۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبر: 85211904
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۶ هزار تن انگور از تاکستان‌های مروست یزد برداشت شد

یزد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مروست یزد گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۱۶ هزار تن انگور از تاکستان‌های شهرستان برداشت شد که حدود ۳۰ درصد محصول به صورت تازه خوری و بقیه به صورت کشمش، فرآوری شد.

" محمدرضا نیک روش " روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح زیر کشت تاکستان‌های شهرستان مروست بیش از یک هزار هکتار است و این منطقه رتبه نخست تولید انگور را در استان یزد دارد.

وی ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت انگور مربوط به رقم خلیلی(کشمش) است، ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا نیز جزو سایر ارقام مهم انگور مروست است که با همت و تلاش کشاورزان برداشت می‌شود.

این مسئول گفت: انگور تولیدی بعد از برداشت به بازار عرضه می‌شود و از لحاظ رنگ، مزه و طعم کیفیت بسیار عالی دارد و با توجه به سرمازدگی دو سال گذشته و عدم تولید مناسب ، در سال زراعی جدید تاکستان های شهرستان کمتر دچار خسارت سرمازدگی شده و عملکرد مناسبی را دارد.

نیک روش با بیان اینکه محصول انگور منطقه از سوی مشتریان در بازار استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، فارس ، اصفهان و سایر مناطق به مصرف می‌رسد گفت: تعداد کارگاه‌های کشمش دارای مجوز ۲۶ مورد است که کارگاه نیمه صنعتی و بقیه به صورت سنتی انگور را فرآوری و تبدیل به کشمش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: انگور فرآوری شده به صورت آفتابی، تیزآبی و کشمش کالیفرنیایی به بازارهای داخلی عرضه و نیز مقداری هم به تعدادی از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مروست گفت: در جهت ایجاد رقابت خرید برای انگور فرآوری شده و کاهش دغدغه کشاورزان برای فروش کشمش تولیدی با هماهنگی و پیگیری جهاد کشاورزی استان ،مدیریت سازمان تعاونی روستایی و اتحادیه باغداران کشور و تامین اعتبار لازم ، شاهد خرید آفتابی تولیدی کشاورزان توسط تشکل های بخش کشاورزی خواهیم بود

۱۶ هزار تن انگور از تاکستان‌های مروست یزد برداشت شد

نیک روش گفت: کمبود صنایع تبدیلی، تکمیل و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله سرت و بسته بندی و همچنین تولید فرآورده های جانبی از جمله تولید سرکه، شیره را از ضرورت‌های مهم و اصلی این بخش می توان در زمینه انگور ذکر کرد.

وی گفت: آموزش و ارائه راهکار به انگور کاران شهرستان و همچنین داربستی نمودن انگور و ایجاد باغ سازگاری در جهت ارائه بهترین ارقام سازگار با منطقه در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در جهت نیل به این اهداف در سال زراعی جاری، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت جهت فراز انگور، بازدید از تاکستان‌های استان قزوین و همچنین آموزش کشاورزان در جهت آشنایی با اصول فنی مدیریت تاکستان توسط پژوهشگر مروج ارشد انگور کشور عملیاتی شده و در آینده نیز در دستور کار قرار دارد.

مروست از مهمترین مناطق تولید انگور در کشور است و انگور تولیدی آن مشتریان زیادی در کشور و حتی خارج کشور دارد .

مروست در ۱۹۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha