تکاپوی روستاهای گلستان برای بازگشت مهاجران
اجرای طرح هادی در روستای فارسیان آزادشهر

گرگان - ایرنا- روستاهای گلستان با نقش‌آفرینی در تولید انواع محصولات، یکی از منابع عظیم تولید ثروت و درآمد به شمار می‌روند که با گذشت سال‌ها پس از خالی شدن خانه‌ها به دلیل ترک وطن جوانان در دهه‌های گذشته ناشی از کمبود شدید امکانات، با فراهم کردن نیازهای مهمی مانند اجرای طرح هادی و تامین زیرساخت‌ها، در تکاپوی میزبانی از جلای وطن کرده‌ها و مهاجران است.

به گزارش ایرنا، طرح هادی روستایی یکی از نیازهای زیرساختی روستاییان برای ماندگاری و مشارکت هرچه بیشتر در تولید پایدار به شمار می‌رود که استان گلستان در دولت سیزدهم شاهد افزایش ۷۸ درصدی اختصاص بودجه برای اجرای این طرح‌ها است.

براساس آخرین داده‌های آماری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان، طی ۲ سال اخیر شاخص برخورداری استان در اجرای طرح‌های هادی روستایی به ۷۸ درصد رسیده که ۱۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان در روستاها زندگی می‌کنند که این استان به لحاظ جمعیت روستایی در کشور رتبه دوم را بعد از سیستان و بلوچستان به خود اختصاص داده است.

از مجموع حدود ۵۰۰ هزار خانوار ساکن گلستان ۲۳۰ هزار خانوار در بیش از هزار روستا و آبادی زندگی می‌کنند که ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی است.

کارشناسان معتقدند اجرای طرح هادی روستایی یکی از راه حل‌های ماندگاری و مهاجرت معکوس از مناطق شهری به روستاها است.

طرح بازنگری در ۲۰۹ روستا

مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی استان گلستان گفت: در ۲ سال اخیر طرح هادی ۲۰۹ روستای استان بازنگری شده است.

سیدمحمد حسینی افزود: علاوه بر آن، طرح هادی ۵۵۷ روستای گلستان بازنگری شده و طرح هادی ۳۱۵ روستا استان نیازمند بازنگری است.

وی گفت: برای تهیه و اجرای طرح هادی از محل اعتبارات سفر دور نخست رییس جمهور به این استان چهار هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال تخصیص داده شده که با این اعتبار، هزار و ۹۰۰ طرح هادی در ۴۵۰ روستا تهیه و اجرا شده است.

به گفته وی اجرای طرح هادی ۷۲۵ روستای گلستان آغاز شده که در ۲۳۲ روستا مرحله نخست اجرای طرح هادی پایان یافته است.

تکاپوی روستاهای گلستان برای بازگشت مهاجران

تامین قیر رایگان برای اجرای طرح هادی روستایی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان گلستان گفت: در راستای اجرای طرح هادی از محل مشارکت دهیاری‌ها با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، قیر رایگان برای آسفالت معابر روستا در قالب «نهضت آسفالت معابر خاکی» تخصیص داده شده و از طریق آن یک میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع از معابر ۴۵۰ روستا با اعتبار سه هزار میلیارد ریال آسفالت شد.

حسینی ادامه داد: برای آسفالت معابر روستایی گلستان طی ۲ سال اخیر هفت هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع مختلف هزینه شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در ابتدای سال ۱۴۰۲ در سفر به استان گلستان در رامیان اعلام کرده بود که وضعیت استان گلستان در اجرای طرح‌های هادی روستایی از شاخص کشوری بهتر است.

غلامرضا صالحی افزود: این استان طرح بازنگری ۱۰۰ روستا را در برنامه سال ۱۴۰۲ دارد و با تخصیص اعتبارات از ردیف ملی تلاش می‌شود ظرف سه سال آینده تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان برای تامین نیازهای مسکونی و توسعه سرانه خدماتی بازنگری شود.

پیشرفت گلستان بر پایه روستا محوری

علی محمد زنگانه استاندار گلستان، پیشرفت بر مبنای روستا محوری را راهبرد اساسی استان دانست و تاکید کرد: موضوعاتی نظیر بافت با ارزش، راه روستایی و طرح هادی مورد توجه جدی مسوولان استانی قرار دارد و در سفر دور نخست رییس جمهور به استان در سال ۱۴۰۰ مصوبه های خوبی برای حمایت از این بخش گذرانده و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در دست اجرا و بهره برداری است.

براساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استن گلستان، در سفر دور نخست رییس جمهور به این استان در ۱۳ اسفندماه سال ۱۴۰۰، مصوبه‌هایی برای توسعه روستاهای استان در سه محور اجرای طرح هادی، احیای بافت باارزش و ایمن سازی روستاها در برابر حوادث پیش بینی نشده تا پایان سال ۱۴۰۴ لحاظ شده که تاکنون چهار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شده که بیشترین آن با رقم سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به اجرای طرح هادی اختصاص دارد.

طرح هادی روستاها در دوره ۱۰ ساله پس از تهیه آن بازنگری می شود تا نیازهای جدید برای توسعه روستا شناسایی و برنامه ریزی لازم براساس نیازهای جدید انجام شود.

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha