ضرورت ترویج فرهنگ تعاون در جامعه؛ اهتمام دولت سیزدهم به تعاونی‌ها

سنندج- ایرنا- تعاونی‌ها در دنیای امروز به ویژه کشورهای توسعه یافته، نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کنند؛ موضوعی که در ایران و به تبع آن در کردستان، آنچنان که باید، توسعه نیافته اما دولت سیزدهم قدمی جدی برای حمایت از فعالان این حوزه برداشته است.

به گزارش ایرنا، شرکت تعاونی بین اشخاص حقیقی، برای فعالیت در امور مربوط به تولید و توزیع، در جهت اهداف مشخص و به منظور بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق همکاری آنان، به مدت نامحدود تشکیل می شود.

طبق نظر کارشناسان، در کشورهای توسعه یافته تعاونی‌ها به دلیل ساختار و نوع کارایی، سهم قابل ملاحظه‌ای در اقتصاد دنیا دارند اما این بخش در کشور ما با مشکلات متعددی مواجه است.

تعاونی‌ها می‌توانند با بهره‌گیری و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقشار مختلف مردم نقش کلیدی را در حل مشکلات کشور از جمله فقر زدایی، اشتغالزایی و افزایش رفاه اجتماعی جامعه داشته باشند اما به دلیل برخی تصمیم گیری‌ها، قوانین و نگاه محدود و باور کم مسئولان و مدیران اجرایی کشور به کارایی و توانمندی‌های تعاونی‌ها و مهمتر اینکه بدبینی و کم اعتمادی مردم به رویکرد اقتصادی و اجتماعی، هنوز جایگاه شایسته خود را با وجود تاکیدات قانونی به دست نیاورده است.

مصداق این ادعا، سند توسعه بخش تعاون است که از ابتدای سال ۱۳۹۲ اجرایی نشده و مورد بی‌توجهی در دولت‌های قبل شده بود اما دولت سیزدهم این سند را اصلاح و در فروردین ماه امسال به تصویب رساند که منجر به توسعه بخش تعاون در اقتصاد کشور خواهد شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج به بهانه هفته تعاون(اول تا هفتم شهریور) و با هدف بررسی وضعیت تعاونی ها در استان و مشکلات موجود، میزگردی را با حضور "علی اصغر عباسی" معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، "محمد ترابی" مدیر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان سنندج و "فریدون صمدی" رئیس خانه تعاونگران استان کردستان برگزار کرد که در ادامه شرح آن می آید.

ضرورت فرهنگ‌ ترویج تعاونی در جامعه، سوق دادن جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی به سمت تشکیل تعاونی یا بهتر بگوییم ارتباط بین دانشگاه و بازار کار و صنعت و اهتمام جدی دولت برای حمایت از تعاونی، مهمترین مطالبی بود که در این میزگرد توسط کارشناسان مطرح شد.

ضرورت ترویج فرهنگ تعاون و حمایت بیشتر دولت از تعاونی‌ها

تامین مالی ۶۰ شرکت تعاونی در کردستان

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ابتدای میزگرد به وظایف این اداره کل در رابطه با تعاونی ها اشاره کرد و گفت: هدایت، حمایت و نظارت بر کار تعاونی‌ها، سه وظیفه اصلی اداره کل در این حوزه است.

علی اصغر عباسی ادامه داد: در بحث هدایت، با کارهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی دنبال این هستیم، بخش تعاون را توسعه دهیم؛ یعنی تلاش می کنیم تشکیل تعاونی های جدید و توسعه فرهنگ تعاون و کارآفرینی، منجر به مردمی کردن اقتصاد و مشارکت جامعه در کارهای اقتصادی شود.

وی اضافه کرد: در این رابطه در ساختار ادارات کل تعاون استان ها، اداره توسعه تعاون وجود دارد که روی برنامه های آمورشی و ترویجی و پژوهشی تمرکز کرده تا به عنوان خط مقدم بخش تعاون مردم با این بخش آشنا شوند.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: سال گذشته برای آشنایی مدیران، بازرسان و اعضای تعاونی‌ها با وطایفی که دارند و مهارت هایی که باید داشته باشند، ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش ارائه شد که ۱۰ هزا نفر ساعت حضوری و ۱۰ هزار نفر ساعت مجازی بود.

عباسی گفت: بخش ترویج هم کارش این است که با مراکز دانشگاهی، رسانه ها و رهبران فکری اقشار مختلف جامعه ارتباط برقرار و تعاون را ترویج کنند که سال گدشته در همین راستا سه تفاهم نامه با ادارات و سازمان ها داشتیم.

وی افزود: یک تفاهم نامه با دانشگاه آزاد برای استقرار مرکز نوآوری و توسعه تعاون، تفاهم نامه با استانداری برای ایجاد ستاد عالی توسعه تعاون که اخیرا با تصویب سند توسعه بخش تعاون، این ستاد اسم آن به شورای توسعه تعاون استان تغییر یافته و اختیاراتش وسیع تر می شود، ضمن اینکه ۲۰ اداره و سازمان و بانک در این شورا عضویت دارند و هر سه ماه یک بار جلسه ای برای بررسی مشکلات و توسعه تعاونی ها برگزار خواهد شد.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اضافه کرد: تفاهم نامه ای هم با صندوق بیمه روستایی و عشایری منعقد کرده ایم که تعداد زیادی از اعضای تعاونی های روستایی تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

به گفته عباسی، در بحث پژوهش نیز اداره کل تعاون، هر سال تعدادی از پایان نامه های کارشناسی ارشد با موضوع تعاون در حد ۶۰ میلیارد ریال حمایت می کند.

وی به این هم اشاره کرد که در حوزه حمایت هم وظیفه اصلی اداره کل تعاون، کمک به تشکیل شرکت های تعاونی با تامین اعتبار و تسهیلات است؛ همچنانکه سال گذشته تسهیلات مورد نیاز بیش از ۶۰ شرکت تعاونی تامین شد.

وظیفه اصلی اداره کل تعاون، کمک به تشکیل شرکت های تعاونی با تامین اعتبار و تسهیلات است؛ همچنانکه سال گذشته تسهیلات مورد نیاز بیش از ۶۰ شرکت تعاونی تامین شد.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان ادامه داد: سال گذشته ۲۰ تعاونی کوچک مقیاس در حوزه صنایع دستی و کشاورزی در قالب تبصره ۱۸ و اشتعال پایدار روستایی تسهیلات دریافت کردند.

عباسی تاکید کرد: از تعاونی هایی که توسط اقشار آسیب پذیر مثل زنان سرپرست خانوار و جوانان فارغ التحصیل فاقد توان مالی و روستاییان تشکیل شود، با جدیت حمایت می شود.

ضرورت ترویج فرهنگ تعاون و حمایت بیشتر دولت از تعاونی‌ها

فعالیت ۲ هزار و ۳۱ تعاونی در کردستان

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ادامه صحبت هایش به بحث نظارت بر شرکت های تعاونی اشاره داشت و گفت: سال گذشته ۶۵۰ مورد نظارت بر تعاونی ها انجام شد.

عباسی اضافه کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۳۱ تعاونی فعال و در دست اجرا در کردستان وجود دارد که ۱۸۶ هزار و ۴۷۳ نفر عضویت دارند و تعداد شاغلان در این تعاونی ها هزار و ۳۰۰ نفر است.

در حال حاضر ۲ هزار و ۳۱ تعاونی فعال و در دست اجرا در کردستان وجود دارد که ۱۸۶ هزار و ۴۷۳ نفر عضویت دارند و تعداد شاغلان در این تعاونی ها هزار و ۳۰۰ نفر است.

وی ۷۰ درصد اعضای تعاونی ها را مردان معادل ۱۴۲ هزار و ۹۳۹ نفر و ۳۰ درصد آن را زنان و معادل ۴۳ هزار و ۵۳۰ نفر اعلام کرد.

براساس گفته معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، میانگین سن افراد شاغل در تعاونی های استان، بالای ۳۵ سال است و نشان از عدم استقبال جوانان برای فعالیت در این حوزه دارد؛ ضمن اینکه ۱۹ تعاونی مرزنشینان در استان فعالیت دارد که البته فعالیت‌شان چندان قابل توجه نیست.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در ادامه به برنامه های هفته تعاون در استان اشاره کرد و افزود: برگزاری همایش تقدیر از تعاونی های برتر، بازدید از تعاونی های موفق، دیدار با ائمه جمعه، عبارروبی مزار شهدا و برپایی میز خدمت در نمار جمعه ها و افتتاح ۱۴ تعاونی از جمله برنامه های هفته تعاون در استان است.

بیشترین تعاونی های کردستان در بخش خدمات شامل مسکن، مصرف و اعتبار فعالیت دارند.

ضرورت ترویج فرهنگ تعاون و حمایت بیشتر دولت از تعاونی‌ها

عدم تحقق سهم ۲۵ درصدی تعاونی ها در اقتصاد کردستان

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان هم شعار امسال هفته تعاون را حکمرانی تعاون، حکمرانی مردمی عنوان کرد و افزود: در برهه زمانی کنونی مردم باید بیشتر در کارهای تولیدی و دانش بنیان دخیل باشند.

فریدون صمدی اضافه کرد: خانه تعاونگران استان کردستان در سال ۱۳۹۴ با هدف شناسایی و کمک به رفع مشکلات بخش تعاون و بهبود مدیریت تعاونی، گسترش عدالت اجتماعی و پل ارتباطی مسوولان و تشکل های تعاوتی تشکیل شد.

وی ادامه داد: ارائه آموزش های حقوقی، مشاوره و کمک های فنی و اجرایی به کارآفرینان در حوزه تولید و شرکت های تعاونی، توسط خانه تعاونگران استان دنبال می شود.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان یادآور شد: تلاش ما این است فرهنگ تعاون با کمک رسانه ها و پیشکسوتان ترویج یابد؛ البته نیازمند توجه بیشتر سه قوه از این بخش هستیم.

صمدی گفت: براساس سیاست های اصل ۴۴ سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور باید ۲۵ درصد باشد که البته در کردستان این رقم ۱۵ و حتی ۱۰ درصد است و امیدواریم در سال های آینده به عدد مورد نظر برسد.

براساس سیاست های اصل ۴۴ سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور باید ۲۵ درصد باشد که البته در کردستان این رقم ۱۵ و حتی ۱۰ درصد است و امیدواریم در سال‌های آینده به عدد مورد نظر برسد.

وی از تدوین سند جامع بخش تعاون خبر داد و اظهار کرد: این سند در صورت تایید نهایی در مجلس، کمک بسیار خوبی به بخش تعاون است.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان با بیان اینکه اغلب مردم تعاونی ها را فقط با نام مصرف می شناسند، افزود: تعاونی های دانش بنیان بزرگی داریم که باید به مردم معرفی شوند.

صمدی مدیریت تعاونی ها را دشوار و در عین حال به واسطه کنار هم بودن سلایق و ابزار مختلف، دارای مزیت فراوان دانست و ادامه داد: بخش تعاوت در حوزه مسکن فعالیت خوبی دارد.

وی یکی از چالش های حوزه شرکت های تعاونی را دریافت ضمانت نامه اشخاص حقیقی و حقوقی توسط بانک ها برای دریافت تسهیلات عنوان کرد و یادآور شد: خانه تعاونگران ایران تفاهم نامه ای با صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون کشور دارد که براساس آن خانه تعاونگران به عنوان نماینده صندوق ضمانت، مدارکی از شرکت های تعاونی و اشخاص حقوقی اخذ کرده و به بانک ها ارسال می کند و بانک ها دیگر ضمانت نامه از شرکت ها دریافت نمی کنند.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد منابع مالی بانک توسعه تعاون باید در اختیار شرکت های تعاونی باشد، افزود: بانک توسعه تعاون در این رابطه کم کاری کرده و باید کمک بیشتری کند.

صمدی گفت: کسانی که بخواهند تعاونی تشکیل دهند تا سقف پنج میلیارد ریال تسهیلات، نیازی به هیچگونه وثیقه ملکی نیست.

وی اضافه کرد: برای اشخاص حقوقی در صورت تشکیل تعاونی تا ۲۱۰ میلیارد ریال ضمانت نامه صادر می‌شود واین رقم برای اشخاص غیرحقوقی نیز ۳۰ میلیارد ریال است.

رئیس خانه تعاونگران استان کردستان بر لزوم بهبود مدیریت تعاونی ها و آموزش به مدیران و آمادگی این خانه برای ارائه آموزش تاکید کرد و ادامه داد: این خانه به دنبال انعقاد تفاهم نامه با تمام دستگاه ها به ویژه مراکز علمی و دانشگاه ها است.

صمدی تاکید کرد: از سازمان فنی حرفه ای مجوز کارگاهی گرفتیم تا تمام آموزش های لازم به ویژه برای کارجویان، کارآموزان و دانشجویان ارائه شود.

وی افزود: تلاش ما این است با دانشگاه ها تفاهم نامه منعقد کنیم و شرکت تعاونی را به دانشجوبان بشناسانیم تا بعد از فارغ التحصیلی در زمینه ایجاد تعاونی فعالیت کنند و صحبت هایی هم در این زمینه شده است.

ضرورت ترویج فرهنگ تعاون و حمایت بیشتر دولت از تعاونی‌ها

سوءمدیریت تعاونی‌ها و نبود سرمایه در گردش

مدیر اداره تعاون شهرستان سنندج هم دیگر شرکت کننده در این میزگرد اظهار کرد: هزار و ۳۵۵ تعاونی در این شهرستان وجود دارد که ۱۱۸ تعاونی در دست اجرا، ۵۱۲ تعاونی در حال بهره برداری و مابقی راکد است.

محمد ترابی یادآور شد: تعاونی‌های شهرستان سنندج بستگی به پتانسیل منطقه در حوزه های کشاورزی، خدماتی، صنعتی و دامداری فعالیت دارند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و کم بهره به تعاونی ها و مشاغل خانگی، ادامه داد: به سه شیوه پشتیبان، مستقل و تحت پوشش به متقاضیان مشاغل خانگی تسهیلات پرداخت می شود.

ترابی با بیان اینکه تسهیلات پشتیبان در بحث قالیبافی، صنایع دستی و تجهیز برنامه نویسی پرداخت می شود، افزود: برای کسانی که به صورت مستقل کار می کنند، تا سقف یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.

وی اظهار کرد: امسال در بحث تبصره ۱۶، به ۱۶ تعاونی ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

مدیر اداره تعاون شهرستان سنندج به این هم اشاره کرد در هفته دولت، چهار تعاونی در شهرستان سنندج شامل ۲ طرح تعاونی مسکن مهر، طرح تولید قند کله و طرح خدماتی توزیع باتری و لاستیک کانیونداران افتتاح خواهد شد.

ترابی مشکلات حوزه تعاون شهرستان سنندج را نبود سرمایه در گردش و ناتوانی در تامین مواد اولیه، سوءمدیریت تعاونی های خدماتی و نداشتن شرایط لازم برای ادامه فعالیت در حوزه تعاونی را مهمترین مشکلات این حوزه عنوان کرد.

نبود سرمایه در گردش و ناتوانی در تامین مواد اولیه، سوءمدیریت تعاونی های خدماتی و نداشتن شرایط لازم برای ادامه فعالیت در حوزه تعاونی، مهمترین مشکلات این حوزه است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعتقاد صاحبنظران تا زمانی که نگرش مسوولان نسبت به تعاونی ها تغییر نکند و به تعاون به عنوان یک ضرورت نگاه نشود نمی توان در تحقق این راهبرد و نیاز اساسی جامعه موفق بود.

ریشه بسیاری از ناکامی‌ های بخش تعاون از جمله ناشی از نبود فرهنگ تعاون در کشور و نگاه تبعیض آمیز نسبت به فعالیت های بخش خصوصی و تعاونی ها است.

هفته تعاون امسال از یکم تا هفتم شهریورماه با شعار محوری "حکمرانی تعاون حکمرانی مردم" نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha