گروه ۲۰ و توسعه همکاری‌ فضایی، محور تماس تلفنی سران هند و روسیه

تهران- ایرنا- نارندرا مودی و ولادیمیر پوتین سران هند و روسیه در تازه ترین تماس تلفنی در آستانه نشست سران گروه ۲۰ به میزبانی دهلی نو، ضمن گفت و گو درباره موضوعات قابل طرح در نشست آتی گروه ۲۰، بر گسترش همکاری‌های فضایی و مشارکت استراتژیک دو کشور تاکید کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از الجزیره، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در تماس تلفنی شب گذشته با نخست وزیر هند نارندرا مودی، با تایید این خبر که شخصا به دلیل شرایط خاص کشورش امکان حضور در نشست گروه ۲۰ در دهلی نو را نخواهد داشت، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه دولتش را به عنوان نماینده روسیه در این نشست معرفی کرد.

دفتر نخست وزیر هند اعلام کرد که مودی تصمیم پوتین برای شرکت نکردن در نشست گروه ۲۰ را محترم دانست.

در بیانیه کرملین پس از این گفتگوی تلفنی آمده است: آمادگی برای توسعه بیشتر همکاری‌های دوجانبه در بخش فضایی میان مودی و پوتین تایید شده است.

در این تماس تلفنی، پوتین ضمن تبریک میزبانی نشست گروه ۲۰ به هند، موفقیت اخیر سازمان فضایی این کشور در فرود آوردن کاوشگر فضایی خود در سطح ماه را نیز به مودی تبریک گفت.

روسیه و هند هر دو در ماه گذشته میلادی دو کاوشگر به سوی ماه پرتاب کردند اما تنها کاوشگر هندی با موفقیت روی ماه فرود آمد در حالی که ماموریت فضاپیمای روسی ناموفق بود.

مودی و پوتین همچنین در مورد موضوعات مورد نگرانی مشترک از جمله نشست اخیر بریکس در آفریقای جنوبی صحبت کردند.

هند یکی از امضاکنندگان توافق دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که حکم بازداشت پوتین را به اتهام جنایات جنگی در اوکراین صادر کرده نیست و این کشور با وجود گسترش روابط امنیتی خود با آمریکا از محکومیت صریح روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین خودداری کرده است.

روسیه پس از درگیری در اوکراین که باعث تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو شد، به دنبال تقویت روابط با هند است، روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده تسلیحات هند است، در حالی که هند خریدار عمده نفت روسیه است .

کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: گسترش مشارکت استراتژیک و افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی در گفت و گوی سران دو کشور تایید شد.

نشست سال جاری گروه ۲۰، ۸ تا ۱۰ سپتامبر (۱۸ تا ۱۹ شهریور) در دهلی نو به میزبانی هند که رییس دوره ای این ائتلاف است برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha