هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید

شیراز-ایرنا-هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس با معرفی تعاونی های برتر در بخش‌های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش ایرنا، هجدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان فارس روز یکشنبه با حضور استاندار فارس،نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان ارشد استانی، و تعاونگران این استان برگزار و با رای هیات داوری تعاونی های برتر معرفی شده و از این تعاونی ها تقدیر شد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس ضمن تقدیر از تلاش تعاون گران این استان طی یکسال گذشته گفت: ۶۴۲ تعاونی در این استان برای رقابت در هجدهمین دوره جشنواره تعاونی‌های برتر این استان ثبت نام کردند که در پی ارزیابی تیم های کارشناسی براساس شاخص های مشخص تعاونی های برتر معرفی و برای رقابت در سطح ملی برگزیده شدند.

هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید

وحید خداپرست با بیان اینکه تعاون در فارس در بخش توسعه و نظارت عملکرد قابل دفاعی داشته است،افزود: در سال گذشته خط اعتباری ۲ هزار میلیارد تومانی در سطح کشور ایجاد شد که فارس حدود ۹ درصد کل این اعتبارات را جذب و به بخش تعاون این استان اعطاء کرد.

وی اظهار داشت: در حوزه تشکیل تعاونی خصوصا در حوزه تعاونی‌های آموزشگاهی دستاوردهای خوبی در فارس حاصل شد که عنوان تعاونی برتر ملی آموزشگاهی به این استان تعلق گرفت.

خداپرست اضافه کرد: تعداد زیادی از تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی در فارس تشکیل شده اما هنوز از این ظرفیت در شهرستان های فارس به خوبی بهره‌برداری نشده است.

هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید

وی در ادامه بر فراهم سازی زمینه مشارکت مردم در توسعه بخش تعاون تاکید کرد و گفت: تعاونی‌هایی در سطح کشور وجود دارد که سرمایه این تعاونی‌ها از برخی بانک‌های دولتی هم بیشتر است که این نشان می دهد که باید در حوزه فرهنگ تعاون فارس کار بیشتری صورت گیرد که سرمایه های خرد مردم در جهت توزیع عادلانه ثروت به بخش تعاون هدایت شود.

وی از منتقدین بخش تعاون نیز درخواست کرد که انتقادات سازنده را همراه راه حل و به منظور بهبود شرایط و ارتقاء تعاون بیان کنند.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس از رفع مشکلات تعاونی های مشکل دار خصوصا در حوزه مسکن‌های مهر خبرداد و گفت: بسیاری از مشکلات تعاونی‌ها طی دوسال اخیر رفع شده و مابقی نیز بزودی حل خواهد شد.

هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید
نماینده مردم شیراز: خصوصی‌سازی با نگاه ویژه به بخش تعاون صورت پذیرد

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: خصوصی سازی باید با نگاه ویژه به بخش تعاون صورت گیرد اما در سنوات گذشته اینگونه نبود و کارخانجات بصورت نیمه رایگان به افرادی واگذار شد که صلاحیت کافی و لازم را نداشتند و نتیجه آن هم تعطیلی بسیاری از این کارخانه ها بود.

علیرضا پاکفطرت در هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس ضمن تبریک هفته دولت و تعاون افزود: شهید رجایی رییس جمهوری از جنس مردم بود که دشمنان با وحشت از انقلاب مردم ایران این ترور شوم را رقم زدند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخش تعاون مظلوم واقع شد و حداقل ۳۰ درصد اقتصاد استان فارس باید به حوزه تعاون واگذار شود زیرا مردمی‌ترین بخش اقتصاد است.

وی ادامه داد: در دهه اول انقلاب توجه نسبتا خوبی به بخش تعاون شد اما در دهه دوم به نظر نظام سرمایه داری بر اقتصاد ما حاکم و تعاون مورد بی مهری قرار گرفت.

پاکفطرت اضافه کرد: خصوصی سازی باید با نگاه ویژه به بخش تعاون صورت گیرد اما در سنوات گذشته اینگونه نبود و کارخانجات بصورت نیمه رایگان به افرادی واگذار شد که صلاحیت کافی و لازم را نداشتند و نتیجه آن هم تعطیلی بسیاری از این کارخانه ها بود.

وی به شعار سال "مهار تورم، رشد تولید" اشاره کرد و گفت: هنوز هم آنچنان که ایده آل است به بخش تعاون توجه نشده است.

هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر رفع مشکلات بخش تعاون و کاستن از موانع پیش روی تعاونگران این استان نیز تاکید کرد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم مشکل کشور از نظر اشتغال و اقتصاد حل شود باید تعاون مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد تعاونی اقتصاد حلال است و هزینه ای برای دولت هم ندارد و حتی کمک کننده بخش دولتی است.

پاکفطرت عنوان کرد: اصل مترقی قانونی اساسی که بر زمین مانده باید اجرایی و حداقل ۳۰ درصد اقتصاد کشور به تعاون واگذار شود اما اکنون خوشبینانه ۷ تا ۸ درصد سهم اقتصاد به تعاون تعلق دارد که بسیار سهم اندکی است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی ازجمله واردات دارو، توزیع نهاده و سایر بخشهایی که مشکل وجود دارد را می‌توان به تعاونی‌ها واگذار کرد،گفت: تسهیل گری در بخش تولید مسکن امری ضروری است و باید به بخش تعاون در حوزه مسکن نیز کمک کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس آماده است که برای توسعه بخش تعاون همکاری کند زیرا مردم آمادگی مشارکت در اقتصاد تعاونی را دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: کارخانجات باید به بخش تعاونی بومی واگذار شود تا خصوصی سازی به بهترین وجه ممکن پیاده سازی و اجرایی شود.

پاکفطرت اعلام کرد: شرکت های بزرگی مانند ایران خودرو و سایپا را هم می‌توان به بخش تعاون واگذار کرد به نحوی که بیش از ۵۰ درصد سهام این کارخانه‌ها به مردم و تعاونی‌ها واگذار شود.

هجدهمین جشنواره تعاونی های برتر استان فارس با حضور استاندار فارس،نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان ارشد استانی، و تعاونگران این استان برگزار و با رای هیات داوری تعاونی های برتر معرفی شده و از مدیران این تعاونی ها تقدیر شد.

هجدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر فارس به پایان رسید
دبیر اتاق تعاون فارس: توسعه تعاون، نسخه نجات بخش اقتصاد است

دبیر اتاق تعاون استان فارس با بیان اینکه تعاون این استان ظرفیت بالایی دارد،گفت: اگر به این بخش اعتماد شود ضمن کنترل تورم و اشتغالزایی نقطه نجات بخش اقتصاد خواهد بود.

مجتبی محلاتی در ادامه این آیین با اعلام اینکه اتاق تعاون فارس بعنوان برتر در سطح کشور انتخاب شده است، افزود: تعاونی های برتر در گرایش‌های مختلف امسال در سطح این استان بعنوان الگو انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: تعاون جای کار بسیار دارد و ۲۲۰ هزار نفر از اهالی این استان به واسطه فعالیت تعاونی‌های مسکن صاحب خانه شده‌اند.

دبیر اتاق تعاون استان فارس بزرگترین شبکه توزیع اقلام و مایحتاج عمومی را در این استان تعاونی‌های مصرف دانست و اضافه کرد: بهترین بیمارستان های فارس که در سطح ملی و بین المللی حرفی برای گفتن دارند در حوزه تعاون فعالیت دارند.

وی تعاون فارس را دارای ظرفیت بالایی دانست و گفت: اگر به این بخش اعتماد شود ضمن کنترل تورم و اشتغالزایی، نقطه نجات بخش اقتصاد کشور و استان فارس خواهد بود.

محلاتی اظهار کرد: دولت باید کوچک سازی شده و خصوصا مسائل اقتصادی به بخش تعاون واگذار شود اما در حال حاضر کمتر از ۲ درصد واگذاری‌ها و خصوصی سازی‌ها به حوزه تعاون بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مردم می توانند چرخ اقتصاد را بچرخانند،گفت: کافی است دولت و مجلس برون سپاری و جمع سپاری را به مردم واگذار کنند تا بالاترین میزان اشتغالزایی در جامعه ایجاد شود.

دبیر اتاق تعاون فارس در خاتمه عنوان کرد: توزیع عادلانه ثروت دیگر مزیت بخش تعاون است که به عدالت اجتماعی منجر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha