منتقدان دولت فهمیده‌اند زیست بدون آمریکا راحت‌تر است/ درس بزرگ بریکس برای غربگرایان

تهران- ایرنا- عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: منتقدان، توفیقات دولت را شکست ادعاهای خود می‌دانند و امروز فهمیده اند که زیست بدون آمریکا و سه کشور اروپایی، زیست راحت‌تری است و جهان، فقط محدود به این چند کشور نیست.

محمدکاظم انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب ایرنا، عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس را گام دیگری در راستای سیاست خارجی متعادل دولت سیزدهم در تعامل با جهان دانست و گفت: دولت آیت‌الله رئیسی، گام‌ها و جهش‌های بزرگی در سیاست خارجی برداشته است و عضویت ایران در شانگهای و اخیراً عضویت در بریکس، از جمله این گام‌هاست.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه دولت موفق شده در ۵ قاره جهان از باب ارتباط و تعامل موثر با کشورهای جهان گام‌های تعیین کننده‌ای بردارد، افزود: فقط آمریکا و سه کشور اروپایی هستند که در روابط خارجی ایران، اخلال ایجاد کرده و می‌کنند و تصمیم داشتند با اجماع جهانی، ایران را منزوی سازند اما در حال حاضر، شاهد تحرکات مؤثر ایران در ارتباط با جهان هستند که معادلات قدرت را برهم زده و نشانه‌ دیگری از شکست سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا است.

انبارلویی در ادامه اتحادیه‌ها، توافقات و سازوکارهای تازه تأسیس جهانی را نشانه حرکت نظام بین‌الملل به سوی چندجانبه‌گرایی توصیف کرد و گفت: عضویت ایران به عنوان یک قدرت نظامی و سیاسی در بریکس، گامی مهم و موثر برای ناکام گذاشتن اقدامات آمریکاست که می‌تواند توفیقات و گشایش‌های اقتصادی را هم درپی داشته باشد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های بزرگ جهان، در واکنش به عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس، آن‌ را نشانه گام بلند تهران برای دور زدن تحریم‌ها و نیز شکست سیاست‌های آمریکا تحلیل کرده‌اند. بی شک، توفیقات و گام‌های دولت و شکست برنامه‌های آمریکا در تحریم اقتصادی، دارای آثار وجودی در بازار و قیمت‌ها است که به طور طبیعی در کنترل تورم و رشد تولید، موثر خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: توسعه ایران در سایه روابط راهبردی با چین، روسیه و عضویت در سازمان‌هایی نظیر بریکس، می‌تواند برای اقتصاد کشور دستاورد داشته باشد و آثار آن در سفره مردم دیده شود.

انبارلویی درباره واکنش برخی منتقدان سیاسی دولت به حضور فعال ایران در سازمان‌های بین‌المللی، با تأکید بر اینکه این گروه‌ها به منافع خود بیشتر از منافع ملی اهمیت می‌دهند، افزود: گروهی مدعی بودند که اصولگرایان نمی‌دانند با دنیا چگونه ارتباط برقرار کنند. این گروه در دوره مسئولیت خود، با آمریکا توافق کردند اما کاخ سفید، نه تنها هیچ‌کدام از مفاد این توافق را رعایت نکرد بلکه فشارها، تحریم‌ها و تهدیدهای خود را هم افزایش داد که در نهایت موجب شکست این گروه‌ و از دست‌دادن سرمایه اجتماعی آن‌ها شد.

این فعال سیاسی با اشاره به اینکه برخی مدعی بودند برای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی باید عضو FATF و دیگر پیمان‌ها بود، گفت: این گروه اکنون با مشاهده توفیقات دولت آیت‌الله رئیسی که بدون ادعا، ایجاد هزینه و عضویت در پیمان‌های شائبه‌دار، کشور را عضو سازمان‌های بین‌المللی کرده، به انتقاد و تخفیف اقدامات دولت روی آورده‌اند.

وی عادی‌سازی روابط با عربستان، به عنوان کلید حل مشکل روابط با کشورهای منطقه و نیز ارتباط با کشورهای قاره آفریقا که مورد غفلت دولت قبلی بود را از دیگر توفیقات دولت سیزدهم عنوان و تصریح کرد: منتقدان، توفیقات دولت را شکست ادعاهای خود می‌دانند و بنابراین، در تقلیل و تخفیف این پیروزی‌ها سخن می‌گویند. پیش از این مدعی بودند که عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی، بدون پذیرش FATF و برجام و اصلاح رابطه با آمریکا، ممکن نیست اما امروز فهمیده اند که چنین نیست و زیست بدون آمریکا و سه کشور اروپایی، زیست راحت‌تری است و جهان، فقط محدود به این چند کشور نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: منقدان سیاسی، توفیقات دولت و کشور را توفیق خود ندانسته و آن را عامل کاهش سرمایه اجتماعی خود تلقی می‌کنند، بنابراین یا مخالف هستند یا این توفیقات را تخفیف می‌دهند.

اخبار مرتبط

  • طلوع بریکس، غروب دلار

    طلوع بریکس، غروب دلار

    تهران- ایرنا- نشریه چینی "چاینا دیلی" در گزارشی به تسریع و افزایش روند تلاش ها برای تنوع بخشیدن…

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha