۶ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰
کد خبرنگار: 3113
کد خبر: 85213804
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکنش انصار الله یمن به تحولات نیجر

۶ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۴۰
کد خبر: 85213804
واکنش انصار الله یمن به تحولات نیجر

تهران-ایرنا- دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در بیانیه‌ای بر حمایت خود از اراده ملت نیجر تاکید کرد و از کشورهای همسایه نیجر خواست به اراده ملی در این کشور احترام بگذارند.

به گزارش ایرنا، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ما بر حمایت خود را از اراده مردم نیجر تاکید می‌کنیم و از کشورهای همسایه می خواهیم به اراده ملی مردم نیجر احترام بگذارند».

به گزارش المسیره، در ادامه این بیانیه آمده است: «ما با هرگونه مداخله نظامی خارجی علیه منافع جمهوری نیجر و مردم آن که خواهان حاکمیت و استقلال هستند، مخالف هستیم».

پیش از این، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی درباره تحولات اخیر در نیجر و تهدید این کشور به اقدام نظامی از سوی فرانسه گفت که هرگونه اقدام نظامی علیه نیجر، برخلاف اراده ملت این کشور است و باید محکوم شود.

محمدعلی الحوثی عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران جنبش انصارالله درباره تحولات کشور نیجر اظهار داشت: در رابطه با تحولات نیجر و پیش از آن در بورکینافاسو، مالی و گینه، موفقیت آن انقلاب‌های آزادی‌بخش ملی را در مقابل فرانسه و هژمونی غرب را شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: هرگونه اقدام نظامی که فرانسه در نیجر به دنبال آن بوده، گامی بی پروا علیه اراده آزادیبخش مردم در غرب آفریقا و در واقع در کل آفریقا است.

الحوثی ادامه داد: ما از جامعه آزاد می‌خواهیم که هرگونه اقدام نظامی علیه کشورهای آفریقایی را محکوم کند.

این اظهارات پس از آن بیان شد که روسای ستاد ارتش کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکوواس» توافق کردند که نیرویی متشکل از ۲۵ هزار نظامی را برای ورود به نیجر تشکیل دهند.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارم مردادماه جاری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

نظامیان نیجر در تلویزیون دولتی این کشور پس از برکناری بازوم از بسته شدن مرزها و برقراری منع آمد و شد خبر دادند.

کودتاچیان نیجر ششم مرداد ماه ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

محمد بازوم در سال ۲۰۲۱ به عنوان رئیس جمهور نیجر انتخاب شد و یکی از مهمترین هم پیمان‌های فرانسه و غرب در منطقه ساحل آفریقا بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha