان،‌ گام های اساسی در این زمینه برداریم.

وی با بیان اینکه ستاد احیا و پایدارسازی دشت قزوین فعالیت خود را آغاز کرده، خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت، حفظ منابع آبی و افزایش بهره‌وری در این راستا برای ما اهمیت بالایی دارد و در این زمینه دولت و مجلس نیز براساس قوانین تسهیل کننده در این حوزه باید ورود جدی داشته باشند.

رحمانی یادآور شد: پرداختن به موضوع اقتصاد کشاورزی و ابزارهای آن ما را به بهره وری آب و خاک خواهد رساند و همچنین در مورد گلخانه ها نیز بایستی غرق آبی در دستور کار قرار گیرد چرا که یک سال محصول را زیاد کشت می کنیم تا کشاورزان متضرر می شوند و برعکس یک محصول کمتر کشت می شود که موجب بالا رفتن قیمت و از دست دادن بازار صادراتی می شود، تنظیم کردن این موارد ضروری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین افزود:‌ تامین آب و حق آبه این استان مسایلی هستند که نیازمند پیگیری است و با وجود آنکه تامین آب شرب مساله مهمی است اما کشاورزان استان به آب شاهرود و سد طالقان نیازمند می باشند و موارد یاد شده در تامین امنیت غذایی سهم مهمی دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha